From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler

Hej,

Satt och diskuterade detta esoteriska ämne en kväll med några vänner nyligen och noterade att det fanns en hel del olika, starka och mer eller mindre väl underbyggda åsikter vad det är för väjningsregler som gäller mellan kajak och motorbåt, resp. kajak och segelbåt.

Sedan kollade jag arkivet här på Utsidan och även här finns det en hel del olika bud - ofta med diametralt olika betydelse. Av ren nyfikenhet bestämde vi oss för att gå till botten med detta och kontaktade verksjuristen på Sjöfartsverket.

Alltså, "from the horse's mouth", som man säger på engelska:

-------------------------------------------------

Fråga: "Vad är det för väjningsregler som gäller mellan en kajak och en motorbåt, resp. en kajak och en segelbåt?"

Svar: "En kajak är per definitionen att hänföra till "fartyg". Vad som möjligen komplicerar är att termen fartyg inte återfinns i regel 18 som är den regel som anger huvudreglerna ang väjning. Man får istället använda sig av regel 2 som i korthet anger att kajaken måste iaktta gott sjömanskap och planera sin färd i likhet med övriga fartyg men att enligt b) så ska regel 18 tolkas så att både segel- och maskindrivet fartyg enligt huvudregeln ska väja för kajaken.

Värt att notera är att regel 18 gäller med undantag av vad som anges i regel 9, 10 eller 13 - vilket ger vid handen att ett litet fartyg såsom t.ex. kajak inte kan kräva rätt till väg i trång farled, trafikseparering eller för upphinnande trafik."

-------------------------------------------------

Min kursivering ovan. Sjötrafikföreskrifterna finns här:

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

I många situationer kan ju detta vara av rent akademisk betydelse eftersom självbevarelsedriften styr många paddlare, men det var ändå intressant att få höra den sjörättsliga innebörden av reglerna. Sjötrafikföreskrifterna är ju otydliga på just kajak-/kanadensare-/roddbåtsfronten.

/Mats
 
Vad tryggt att veta att mina efterlevande kan få skadestånd efter att jag litat på att motorbåten skall följa sjölagen och väja, oavsett om han kommer från höger eller vänster.

Dock skiljer sig sjölagen från trafikförordningen. Om någon struntar i stopplikten och kör rakt ut framför mig är han 100% skyldig till olyckan. På sjön har du plikt att försöka undvika kollision även om den andra gör fel och orsakar olyckan. Man blir aldrig helt friförklarad.

Kommer nog fortsätta undvika större flytetyg med artificiella hästkrafter.

AV
 
Håller med Anders V.

Titta på designen på de snabba motorbåtar som säljs nu. Sluttande tonade rutor som mycket effektivt tar bort sikten i motljus och med lite saltstänk fasttorkat. Det är ingen ursäkt men en förklaring...

När jag tittar ut över sjön ser jag många självmordspiloter till kanotister. De paddlar längs med en farled i motljus vilket innebär att de inte ser vad och var som kommer bakifrån och de bakifrån ser inte kanotisterna pga motljuset. De paddlar också med en lucka på 5-6 meter i sidled och tar då upp en stor bredd av farleden om de är 5-6 stycken. Den lilla oranga cykelflaggan syns mycket sämre än kanot/kanotist så den invaggar i falsk säkerhet.

Att benhårt hålla på kanotens rättigheter i sjöfarten verkat korkat tycker jag. Tyvärr fungerar inte den sortens "kork" bra att flyta på heller ;-)

Några överlevnadsråd:
Korsa farleder rakt över,
Ha synliga färger på jacka och flytväst,
Räkna aldrig med att andra ser er,
Välj paddelvatten efter båtsäsongen - svårt på midsommar när motorbåtarna tom kör upp på land...
 
Hej,

Håller med er allihopa - varken jag eller någon annan jag känner skulle pinhålla kompasskursen in i döden samtidigt som man upprepar Sjötrafikföreskrifterna för sig själv som ett mantra... :)

Men jag tyckte ändå det var intressant att fö veta hur den sjöjuridiska tolkningen av regeln ser ut. Som jag ser det är det inte självklart att man som lekman tolkar regeln på det sättet. Och det kan alltid vara roligt att drämma i huvudet på någon uppblåst seglare på en skärgårdskrog någon gång... ;)

/Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.