Åsikter Kokatat Surfskin/Reed Chillcheater/ tunn neopren?

Har ett par korta tights i 1,5-2 mm neopren som jag använder under sommarhalvåret. Tycker däremot att de är alldeles för varma och söker alternativ. Vill ha något som ändå är ganska vattentätt eftersom det nästan alltid är vatten på sitsen och jag får sitta blött.

Surfskin och Chillcheater verkar vara väldigt lika. Någon som har erfarenhet av båda eller bara en? Hur skiljer de sig från tunn neopren, svalare, varmare? Släpper igenom lika lite svett? Är surfskin slitstarkare än chillcheater (med erfarenhet av deras kapell i samma material så kan man ju inte säga att slitstyrka är något som kännetecknar materialet)?
 
Har några par av deras sockar och har också ett kapell. Kan nog vara så att materialet inte är superstarkt men tycker nog inte att detta är något problem då framförallt kapellets fördelar kompenserar detta med roge. Vattentätt, torkar snabbt då det inte suger upp en massa vatten som neuprenkapellet, håller tätt mot sargen, tar liten platts och ett pris som är så lågt så man kan köpa ett att ha i reserv.
 
Jag har i sommar paddlat en del med Chillcheaters korta shorts eftersom jag ofta sitter blött i min Tahe Greenland GT. Jag kan inte jämföra med neopren eftersom jag inte haft det.
Jag har inte upplevt de som för varma, blöt i rumpan blir jag ändå (svett från under byxorna samt säket från ryggen), men det blir inte kallt och det torkar fort tillskillnad från blöta shorts. Jag brukar ha syntet-kallingar under.
Än håller de i rumpan.

Deras t-shirt är betydligt varmare än vanlig funktionströja och jag rör mej mer i överkroppen än rumpan. Den blir svettig, men torkar fort. Vatten kommer såklart in under vid roll och lek.
 
Har ett par korta tights i 1,5-2 mm neopren som jag använder under sommarhalvåret. Tycker däremot att de är alldeles för varma och söker alternativ. Vill ha något som ändå är ganska vattentätt eftersom det nästan alltid är vatten på sitsen och jag får sitta blött.

Surfskin och Chillcheater verkar vara väldigt lika. Någon som har erfarenhet av båda eller bara en? Hur skiljer de sig från tunn neopren, svalare, varmare? Släpper igenom lika lite svett? Är surfskin slitstarkare än chillcheater (med erfarenhet av deras kapell i samma material så kan man ju inte säga att slitstyrka är något som kännetecknar materialet)?

Har provat det mesta, just på grund av att sitsen till slut blir blöt (kliver ibland i från brygga, ibland från strand, paddlar gärna i vågor). Har provat vanlig neopren. För varmt. Har korta och långa 0.5 mm hydroskin byxor. Klart bättre än neopren, men fortfarade käner jag mig obehagligt svettig. Har provat hydrosilk, som känns utmärkt som byxa, men som jag tycker blir för svettiga på överkroppen (där kör jag hellre microlite eller annan vanlig rash guard). Nackdelen med hydrosilk är att de blir kännbart blöta med vatten på sitsen (dock sköter de värmehanteringen bra om vattnet är relativt varmt.

Så bortsett från om jag bara skall göra räddningsövningar och kommer att vara mycket i vattnet, eller när det är kallt nog för torrdräkt, är min standard numera hydrosilk byxor med ett par supertunna Gore-Tex byxor ovanpå (utan fötter). Det förblir torrt att sitta,samtidigt mjukt svalt och behagligt. Kör samma hydrosilk byxor innanför torrdräkten tills det blir för kallt i vattnet och jag byter till något varmare under.

--- Mats ---
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.