Hur lastar ni era kajaker på biltaket?

Thule

Jag har investerat i Thules "Hydro Glide" som sitter i den bakre lastbågen. I denna är det lätt att skjuta upp kajaken på taket. Det har fungerat bra för mig som vare sig är lång eller atlet.
 
Förlängningsbalk

Ett pensionärspar med en Trapper K2:a brukar sjösätta på samma ställe som jag brukar, har byggt en förlängningsbalk från den främre hållaren på bilen. Ca 1 m rakt ut, och som stöd nedåt, längst ut har de ett justerbart rör från några dammsugare.
Förlängningsbalken som är av trä är klädd med en heltäckningsmatta. Mannen klarar ensam att lasta på och av deras K2:a.
En liknade konstruktion finns nu hos Thule, Thule Outrigger 547 http://www.thule.se/frames.asp?id=7225

Jag har kollat alla mina digitalbilder utan att hitta någon bild på konstruktionen, så bilder finns nog bara på dia och dom går inte in i min dator :(.

Per Brune
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
En sån där förlängningsbalk i metall till takräcket finns bla på svima att köpa för ett par hundra kronor. Med en sådan är det enkelt att ensam lasta en kajak på taket.

/Andreas
 
Det svåraste med att slänga upp kajaken på taket är i min mening hur man ska greppa den under själva lyftet. Den teknik som jag kommit fram till är att trä högerhanden genom sittbrunnen och lyfta med handen mot insidan av kajakens sida. Hittar man rätt punkt så kan man balansera kajaken på rak arm utan konstiga vridande krafter i händer eller armar, mycket smidigt. Sedan är det bara att tippa ner den på taket, såvida man inte är för kort eller har för hög bil förstås...

Leif...
 
Re: Förlängningsbalk

Brune; sa:
En liknade konstruktion finns nu hos Thule, Thule Outrigger 547 http://www.thule.se/frames.asp?id=7225

Jag har kollat alla mina digitalbilder utan att hitta någon bild på konstruktionen, så bilder finns nog bara på dia och dom går inte in i min dator :(.

Per Brune

Tack för tipset om denna produkt, jag sprang iväg (okej, åkte bil då) direkt och köpte en sådan. Fästet mot takräcket är dock anpassat för Thules lastbågar varför jag fick anpassa infästningen till min bils lastbågar (Renault Scenic). Det fungerar ändå som det var tänkt. Har ännu inte lastat upp kajaken på taket så jag kan inte säga hur det funkar i praktiken. Jag la upp några bilder på resultatet i alla fall:

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=6927
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=6928

Manicken kostade dyra 601:-, men slipper jag ett enda ryggbesvär tack vare den så är det värt pengarna.

/Stefan
 
Jag har också en Scenic, hur gjorde du anpassningen? Var problemet att Scenics takbågar var rundade och fästet var tänkt för fyrkantiga bågar?

/Björn
 
Lander; sa:
Jag har också en Scenic, hur gjorde du anpassningen? Var problemet att Scenics takbågar var rundade och fästet var tänkt för fyrkantiga bågar?

/Björn

Hej,

Jag har lagt in en mer detaljerad bild som visar infästningen:
http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=6930

Jag har alltså det integrerade takräcket som sitter i de längsgående taklisterna. Detta räcke är 65 mm brett och lite ovalt till formen.

Thules "outrigger" löper i två aluminiumprofiler som fästs i lastbågen och respektive profilhalva dras samman med två vagnsbultar. På bilden där det står "Thule" skall egentligen lastbågen löpa igenom men jag utnyttjade det ena hålet för vagnsbult och skaffade en längre sådan som även går igenom min lastbåge. Borrade ett 6 mm hål för detta i lastbågen och det är den runda, stora skallen du ser på bilden. Till höger om denna sitter en liten stjärnskruv som har till uppgift att hålla aluminiumprofilen på plats då den annars vill skjuva då lastarmen dras ut i sidled.
På undersidan av aluminiumprofilen sitter en utskjutande klack som stödjer mot lastbågens undersida.

/Stefan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips