Seabird kajaker - kvalité?

Vilka erfarenheter fiinnes av seabirds kajaker och deras kvalité? Seapearlen och Blackpearlen verkar intressanta och har ju ett smått fantastiskt pris. Jag skall försöka titta på dem då jag åker till sthlm nästa vecka.


/Henrik
 
Har erfarenheter av två kolfiber/kevlar H2O och en Expedition i polyeten.

Arbetet på H2O:na var inget att hurra för. Trots materialvalet vägde de som en glasfibervariant borde väga, och trots det hittades det ställvis torr duk. Dessutom hade ytfinishen sina skavanker och invändigt fanns det vassa stickor mm. Provpaddlingen var inte nåt himla stort nöje.

Polyetenkajaken verkade vara rätt hyffsad kvalité frånsett vissa smådetaljer såsom farligt vassa hörn vid fotstödsmekanismen som lätt är åtgärdade. Brydde mig inte om att provpaddla den.

Eftersom priset är så lågt antar jag att man i stort sätt får vad man betalar för. Pärlorna verkar designmässigt intressanta och hoppeligen är byggkvalitén bättre än på de två H2O jag sett.
 
Precis...

Som med alla andra kinabyggen verkar det ta nåt år innan kajakerna når önskad standard. Tidiga Seabird krånglade en del men det var då. Har hyrt ut Seabird sedan de lanserades och har verkligen sett hur kvalitén blivit bättre. PE-kajakerna är nu väldigt bra( med undantag för att den som har stora vader kan uppleva vassa vajerfästen, 1 kund av ca 100 har upplevt det som ett problem i seabird 480 LV. Och han var över 190 cm och vägde 95 kg.
Vi har inte tagit hem någon thomasson-Seabirdkajjak än men vi har andra nya glasfiberkajaker som vi köper via VKV. De senast köpta exemplaren, North Sea och Exp 480 är helt problemfria. Täta, lätta, inga vassa skruvar etc. VKV går numer igenom kajakern grundligt och hur många som sorteras bort vet jag inte. Kapell och paddlar från Seabird är mycket bra och billiga. 5 års garanti på både Pe och gf-kajaker gör det möjligt för dig som tex har läckande luckor att skicka ett mail till VKV som de vidarebefordrar så får du nya luckor på posten, luckor i ett bättre material.
Det är det som är så bra med att köpa av riktiga och seriösa handlare. De lämnar garantier och står för produkten.

Jag är partisk eftersom jag hyr ut VKV och Seabird, hoppas därför att detta inlägg inte betraktas som reklam.
Om Seabird generellt haft låg byggkvalite hade jag bytt till annat märke
 
Som ett litet tillägg kan jag nämna att de två H2O:arna jag sett är tillverkade 2010 (levererade på hösten).
 
Jag har en xp507 som jag paddlat intensivt med ett år. Luckorna höll tätt till dess jag smorde med silicon, sen började det läcka. Fick nya luckor, faktiskt två gånger eftersom det första paret kom bort på posten någonstans. Nytt gummi i de nya luckorna och de känns lite lättare. Gelcoten på däcket är lite väl tunn. Jag hade i början den ovanan att jag ofta slog i däcket med paddeln och gelcoten lossnade på en liten yta. Trillade på sargen med sådan kraft att trots en flytväst som skyddar mot slag så gick ett revben och en liten spricka uppstod under sargkanten. Botten håller vad jag kan utsätta den för. Har tappat den några decimeter med aktern före i asfalten utan något märke. Det blir inte mycket repor efter grundstötningar heller, fast där har jag inte mycket att jämföra med. Rodret låter lite när man styr och måste smörjas ibland. Det finns dyrare kajaker som också har genomgående skruvar som inte är överplastade. Annars märks det att de som gjort den tänkt till och till exempel lagt i en list som inte verkar ha någon funktion och som inte syns men som minskar mängden vatten i sittbrunnen om man välter. Det finns också några smarta detaljer som specialgjorda fästen av olika slag.
 
Seabird expedition

Hallå paddlingsentusiaster!

Tänkte fråga om någon har erfarenhet utav att färgen på kajaken släpper.
Köpte en Seabird Expedition ifrån Stockholmkajak för ett tag sedan och märkte ganska snart att själva färgen inte sitter fast i kajaken. Det blir liksom ett luftrum mellan färg och kajak, på vissa ställen ganska stora ytor 10-15cm. Trycker man med fingret på färgen så går det sönder. Tycker det känns som om hela kajaken är ett måndagsexemplar. Eftersom Stockholmskajak inte är direkt hjälpsamma så tänkte jag se om någon annan sett något liknande på Seabird expedition innan jag kontaktar dom igen.
 
misstänker att du menar gelcoaten med färg. har en seabird där det var 2ställen kring skeddaboxen där gelcoaten satt löst och sprack vid grundstötning. fick då lagar där såklart. som en annan skrev för, att smörjar in luckorna med silicon gjorde jag också och har samma problem sen dess. vill säger använd ingen silicon! de var tätra innan men läcker nu lite sen dess
 
Provpaddlade

en Seabird H2O i somras. Kändes snabb vilket kontrollerades med en GPS och det jag såg av laminatet var OK. Försökte väga kajaken men det var knepigt att få till det med den resväskevåg och kajakremmar jag hade med mig.

Det jag är lite tveksam till är hur sits och sittbrunn är gjort. Lösningar som ser ut som på en rotationsgjuten kajak. Ger inte samma kvalitetsintryck som på t ex engelska, estniska eller svenska kajaker.

Andrahandsvärdet får man tills vidare sätta ett frågetecken för. Jag köpte i stället en begagnad VKV Måsen Elite.

Thure
 
Addegren, kan du lägga upp ett par bilder? För precis som Fuchs skrev är det troligen gelcoaten som släpper. Ser du väven under färgen?
Svårt att säga mer utan bilder
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
sussief Seabird Discovery 430 Paddling allmänt 4
Vraket Seabird expedition HV Paddling allmänt 1
P-E Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird. Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
Indigobarn SeaBird Scott LV Paddling allmänt 13
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
popunonkok Wilderness systems vs Seabird, Byggkvalité och känsla? Paddling allmänt 3
fraola Sittställning Seabird Design Expedition Paddling allmänt 10
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
csj Seabird Design 600 Sport Paddling allmänt 8
kajakhampus Epic, Seabird, inuk etc Paddling allmänt 2
aa99 SeaBird Expedition HD-PE Paddling allmänt 26
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.