Recensioner av kajaker

Har sedan jag började hänga på Utsidan med nöje tagit del av de recensioner av kajaker som gömmer sig under rubriken Produkter i menyn.
De kan vara till god hjälp när man som nybörjare letar efter kajak eller senare när man tycker man blivit lite mer trygg i sitt paddlande och vill byta upp sig eller man är bara nyfiken att prova annat. Kort sagt hjälper de till att skapa en bild av det man är ute efter.

MEN.....det är ingen som recenserar längre, den senaste har nog några år på nacken. Allt kanske är recenserat men så är det inte - det har släppts hel del nya modeller på sistone plus att det finns ett antal modeller i recensionslistan som ännu inte fått sin recension. När det gäller annan utrustning så recenseras det för fulla muggar men på kajaksidan har det stangerat.

Tror också att forumet skulle leva upp om fler var aktiva, så att den inte bara kommer att handla om turer och att hitta paddelkompisar, helt ok men räcker inte för att göra det intressant. Det var förresten uppfriskande med den lilla debatten om "teknisk paddling" i tråden Vilsen nybörjare. Än finns det åsiktsskillnader att vädra.

Så min uppmaning är att vi tar nya tag och skickar in en recension varför ens egen kajak är bäst/sämst. Styrkan med forumet är ju att det blir sån bredd jämfört med paddeltidningarnas tester.

Paddla på och recensera mer!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
När har man

tillräckligt på fötterna för en recension?

Jag tvekar att skriva in t ex viktuppgifter och fartuppgifter i siffror då såna mätningar är knepiga att reproducera men samtidigt upplysande om man kan jämföra olika kajaler där mätmingarna gjorts på samma sätt.

En kajak som man vant sig vid framstår i bättre dager än en man bara testat några timmar och inte trimmat in.

Skulle du kunna föreslå en punktlista att utgå ifrån för att underlätta jämförelse mellan olika kajaker och testare?

Thure

Nu finns ett första intryck av Nelo Viper K2. Håller med Thure med frågeställningen om hur mycket man måste varit ute innan man bör skriva men jag skrev några rader som jag får komplettera senare om det kommer upp något annat!

Bilagor

• P6290001_2.jpg
    P6290001_2.jpg
    88.4 KB · Visningar: 1,374
Väldigt fin bild Rija

Är den tagen på nära håll eller från land med tele?

Tycker att det borde vara tele med anledning av skärpedjupet.

Thure

Är den tagen på nära håll eller från land med tele?

Tycker att det borde vara tele med anledning av skärpedjupet.

Thure

Den är tagen från land på Torö Stenstrand sent i mars i år. Pelle Hammarström höll i kameran. Isen låg fortfarande kvar längs strandkanten. Friskt...

Kloka tankar, recensionerna har varit - och skulle kunna bli - en bra konsumenthjälp. Så länge man som recensent är noga med att ange hur mycket under vilka förhållanden man har paddlat kajaken, är alla erfarenheter intressanta. Ska försöka dra ett strå till stacken och recensera min Isfjord. Kommer snart!

Har gått och funderat på någon form av punktlista som thureb efterlyste men fick nu hjälp av rija som skrivit en mycket bra och subjektiv recension av P&H Delhpin.
Det är nog så jag tänker mig det och som det måste vara - personliga intryck men också mycket information om förutsättningarna så ramarna blir tydliga.
Uppgifter om mått och vikt och volymer är det ju egentligen bara att hänvisa till tillverkarens hemsida för att få tag på.
Ska snart dra mitt strå till stacken när beställd Epic 18X behagar dyka upp. Mycket förväntansfull - det kommer nog att bli en rätt subjektiv recension men förhoppningsvis ärlig sådan, så att andra kan skapa sig en egen bild.

Har gått och funderat på någon form av punktlista som thureb efterlyste men fick nu hjälp av rija som skrivit en mycket bra och subjektiv recension av P&H Delhpin.
Det är nog så jag tänker mig det och som det måste vara - personliga intryck men också mycket information om förutsättningarna så ramarna blir tydliga.
Uppgifter om mått och vikt och volymer är det ju egentligen bara att hänvisa till tillverkarens hemsida för att få tag på.
Ska snart dra mitt strå till stacken när beställd Epic 18X behagar dyka upp. Mycket förväntansfull - det kommer nog att bli en rätt subjektiv recension men förhoppningsvis ärlig sådan, så att andra kan skapa sig en egen bild.

På ett sätt är det ju onödigt att citera uppgifter från tillverkaren. Den som söker info om en viss modell läser information från olika källor såsom recensioner och tillverkarens egna uppgifter. Ibland är tillverkarens uppgifter felaktiga. Ibland anges t.ex. vikt utan luckor på stuvutrymmena. Ju fler som nämner samma felaktigheter desto mer uppfattas dom som sanna. Hellre då en subjektiv uppfattning om kajaken känns lång, kort, tung etc som jämförelse till uppgifterna man kan få från tillverkaren.
En recensionsmall att utgå ifrån är en bra idé tycker jag. Vissa utförsåkningsfora använder det till skidrecensioner och precis som föreslaget är det bra om det finns punkter med recensentens förutsättningar och personliga preferenser ingår.

Nästa kajak till rakning

Nu har jag recenserat Separett (min Tahe Greenland) efter 2 års användande och slitande. Slängde in en recension på mina Reedkapell också!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips