Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur lastar ni era kajaker på biltaket?
- Trådstartare jjjjy66
- Start datum
Lyftteknik eller fastsurrning
Jag förstod inte om din fråga var om hur man ensam får upp kajaken på biltaket, eller om frågan var hur man förankrar kajaken på biltaket. Hur som helst, frågan har varit upp flera gånger så använd sökfunktionen och sök på ord som ”bil”, ”hållare” och ”takräcke”.
/Per Brune
Jag förstod inte om din fråga var om hur man ensam får upp kajaken på biltaket, eller om frågan var hur man förankrar kajaken på biltaket. Hur som helst, frågan har varit upp flera gånger så använd sökfunktionen och sök på ord som ”bil”, ”hållare” och ”takräcke”.
/Per Brune
Tja du!
Gymmet om vintern så jag orkar släpa upp Pointen på min Santa Fee (190cm)
Men det går faktiskt bra
Gymmet om vintern så jag orkar släpa upp Pointen på min Santa Fee (190cm)
Men det går faktiskt bra
Terräng bil?
Paddlar man havskajak kan man naturligtvis inte köra en vanlig personbil. En terrängbil är ett måste! En fullt utrustad vildmarkskajak kräver en stor och tung vildmarksbil. Dessvärre kräver lastning av kajaken en ny teknik.
Skall man lasta en kajak på en Volvo brukar det räcka med balansera kajaken på lyftarmen i axelhöjd och trycka upp den med en mjuk knuff på lastbågarna.
Höjdavståndet från axel till lastbågarna på en terrängbil är avsevärt större än på Volvon och kräver en stark påskjutningsarm och starka fingrar för att balansera kajaken på den uppsträckta armen och sedan placera kajaken på lastbågarna.
Den riktige vildmarksmannen har givetvis en riktigt hög bil. Ju högre bil, ju högre status. Här kan som sagt var flera månaders ihärdigt tränande på gym krävas så att kajaken kan kastas upp på biltaket i en kontrollerad bana.
Genvägen är att skaffa en mobil trappa som nyttjas vid på- och avlastning. Vid nyttjande av mobil trappa bör på- och avlastning utföras på undanskymd plats då denna metod sänker status avsevärt.
Tänk på vikten av en komplett livsstil. En havskajak på en BMW är så fel det kan bli, även om det är en X5:a. Bland bilarna som är rätt återfinns bl.a. Land Rover och Nissan Patrol.
Paddlar man havskajak kan man naturligtvis inte köra en vanlig personbil. En terrängbil är ett måste! En fullt utrustad vildmarkskajak kräver en stor och tung vildmarksbil. Dessvärre kräver lastning av kajaken en ny teknik.
Skall man lasta en kajak på en Volvo brukar det räcka med balansera kajaken på lyftarmen i axelhöjd och trycka upp den med en mjuk knuff på lastbågarna.
Höjdavståndet från axel till lastbågarna på en terrängbil är avsevärt större än på Volvon och kräver en stark påskjutningsarm och starka fingrar för att balansera kajaken på den uppsträckta armen och sedan placera kajaken på lastbågarna.
Den riktige vildmarksmannen har givetvis en riktigt hög bil. Ju högre bil, ju högre status. Här kan som sagt var flera månaders ihärdigt tränande på gym krävas så att kajaken kan kastas upp på biltaket i en kontrollerad bana.
Genvägen är att skaffa en mobil trappa som nyttjas vid på- och avlastning. Vid nyttjande av mobil trappa bör på- och avlastning utföras på undanskymd plats då denna metod sänker status avsevärt.
Tänk på vikten av en komplett livsstil. En havskajak på en BMW är så fel det kan bli, även om det är en X5:a. Bland bilarna som är rätt återfinns bl.a. Land Rover och Nissan Patrol.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Lyfta är tungt men rulla är lätt
Efter en ryggskada 1996 (diskbråck) sa min läkaren att jag fick avvakta med att lyfta kajaken upp på biltaket tills ryggen var frisk igen. Eftersom jag trots allt ville paddla så gjorde jag en manick med en rulle, som placeras på biltaket under på/avlastning. På så sätt blir det en barnlek att rulla upp/ner kajaken. Jag köpte grejerna (gummirulle, plåtbitar mm) på Biltema för ca 100 kr och popnitade ihop allt. En bit från ett liggunderlag skyddar lacken på bilen. Har lagt ut några bilder på Aktivitet-Padling-Bygga själv-Hemtillverkad som visar hur den ser ut och fungerar. Den är inte snygg, men har nu fungerar bra i många år.
