Recensioner av kajaker

Har sedan jag började hänga på Utsidan med nöje tagit del av de recensioner av kajaker som gömmer sig under rubriken Produkter i menyn.
De kan vara till god hjälp när man som nybörjare letar efter kajak eller senare när man tycker man blivit lite mer trygg i sitt paddlande och vill byta upp sig eller man är bara nyfiken att prova annat. Kort sagt hjälper de till att skapa en bild av det man är ute efter.

MEN.....det är ingen som recenserar längre, den senaste har nog några år på nacken. Allt kanske är recenserat men så är det inte - det har släppts hel del nya modeller på sistone plus att det finns ett antal modeller i recensionslistan som ännu inte fått sin recension. När det gäller annan utrustning så recenseras det för fulla muggar men på kajaksidan har det stangerat.

Tror också att forumet skulle leva upp om fler var aktiva, så att den inte bara kommer att handla om turer och att hitta paddelkompisar, helt ok men räcker inte för att göra det intressant. Det var förresten uppfriskande med den lilla debatten om "teknisk paddling" i tråden Vilsen nybörjare. Än finns det åsiktsskillnader att vädra.

Så min uppmaning är att vi tar nya tag och skickar in en recension varför ens egen kajak är bäst/sämst. Styrkan med forumet är ju att det blir sån bredd jämfört med paddeltidningarnas tester.

Paddla på och recensera mer!
 
När har man

tillräckligt på fötterna för en recension?

Jag tvekar att skriva in t ex viktuppgifter och fartuppgifter i siffror då såna mätningar är knepiga att reproducera men samtidigt upplysande om man kan jämföra olika kajaler där mätmingarna gjorts på samma sätt.

En kajak som man vant sig vid framstår i bättre dager än en man bara testat några timmar och inte trimmat in.

Skulle du kunna föreslå en punktlista att utgå ifrån för att underlätta jämförelse mellan olika kajaker och testare?

Thure
 
Nu finns ett första intryck av Nelo Viper K2. Håller med Thure med frågeställningen om hur mycket man måste varit ute innan man bör skriva men jag skrev några rader som jag får komplettera senare om det kommer upp något annat!
 

Bilagor

  • P6290001_2.jpg
    P6290001_2.jpg
    88.4 KB · Visningar: 1,315
Väldigt fin bild Rija

Är den tagen på nära håll eller från land med tele?

Tycker att det borde vara tele med anledning av skärpedjupet.

Thure
 
Är den tagen på nära håll eller från land med tele?

Tycker att det borde vara tele med anledning av skärpedjupet.

Thure

Den är tagen från land på Torö Stenstrand sent i mars i år. Pelle Hammarström höll i kameran. Isen låg fortfarande kvar längs strandkanten. Friskt...
 
Kloka tankar, recensionerna har varit - och skulle kunna bli - en bra konsumenthjälp. Så länge man som recensent är noga med att ange hur mycket under vilka förhållanden man har paddlat kajaken, är alla erfarenheter intressanta. Ska försöka dra ett strå till stacken och recensera min Isfjord. Kommer snart!
 
Har gått och funderat på någon form av punktlista som thureb efterlyste men fick nu hjälp av rija som skrivit en mycket bra och subjektiv recension av P&H Delhpin.
Det är nog så jag tänker mig det och som det måste vara - personliga intryck men också mycket information om förutsättningarna så ramarna blir tydliga.
Uppgifter om mått och vikt och volymer är det ju egentligen bara att hänvisa till tillverkarens hemsida för att få tag på.
Ska snart dra mitt strå till stacken när beställd Epic 18X behagar dyka upp. Mycket förväntansfull - det kommer nog att bli en rätt subjektiv recension men förhoppningsvis ärlig sådan, så att andra kan skapa sig en egen bild.
 
Har gått och funderat på någon form av punktlista som thureb efterlyste men fick nu hjälp av rija som skrivit en mycket bra och subjektiv recension av P&H Delhpin.
Det är nog så jag tänker mig det och som det måste vara - personliga intryck men också mycket information om förutsättningarna så ramarna blir tydliga.
Uppgifter om mått och vikt och volymer är det ju egentligen bara att hänvisa till tillverkarens hemsida för att få tag på.
Ska snart dra mitt strå till stacken när beställd Epic 18X behagar dyka upp. Mycket förväntansfull - det kommer nog att bli en rätt subjektiv recension men förhoppningsvis ärlig sådan, så att andra kan skapa sig en egen bild.

På ett sätt är det ju onödigt att citera uppgifter från tillverkaren. Den som söker info om en viss modell läser information från olika källor såsom recensioner och tillverkarens egna uppgifter. Ibland är tillverkarens uppgifter felaktiga. Ibland anges t.ex. vikt utan luckor på stuvutrymmena. Ju fler som nämner samma felaktigheter desto mer uppfattas dom som sanna. Hellre då en subjektiv uppfattning om kajaken känns lång, kort, tung etc som jämförelse till uppgifterna man kan få från tillverkaren.
En recensionsmall att utgå ifrån är en bra idé tycker jag. Vissa utförsåkningsfora använder det till skidrecensioner och precis som föreslaget är det bra om det finns punkter med recensentens förutsättningar och personliga preferenser ingår.
 
Nästa kajak till rakning

Nu har jag recenserat Separett (min Tahe Greenland) efter 2 års användande och slitande. Slängde in en recension på mina Reedkapell också!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
soljesp Recensioner- var är ni!!!!! Paddling allmänt 10
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Ujon Stulna kajaker.... Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.