Hej,
Satt och diskuterade detta esoteriska ämne en kväll med några vänner nyligen och noterade att det fanns en hel del olika, starka och mer eller mindre väl underbyggda åsikter vad det är för väjningsregler som gäller mellan kajak och motorbåt, resp. kajak och segelbåt.
Sedan kollade jag arkivet här på Utsidan och även här finns det en hel del olika bud - ofta med diametralt olika betydelse. Av ren nyfikenhet bestämde vi oss för att gå till botten med detta och kontaktade verksjuristen på Sjöfartsverket.
Alltså, "from the horse's mouth", som man säger på engelska:
-------------------------------------------------
Fråga: "Vad är det för väjningsregler som gäller mellan en kajak och en motorbåt, resp. en kajak och en segelbåt?"
Svar: "En kajak är per definitionen att hänföra till "fartyg". Vad som möjligen komplicerar är att termen fartyg inte återfinns i regel 18 som är den regel som anger huvudreglerna ang väjning. Man får istället använda sig av regel 2 som i korthet anger att kajaken måste iaktta gott sjömanskap och planera sin färd i likhet med övriga fartyg men att enligt b) så ska regel 18 tolkas så att både segel- och maskindrivet fartyg enligt huvudregeln ska väja för kajaken.
Värt att notera är att regel 18 gäller med undantag av vad som anges i regel 9, 10 eller 13 - vilket ger vid handen att ett litet fartyg såsom t.ex. kajak inte kan kräva rätt till väg i trång farled, trafikseparering eller för upphinnande trafik."
-------------------------------------------------
Min kursivering ovan. Sjötrafikföreskrifterna finns här:
http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf
I många situationer kan ju detta vara av rent akademisk betydelse eftersom självbevarelsedriften styr många paddlare, men det var ändå intressant att få höra den sjörättsliga innebörden av reglerna. Sjötrafikföreskrifterna är ju otydliga på just kajak-/kanadensare-/roddbåtsfronten.
/Mats
Satt och diskuterade detta esoteriska ämne en kväll med några vänner nyligen och noterade att det fanns en hel del olika, starka och mer eller mindre väl underbyggda åsikter vad det är för väjningsregler som gäller mellan kajak och motorbåt, resp. kajak och segelbåt.
Sedan kollade jag arkivet här på Utsidan och även här finns det en hel del olika bud - ofta med diametralt olika betydelse. Av ren nyfikenhet bestämde vi oss för att gå till botten med detta och kontaktade verksjuristen på Sjöfartsverket.
Alltså, "from the horse's mouth", som man säger på engelska:
-------------------------------------------------
Fråga: "Vad är det för väjningsregler som gäller mellan en kajak och en motorbåt, resp. en kajak och en segelbåt?"
Svar: "En kajak är per definitionen att hänföra till "fartyg". Vad som möjligen komplicerar är att termen fartyg inte återfinns i regel 18 som är den regel som anger huvudreglerna ang väjning. Man får istället använda sig av regel 2 som i korthet anger att kajaken måste iaktta gott sjömanskap och planera sin färd i likhet med övriga fartyg men att enligt b) så ska regel 18 tolkas så att både segel- och maskindrivet fartyg enligt huvudregeln ska väja för kajaken.
Värt att notera är att regel 18 gäller med undantag av vad som anges i regel 9, 10 eller 13 - vilket ger vid handen att ett litet fartyg såsom t.ex. kajak inte kan kräva rätt till väg i trång farled, trafikseparering eller för upphinnande trafik."
-------------------------------------------------
Min kursivering ovan. Sjötrafikföreskrifterna finns här:
http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf
I många situationer kan ju detta vara av rent akademisk betydelse eftersom självbevarelsedriften styr många paddlare, men det var ändå intressant att få höra den sjörättsliga innebörden av reglerna. Sjötrafikföreskrifterna är ju otydliga på just kajak-/kanadensare-/roddbåtsfronten.
/Mats