Små kajaker till "stora" paddlare?

Av hälsoskäl så kommer paddlingen för mig i framtiden inte att vara långa turer med mycket packning eller krävande paddling utan mest kvälls- och dagsturer och kanske någon övernattning. Min gamla Icefloe är därför inte längre rätt båt för mig utan jag funderar på en liten kajak där jag kan utveckla min teknik och rolla lite men som ändå inte är allt för krävande.
Små kajaker beskrivs i katalogen ofta som "utvecklad för lättare paddlare samtidigt som den även passar större paddlare som vill ha en livlig kajak att leka med".
Jag tänker på båtar som Point X-lite, Tahe Reval mini mfl.
Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekomendera något eller bör jag kika mer på de mindre extrema grönlandsmodellerna som Tahe Greenland Touring?
(Jag skall kanske nämna att jag är 175 och 70kg så "stor" är ju relativt)
 
Hmm... är själv 175/74 men har aldrig känt mig stor. :)

Med Icefloe som utgångspunkt kommer jag osökt att tänka på Nordkapp LV, Avocet (diolen eller kevlar/kolfiber istf PE), XPlore_S, XCite_S och Cetus LV.

Själv har jag någon gång i tidernas begynnelse paddlat Icefloe och mycket mer med Nordkapp Expedition och Jubilee, men insåg för ett par år sedan att byte från Jubilee kunde vara aktuellt då veckoturer blir av mer sällan. Jag böt till NordLV och har provpaddlat alla ovannämnda kajaker, men är fortfarande nöjd med mitt val.

Avocet skulle ha varit rolig den också, men jag ville bibehålla möjligheten till veckolånga turer vilket med min vikt inte skulle vara ett nöje i Avocet men lyckas i NordLV om jag funderar noga vad jag packar. Jag tycker Avocet är överraskande snabb trots att den är så kort, relativt bred och "fishformad". Kanske jag kunde ha behållit min Jubilee och köpt en Avocet till dagsturer, men jag valde att landa nånstans mittemellan.

XPlore_S tyckte jag att var den första "riktiga" NordLV utmanaren och den gav ett gott första intryck. Snabb och går lätt upp i surf, men tyvärr sitter jag inte riktigt bra i den, tycker den är aningen onödigt kursstabil och i vissa surf-förhållanden gräver den ner fören och broachar lättare än NordLV eller Avocet. I den grad blev jag ändå imponerad att jag såg fram emot att provpaddla XCite_S, men då tillfället kom var vädret för lugnt. XCite_S sitter jag ändå bättre i och den är roligare än XPlore_S utan att vara så mycket långsammare att det skulle vara av praktisk betydelse för mig. Övergången från primär till sekundär stabilitet och vidare runt har inte likadan finess som NordLV och Avocet och tyvärr hade jag inte möjlighet att testa hur XCite_S beter sig i grov sjö och surf.

Förhållandena för Cetus LV provpaddlingen var som vid XCite_S provpaddlingen och i de förhållandena påminnde Cetus LV väldigt mycket om XCite_S. Det roliga med Cetusen är att den är väldigt kursstabil då man vill det men är väldigt lättmanövrerad med lutningar.

Nånting mer i skärgårdsstil skulle kunna vara Skim Dex som tillverkas nu igen. Den har jag provpaddlat i några omgångar och tycker den passar bra till "picnic"-paddling där man i hyggligt väder kanske vill koncentrera sig mera på andra värden än själva paddlingen, men även den är lekfull om man är på det humöret. (Men då vädret blir tillräckligt utmanande sitter jag nog hellre i Nordkapp LV eller Avocet.)

Alla ovannämnda är väldigt fina kajaker, men för mig passar Nordkapp LV och Avocet som kroppsdelar och de andra som välsittande kläder. Oavsett hur man vrider och vänder på tekniska data, bilder och testrapporter så är det ändå en provpaddling som avgör.
 
Ledsen att behöva sabba din tråd.

Du hamnar inte under stor.

Du kan klämma ner dig i de flesta kajaker så det är bara och välja.

Jag har vänner som bra mycket större än dig... en del av dem skulle se din tråd som en ren förolämpning.
...Men de paddlar grönslandskajaker så du borde du oxå lyckas med det.

;)
 
Jo, du har nog rätt. Jag borde kanske fråga små paddlare hur de upplever de små kajakerna jämfört med stora kajaker.
Ok, för de som läst så här långt så är frågeställningen härmed modifierad:
Vilken av de små kajakerna tror ni jag skulle bli mest nöjd med om jag är lite erfaren och vill utveckla mina tekniker ?

Tack M-J-B för tipsen!
 
Jag tror du klassar in som relativt liten...

Själv är jag 10 cm och 10-15 kilo upp på dina mått och jag kan med nöje klämma mig ner i både reval mini och TAHE greenland LC som exempel. Sen är det inte de båtarna som jag skulle välja som allroundkajaker men de är riktigt roliga att leka med.

En TAHE greenland Touring kan (som du säger) eventuellt vara något, om du är inne på roll och grönlandsbåtar. En lite större greenland med "fullstor" sittbrunn och en större packlucka bak. http://tahemarine.se/#Greenland_Touring

Om jag själv funderar på kajakbyte tittar jag i princip bara på LV-modeller, tex några av de som M-J-B tipsade om ovan.

Provpaddla är det som gäller som vanligt... Ditt lokala friluftsfrämjande har en Reval mini du kan testa och din lokala kajakhandlare har en Greenland LC och den mindre varianten av Zegul.

//Ala
 
Kan det ha varit så att trådskapare kände sig nere och behövde en lite klapp på axen genom att få det bekräftat att kan inte är tjock.

:)
 
Tack!
Jag hade igår tillfälle att provpaddla några alternativ:
Reval mini, trevlig, visst men inte så att jag direkt fick en känsla av lekfullhet. Mer som en mindre, vanlig havskajak (vilket ju är just vad det är, Doh!)
Greenland Touring, betydligt roligare men fortfarande med tydlig känsla av normal havskajak (här börjar det klarna vad jag kanske är ute efter).
Fick nu hybris och lånade en privatägd Greenland Ilaga. Detta var absolut den känsla jag är ute efter. En kajak som utmanar mig utan att kännas för svår.
(Mina illusioner är nu helt krossade och jag inser att jag är en väldigt liten paddlare. Det som lurat mig är kataloger där det står "lämplig för paddlare mellan 45 och 75kg" där jag fortfarande kan känna mig stor.) Framför allt har jag smala höfter och spinkiga ben och hade inga som helst problem med utrymmet. Satt i Ilaga med lätt böjda ben och inte som jag hade förväntat mig, helt raka. Jag skall titta (och prova) närmare ett par gånger och förhoppningsvis jämföra med de Black pearl som nu kommer i plast. Men jag antar att BP i princip utesluter turer med packning? Frågan är hur de passar för turpaddling utan packning eller om det är en ren rollkajak?
Jag är lite rädd att jag går på "grönlandshypen" men vill inte utesluta att det kanske är det som passar mig.
Finns det fler "grönlands"alternativ ni tycker jag bör prova?
 
Hur mycket packning ryms i Ilagan?

Ja det är en fråga som jag ska försöka ta reda på i sommar.
Jag har haft den på en övernattningstur och det var trångt. Fast andra dagen fick jag plats över, så det är mest ett tecken på att jag inte riktigt vet hur den ska packas optimalt.. Tältduken hamnade i en vattentät packpåse på akterdäck.
Den rymmer faktiskt mer än man tror, det svåra är att få ner allt genom luckorna, speciellt där bak. Den låga höjden i akterskottet är också en utmaning! Långa smala paket är troligen en del av lösningen. För er alla med Ilagan, ta med en ficklampa, små paket har en förmåga att fastna bakom skäddaboxen....

Sammanfattningsvis;
Välplanerad packning, små paket. Små lätta prylar är bra. Däremot känns inte ultralätt som ett krav. Det blir nog vattnet som blir ett problem på längre turer. Kanske bakom sitsen i sittbrunnen? Ryggstödet har jag ändå plockat bort.

Blev lite inspirerad av Bengt Carlsson som ska paddla HBB i sin Njord, med 160 kg totalvikt.
Se på BT:s hemsida:
http://www.thomassondesign.com/post/bengt_carlsson_njord_for_hbb_2010.aspx
Intressant att testa hur mycket som går in och hur kajaken beter sig med överlast.

Om 1-2 mån kan jag nog ge ett bättre svar på rubrikens fråga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medinfoto Kajak för fotande på små sjöar Paddling allmänt 18
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Sara L Paddling med små barn? Paddling allmänt 18
Magnus_74 små o stora funderingar Paddling allmänt 14
Hedman Paddla med små fötter Paddling allmänt 8
jjjjy66 Små skador på glasfiberpaddel Paddling allmänt 1
jjjjy66 två små tält.. Paddling allmänt 0
ingrid_huzby.com Villcamping med små barn nær Gräbbestad ? Paddling allmänt 2
PetStr52 Paddla med små barn Paddling allmänt 2
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.