Hur lastar ni era kajaker på biltaket?

Hittills har jag alltid fått hjälp, men eftersom jag inte alltid är så lyckligt lottad undrar jag över smarta tips (kanske även hur man absolut inte ska göra) på hur man kan gå till väga själv.

Lyftteknik eller fastsurrning

Jag förstod inte om din fråga var om hur man ensam får upp kajaken på biltaket, eller om frågan var hur man förankrar kajaken på biltaket. Hur som helst, frågan har varit upp flera gånger så använd sökfunktionen och sök på ord som ”bil”, ”hållare” och ”takräcke”.

/Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Terräng bil?

Paddlar man havskajak kan man naturligtvis inte köra en vanlig personbil. En terrängbil är ett måste! En fullt utrustad vildmarkskajak kräver en stor och tung vildmarksbil. Dessvärre kräver lastning av kajaken en ny teknik.
Skall man lasta en kajak på en Volvo brukar det räcka med balansera kajaken på lyftarmen i axelhöjd och trycka upp den med en mjuk knuff på lastbågarna.

Höjdavståndet från axel till lastbågarna på en terrängbil är avsevärt större än på Volvon och kräver en stark påskjutningsarm och starka fingrar för att balansera kajaken på den uppsträckta armen och sedan placera kajaken på lastbågarna.
Den riktige vildmarksmannen har givetvis en riktigt hög bil. Ju högre bil, ju högre status. Här kan som sagt var flera månaders ihärdigt tränande på gym krävas så att kajaken kan kastas upp på biltaket i en kontrollerad bana.
Genvägen är att skaffa en mobil trappa som nyttjas vid på- och avlastning. Vid nyttjande av mobil trappa bör på- och avlastning utföras på undanskymd plats då denna metod sänker status avsevärt.
Tänk på vikten av en komplett livsstil. En havskajak på en BMW är så fel det kan bli, även om det är en X5:a. Bland bilarna som är rätt återfinns bl.a. Land Rover och Nissan Patrol.

Lyfta är tungt men rulla är lätt

Efter en ryggskada 1996 (diskbråck) sa min läkaren att jag fick avvakta med att lyfta kajaken upp på biltaket tills ryggen var frisk igen. Eftersom jag trots allt ville paddla så gjorde jag en manick med en rulle, som placeras på biltaket under på/avlastning. På så sätt blir det en barnlek att rulla upp/ner kajaken. Jag köpte grejerna (gummirulle, plåtbitar mm) på Biltema för ca 100 kr och popnitade ihop allt. En bit från ett liggunderlag skyddar lacken på bilen. Har lagt ut några bilder på Aktivitet-Padling-Bygga själv-Hemtillverkad som visar hur den ser ut och fungerar. Den är inte snygg, men har nu fungerar bra i många år.

Lyft

Jag lyfter den mitt på i sittbrunnssargen, upp på axeln och sedan upp på skidstället. Det går utmärkt utan att vara atletiskt byggd utan mer åt hyfsat vältränad 45-årig gubbe.

Bilen är en Peugeot Partner varför skidstället är ca 185 till 190 cm över marken, själv är jag 172 cm i strumplästen.

Kanoten väger ca 20-22 kg och är 520 cm lång.

Citroën

gör bilar som passar bra till kajaker. Medelst en spak kan man få bilen att lägga sig platt på mage.
Detta sänker höjden med nästan en decimeter vilket ryggen uppskattar. Om man sen lyssnar på kroppen, använder en bra lyftteknik och inte har för brått så går det faktiskt ganska lätt. Ett styvt rör att stoppa in i lastbågens ände ger ett bekvämare stöd för både på och av. Jag har använt ett på sjöbotten upphittat rostfritt rör till detta och då, förr med en 40-kilos kajak och en gammal 245:a fungerade det.
Numera med Cittran och lätta träkajaker fungerar det ännu bättre!
Tyvärr är jag inte sponsrad av Citroën men man kanske
ska skicka en bild till dom......

Glömde

säga att med spaken i andra läget så höjs bilen så att det går att köra över en del stockar och stenar.
Detta till ett pris som ingen anabol-bil matchar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips