Kajaker överallt

Jag har just återvänt till kajakpaddling efter ett långt uppehåll pga olycka. Jag köpte en havskajak som jag också har tänkt krypa fram med inomskärs.
Samtidigt fick jag mejl om kajakmässa, eller -dagar och kände mig som om jag har varit borta från kajaklivet aaaalldeles för länge. rockhopping-kajak, race-kajak?
Vad en forskajak vet jag men urvalet av kajaker är ju rätt stort, det visste jag ju redan när jag stod i affären för att välja en. Då hade jag redan bestämt mig för en havskajak i förväg i och för sig.
Vad är skillnaden mellan en forskajak och en stonehopping kajak?
Behöver man en skärgårdskajak och en havskajak, en långfärdskajak och en för kortare turer? När jag paddlade hade jag min dåvarande havskajak till allt, eller ja, jag paddlade inte fors med den.
Sorry om jag verkar helt väck.
 
Behöver å behöver finns nog kajaker som är bra på det mesta! Skillnade på skärgårdskajak är nog bara att skärgårdskajaken har större sittbrunn så att man lätt å ofta kan hoppa iland. Havskajaken gärna lite tajtare sittbrunn med mindre öppning å även vattentäta skott som oftast inte skärgårdskajaken hade.
Men som sagt finns kajaker som fungerar bra tomma att både raca å motionera med+ som med last fungerar som långfärd/expeditionkajak !

/Janne
 
Glömde din andra fråga :)
Jag tror Stonehopper kajak är lite längre än forskajak. Ligger nånstans mellan forskajak å havskajak. Är alltså lite bättre att paddla med i havet än den extreme korta forskajaken!

/Janne
 
Frågan är hur man skall använda kajaken? Ger man sig aldrig ut på annat än dagsturer, så kanske man inte har nytta av en havskajak, utan kan köpa en mindre och snabbare träningskajak som inte har stora packutrymmen.
 
Jag har varken råd eller lust att skaffa mig x antal kajaker. Det blev väl mest sådär, skärgårdskajaker etc., när jag har paddlat i skärgård med havskajak. Att komma ut och i tycker jag inte är någon sådär jätteutmaning och även om man skärgårdspaddlar så stannar man ju inte hela tiden.
Jag har snarare varit lite nervös vad gäller kajakens uppbyggnad rent allmänt.
Jag blev påkörd av sjöfyllerist med jag paddlade kajak och den blev till flisor men alla kajaker skulle ha sjunkit som stenar av något sådant (köp jävligt bra flytvästar!).
Jag tog den här och för att den passade mig, bra längd, goda egenskaper. Hur den sjunker eller inte finns inte så mycket att göra åt. Jag brukade göra mer än dagsturer. Jag hoppas vilja göra såna igen och då har jag havskajakens utrymmen för det istället för att ta en mindre kajak och sedan behöva uppgradera.

Någon som har paddlat rockhopping eller eskimåkajak?

/Jessika
 
Om jag förstått dig rätt så hade du en havskajak tidigare som tyvärr blev "överkörd" men som du var mkt nöjd med! Så varför inte skaffa nåt liknande!
"Eskimå" kajak är ju lite speciellt nåt som är skräddarsytt just för dig ingen högvolym kajak som tar mkt packning!
Och en Stonehopping kajak är som jag ser det en rolig leksak å inget för vanlig havspaddling!
Tror inte du behöver skaffa dig X antal kajaker för att bli nöjd! Tror du behöver en bra snabb sjösäker havskajak å kanske en "leksak" typ stonehopper då !

/Janne
 
Tack, jo, det lutar åt en havskajak, eller jag har beställt en men med en avbeställningsmarginal på några dagar medan jag funderade lite extra sett till omständigheterna. Den här är lite längre och en aning smalare, så sjösäker som det går att få dem. Ingen kan säkra sig till hundra procent mot att bli påkörd i en kajak, man sjunker om man så sitter i en kajak döpt till titanic, jag är bara lite nervös att börja paddla igen trots att jag har gått kurs för att rolla och allt sånt igen men jag har varit ute och paddlat i lånad kajak.
Man vill ju att sin kajak ska vara så pass allround som det går att få den, men jag ska nog ta och prova att åka på en utflykt för att paddla i hyrd forskajak när jag väl har paddlat bort nervositeten.

/Jessika
 
Senast ändrad:
Låter som du "fixat" en vettig kajak redan :) Har själv paddlat i 35 år men lyckats undvika bli "överkörd". Försöker själv undvika farleder å dylikt! På högsommarn kan det bli lätt hysteriskt på havet men från senhösten till tidig vår är man faktiskt ensam på havet !
Lycka till!