Efter en ryggskada 1996 (diskbråck) sa min läkaren att jag fick avvakta med att lyfta kajaken upp på biltaket tills ryggen var frisk igen. Eftersom jag trots allt ville paddla så gjorde jag en manick med en rulle, som placeras på biltaket under på/avlastning. På så sätt blir det en barnlek att rulla upp/ner kajaken. Jag köpte grejerna (gummirulle, plåtbitar mm) på Biltema för ca 100 kr och popnitade ihop allt. En bit från ett liggunderlag skyddar lacken på bilen. Har lagt ut några bilder på Aktivitet-Padling-Bygga själv-Hemtillverkad som visar hur den ser ut och fungerar. Den är inte snygg, men har nu fungerar bra i många år.
Re: Lyfta är tungt men rulla är lätt
Jag hittar inte bilderna. Kan du inte lägga upp en länk?
Peter
dasf; sa:Har lagt ut några bilder på Aktivitet-Padling-Bygga själv-Hemtillverkad som visar hur den ser ut och fungerar.
Jag hittar inte bilderna. Kan du inte lägga upp en länk?
Peter
Lyft
Jag lyfter den mitt på i sittbrunnssargen, upp på axeln och sedan upp på skidstället. Det går utmärkt utan att vara atletiskt byggd utan mer åt hyfsat vältränad 45-årig gubbe.
Bilen är en Peugeot Partner varför skidstället är ca 185 till 190 cm över marken, själv är jag 172 cm i strumplästen.
Kanoten väger ca 20-22 kg och är 520 cm lång.
Jag lyfter den mitt på i sittbrunnssargen, upp på axeln och sedan upp på skidstället. Det går utmärkt utan att vara atletiskt byggd utan mer åt hyfsat vältränad 45-årig gubbe.
Bilen är en Peugeot Partner varför skidstället är ca 185 till 190 cm över marken, själv är jag 172 cm i strumplästen.
Kanoten väger ca 20-22 kg och är 520 cm lång.
Bilder
Visst, här kommer länken
http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=5377
Annars finns bilderna under Mötesplats-Fotoalbum-Per Kategori- Aktivitet........
Visst, här kommer länken
http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=5377
Annars finns bilderna under Mötesplats-Fotoalbum-Per Kategori- Aktivitet........
Citroën
gör bilar som passar bra till kajaker. Medelst en spak kan man få bilen att lägga sig platt på mage.
Detta sänker höjden med nästan en decimeter vilket ryggen uppskattar. Om man sen lyssnar på kroppen, använder en bra lyftteknik och inte har för brått så går det faktiskt ganska lätt. Ett styvt rör att stoppa in i lastbågens ände ger ett bekvämare stöd för både på och av. Jag har använt ett på sjöbotten upphittat rostfritt rör till detta och då, förr med en 40-kilos kajak och en gammal 245:a fungerade det.
Numera med Cittran och lätta träkajaker fungerar det ännu bättre!
Tyvärr är jag inte sponsrad av Citroën men man kanske
ska skicka en bild till dom......
gör bilar som passar bra till kajaker. Medelst en spak kan man få bilen att lägga sig platt på mage.
Detta sänker höjden med nästan en decimeter vilket ryggen uppskattar. Om man sen lyssnar på kroppen, använder en bra lyftteknik och inte har för brått så går det faktiskt ganska lätt. Ett styvt rör att stoppa in i lastbågens ände ger ett bekvämare stöd för både på och av. Jag har använt ett på sjöbotten upphittat rostfritt rör till detta och då, förr med en 40-kilos kajak och en gammal 245:a fungerade det.
Numera med Cittran och lätta träkajaker fungerar det ännu bättre!
Tyvärr är jag inte sponsrad av Citroën men man kanske
ska skicka en bild till dom......
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 2 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg