Åsikter om Zed-Tech kajaker?

Har funderingar på Zedtechs TT variant. Vad jag förstår en klassisk turracer på 51 x 520. Finns i allt från glasfiber och upp till hel kolfiber/kevlar variant på ca 11kg.
Någon som har åsikter om denna kajaktyp, kvalite? prisvärd?, hastighet? osv. Användningsområdet är ffa motion och tävlingar i multisport. Ffa på insjö ,älv men ibland inomskärs havspaddling. För mig viktigt att kajaken är lättdriven i träningstempo dvs 1h och uppåt. Då tävlandet sliter en hel del med lyft, dåliga isättningar/uppstigningar osv är kvaliten/hållbarhet en viktig egenskap
Skall i morgon provpaddla Nelo Viper 51, Neumann Rasmus och faktiskt även Nordic Kayaks Rocket även om jag vet att den inte riktigt passar in bland de andra båttyperna. Har inte stor vana av ranka tävlingskajaker med klarar av att sitta i en och paddla i lugnt tempo om vattnet är rel stilla.

Tacksam för alla åsikter.
Per Liljeholm, Umeå
 
Jag har en Zedtech Atila som jag tycker aer helt okej. Inte toppfinnish, men bra montering av roder, sits m.m. Om jag tolkar kvalitet som hallbarhet och fungerande designlosningar rankar jag den hogt. Dessutom aer den prisvard. Sandwitchkonstruktion innebar lagre vikt och hogre styvhet. Slitstyrkan blir nog tyvarr lidande. Slitytorna aer inte lika tjocka som massiva glasfiber/kolfiberskrov.
Om du skall ha en slit och slaep kajak spelar inte finnishen sa stor roll, men det aer trevligt ifall delarna inte faller isaer.
Turkajaker tycker jag aer optimala for tranings och dagsturer. De klarar inte av tung havssjo lika bra som HK.
Turkajaker aer bara 520 cm langa vilket gor att de far plats i ett vanligt garage. De flesta MS och HK aer langre aen sa.

Ifall du paddlar turkajak pa ett langlopp och det gar langsamt aer det inte kajakens fel...
 
Per,

skriv gärna och berätta vad du tyckte om de kajaker du testade. Jag är själv intresserad av något liknande som Viper 51 etc. Du har inte tänkt att titta på Vajda Civet Cat?
 
Senast ändrad:
Ang. testade kajaker

Kjell; Har nu testat Vipern och Rasmusen. Båtarna beter sig ganska likartat i vattnet. Jag är ju van vid en Bear&Water Flash som visserligen är titulerad som Motionskajak men den känns avsevärt mycket trögare än de testade båtarna. Efter en timme i lite hårdare tempo i Flashen börjar jag bli rent muskulärt trött och får lite syra men i Vipern och Rasmusen var det inga problem. De är inte spec instabila och har man bara måttlig paddlingsvana i havskajak så känner man sig trygg snabbt. Skillnaden mellan Viper/Rasmus är helt klart finish, påkostandet av detaljer. Småsaker som att Rasmusbåten hade skarvad kolfiber på flera ställen. Å andra sidan skiljer sig ju priset väldigt mycket. Rasmusen tror jag gick för ung. 1400 Euro ifjol och Vipern ca 2500Euro. Användningsområdet verkar vara precis det jag söker efter med rel bra grundstabilitet för att kunna köras i lite sjö, men ändå en rel bra marschfart under längre sträckor. Perfekt för multisport om man inte vill ha flera båtar för olika förhållande.
Och efter Arneris kommentar;- I fall du paddlat turkajak på ett långlopp och det går långsamt är det inte kajakens fel...
kände jag att det nog blir en sån båttyp. Oklart vilken än dock, plånboken får nog styra. Fick jag välja helt fritt hade jag nog tagit Vipern dock!
Och jo jag har funderat på Civet Cat;en men det finns ingen att testa här uppe i Umeå.
 
Jag tror att min Escape, designad av Björn Johansen, ligger väl i samma egenskapsområde som Rasmus/Viper. Jag köpte den i glasfiber (14kg) för typ elva tusen, med leverans. Den finns väl i kol(/kevlar?) för ett par tusanlappar extra. Jag uppskattade priset, skottväggen, och höj/sänkbart säte i två nivåer - och att jag visste/kände folk som hade den. Rena skrovegenskapsskillnader har jag svårt att säga något om, likaså något direkt om kvaliteten. Men jag provade lite Razor/Viper/Beaver/och vad det nu var och valde denna med ovan skäl. Säljs väl bara av www.kajakcentrum.dk. Om jag hade haft säkrare uppläggningsplats hade jag nog sneglat på Vipern...

Det var svårt i värre sjö i början (jag kommer från havskajaksidan) - det gick fort att fixa plattvatten och mildare mer regelbundna sjöar. Men nu är trygg i vågor och svall och skit från alla håll, till och med om de kommer samtidigt. Det var helt enkelt bara så att "vara där" ett tag. ;) Det är jättekul! Och fortfarande lagom svårt ibland....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.