/Janne
 
Det som hände var helt oväntat, olyckan. Jag satt in i inte led, det var inte mörkt utan kl. var väl en fem på morgonen. Men det kom en båtfyllerist från en sjökrog körande i 42 knop och rände rakt in i, förmodligen, fören som knäcktes helt, eller hela kajaken knäcktes. Jag minns inte så mycket, men jag hade en bra flytväst men trots flytväst blir man lätt svårtskakad av att vli påkörd av båt i den höjden. Det jag har funderat på lite var valet mellan en havskajak och en annan som man är ute mer på dagturer med.
 
Vanlig havskajak blir nog bra

Jag tror som Janne att du nog redan hamnat rätt, de flesta "vanliga havskajaker" kan med fördel användas till de ändamål du beskriver.

Så gott som alla havskajaker är också utmärkt lämpade för dagturer i skärgården, det är i själva verket så de mest används av den övervägande majoriteten svenska kajakpaddlare.

Havskajaker kan surfa och paddlas bland bränningar, det handlar mer om paddlaren än kajaken. Men lättast går det med en kajak som inte är så kursstabil. Kursstabiltet är vid paddling rakt fram däremot en önskad egenskap, varför en utpräglad långturskajak inte är någon höjdare i surfen, och vice versa.

För oss andra vore det intressant att höra en mer detaljerad beskrivning av din olycka - för att kanske hjälpa oss undvika upprepning. Det du berättat så långt, en sjöfyllerist i snabb motorbåt, är ju precis just det man är mest rädd för (med all rätt, tydligen!) och ser som den sannolikaste "kollisionstypen". Kan du inte skriva en redogörelse och låta oss läsa den här i forat?

Kul att du vill tillbaka till paddlingen trots olyckan! Heja dej!

hälsningar
Jens
 
Tack Jens :)
Det känns väldigt nervöst måste jag säga men samtidigt rätt. Jag gick en ny kurs i höstas för rollning och sånt och såfort jag satte mig i kajaken kändes det rätt. Jag har skaffat allt i säkerhetsväg som finns, gps och larm förutom mobiltelefon. Jag motstår än så länge impulsen att klä in den kommande kajaken i något som skulle få den att likna ett veritabelt disko.

Olyckan. En vacker junimorgon där jag hade en rutt jag brukade paddla. Alla säkerhetsförordningar uppfyllda, jag var inte ovan vid sjön. Jag paddlade från ö till ö och korsade ett litet sund när det kom en jävla stor båt som gjorde 40 42 kanske närmare 50 knop runt hörnet från en annan båt. Fulla som ägg allihop ombord, föraren fullast av alla. Jag paddlade som en iller för att komma undan så båten slog "bara" i akterpartier på kajaken men den blev ju ändå bara splitter. Jag minns inget efter kollisionen, resten har jag fått berättat och sammanställt genom en rekonstruktion. Båten gick på grund i det där sundet, eller en bit bort. De rev bort botten men ingen skadades.
Jag hade tur är allt, jag låg länge på sjukhus med skador på bröstkorgen och lungorna men hämtade mig efter lång tid. Men länge var jag så att jag knappt ville se vatten.

Så det här känns som en enorm seger att börja paddla i riktigt vatten igen. Men disko-biten är för att jag vill synas så mycket som möjligt så att jag inte blir påkörd igen.

Sjöfartsverket har för övrigt en lista på sin hemsida för kajak- och kanotister. Håll undan för snabba och stora båtar... Jomenhejsan. Det gör man ju lätt när en stor båt kör rakt emot en i 40 knop och föraren inte ser sig för. Det är väl för sjutton ett ömsesidigt ansvar.

Så vad ska man säga? Bra utrustning, ha för fan flytväst! Lämna färdplan även om du bara tar en liten tur. Märk kajaken så att eftersökare kan identifiera den om det behövs. Ha alltid id-handlingar på dig i vattentät ficka så att du kan identifieras. Märk flytvästen. Tänk inte att ingenting kommer att hända mig, träna så att du vet vad du ska göra om det händer. Träna tills det sitter i ryggmärgen. Har man tränat får man ingen eller bra mycket mindre panik.
När jag rollade första gången efter olyckan, ch det var i bassäng, så var instinkten att nu dör jag. När jag väl hade rollat första gången gick det knappt att sluta. Gud vad häftigt.

/Jessika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Ujon Stulna kajaker.... Paddling allmänt 0
yonkass Kajakställ för 10 kajaker Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.