VKV-kajaker?

Går i köpa-tankar...
Ska man "slå till" direkt och lägga lite extra deg på att köpa en märkeskajak, ex VKV, eller köra lite mer budget? Jag vill ju inte behöva köpa ny efter ett år eller två... Eller tre.
Tacksam för fundrationer!!
 
Den som väntar på något gott kan vänta för länge

Min röst slå till och kom ut och paddla. är inte andrahandspriset på en kajak rel. bra dvs. blir det fel kan du s;alja kajaken.
DOCK kan det vara bra att hyra och testa lite olika kajaker så du vet hur det kan kännas.

Men viktigast är att komma ut

Hlns
Magnus
 
Vkv

Hej

Jag har testat på en hel del kajaker innan jag kom till beslut att köpa en ny kajak. Detta efter många år med en point65. Det blev då en VKV Offshore.
Jag är hur nöjd som helst. Har paddlat den nu i ca 3 veckor.

Den har en stor sittbrunn som är hur bra som helst, lätt att komma i och ur. Trots detta så tycker jag att jag har bra kontakt med kajaken med knäna. Nu rollar jag inte, och för den verksamheten så kanske den är onödigt stor.
Den är även unik då det gäller självräddning, VKV har ju fast monterat rör för utriggare.
Garanterat täta luckor som är stora, lätt att packa i. En kanonskönt pedallösning med bra roderverkan.
Ja, jag är helnöjd.

Lycka till med kajakval och köp!
 
Vkv

är bra.Jag är så nöjd med min "Anita" sen många år,men visst vore det kul att prova lite andra.
Min sambo hade från början en Point 65,sen tyckte han Prijon millenium såg fin ut,så vi provade den båda vid ett av våra sällsynta besök i Stockholm.Vi blev nog båda besvikna;på biltaken så den så fin ut,i vattnet:plastig,tung,trög.
Visserligen bekväm sits.
Nu har han en VKV offshore som han är ganska nöjd med,sen den fick skäddan amputerad.
Men som sagt,det kostar ju inte mycket att byta,köpa/sälja begagnat.
 
Tack hörni för svar!!

Jag uppfattar det som att Off Shore blir mer och mer populär?
Få se, Elite har ingen skädda va.... Det kanske kan vara bra att ha till en början?
 
svårt att ge råd

eftersom en vkv och t.ex. en point xp och en vkv är två helt olika kajaktyper. Först och främst handlar det om att komma fram till vilken kajaktyp du trivs bäst i, vad som passar din paddelstil bäst.

Man kan ju ta två exempel, vkv måsen och skim distance. Två fina välbyggda kajaker. Vilken är bäst? Omöjligt att säga, det handlar om känsla, hur du tänker paddla och vad du prioriterar.

Rådet blir alltså att prova så många olika typer av kajaker som möjligt, vad passar dig bäst? När du väl bestämt dig för det då kan du fundera på budget. Nytt begagnat etc.
 
Testa

Som sagt, prova runt lite först. Testa både med och utan packning. Kolla begagnatmarknaden. Är du inte säker är det bäst att köpa begagnat, köper du en eftertraktad modell kan du lätt få den såld igen utan att förlora så mycket pengar. Dessutom kanske du vill ha något annat när du paddlat ett tag. Läs recensioner, t.ex här på utsidan, men tänk då på att vad recensenten tycker beror på många saker, var han paddlar, hur van han är, vad han har paddlat innan osv. Några exempel:

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1182
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=744
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1503
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=854 (min favorit)
 
Har paddlat Elite i ett antal år och är mycket nöjd

Elite saknar skäddan, men vill du bli av med skäddan på Offshoren är det lätt gjort.

Om du spanar i gamla inlägg så ser du att en del tycker att Eliten är lite rank (nervös) pga att den är smalare än många kajaker. Det är väl det egentliga skälet till att Offshore blev till. Själv tycker jag dock inte det är något problem med att Elite är lite rank, men smaken är som baken.

Lastad är Elite mycket stabil då skrovformen gör att den blir "bredare" vid mer last. Här finns naturligtvis lösningen om du tycker den är lite nervös olastad. Lägg i fem till tio kg vatten/sand-säck så får du lite större vikt och än viktigare - sänker tyngdpunkten.

Inte att förglömma så gör skrovformen den också slutstabil. Med det menar jag att Elite inte ligger stilla som en pråm om du skiftar tyngdpunkt en aning - men om du börjar luta lite mer så får du stöd.
 
Lisa då?

Glöm inte bort Lisa. Det är ju en suverän kajak på många sätt. Jag som paddlar mycket i skärgård och ofta har en liten kille i akterluckan tycker att det är den klart smidigaste kajaken för strandhugg. Den är också bra i sjö och surfar som bara den.

Det är ju inget att ha om man vill rolla och sånt förstås. Kolla Arnströms recension tex.
 
Fantastisk feedback, tack.
Grymt forum!!

Fast ni gör det inte lätt för mig...
Jag tänker si som så att det nog är bäst med både skädda och roder... Det ska vara en långfärdskajak (drömmen är HBB om några år), och då är det väl bra för kursstabiliteten med roder. Å andra sidan vill jag kunna kontrollera kajaken på rätt sätt från början.
Buccaner låter väldigt intressant, Björn, men finns den med roder, månne?
 
Två typer av kajak

Buccaner låter väldigt intressant, Björn, men finns den med roder, månne?

Tror inte det. Det är inte den sortens kajak. Kanske går det att montera på, någon som vet)? Om man ska vara kategorisk finns det två grundtyper av havskajak. (Observera att jag inte är nån expert, så du får ta detta med en nypa salt.)

1. Roderkajaker. Dessa har en skrovform som gör att dom går rakt fram. Roder behövs för att få dom att svänga. Ofta stadiga, gjorda för att gå från punkt A till punkt B. Hyrkajaker har ofta roder eftersom det tar någon dag för en nybörjare att få kajaken att gå rakt med enbart paddeln. Dubbelkajaker har också roder, liksom racingkajaker.
2. Skeddakajaker, eller kajaker av Engelsk typ. Dessa har (oftast) en skrovform som gör dom mer lättsvängda. Oftast har dom en sittbrunn med bra kontakt som gör rollar mm enklare. Om man lutar kajaken så svänger den, man lutar då utåt i kurvan, givetvis så har även paddeltagen betydelse. Skeddan på en bra skeddakajak är gjord så att om skeddan fälls in så går kajaken mot vinden (vinden trycker iväg bakänden, kajaken blir lovgirig) och med skeddan fullt nere går den från vinden (kajaken blir fallgirig). Genom att ställa skeddan kan du altså paddla med vinden i sidan utan att behöva styra emot med något roder. Om det inte blåser kan du fälla in eller ut skeddan för att få kajaken mer eller mindre lättsvängd.

Men, det finns många kajaker som inte passar in i dessa kategorier, och många går att få med och utan skedda. Har även för mig att någon av VKVs modeller med roder har en fena som liknar en fast skedda, se: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43817 Riot har två modeller, Brittany och Regency, som egentligen är samma kajak men heter olika beroende på om dom har roder eller skedda.
 
1. Roderkajaker. Dessa har en skrovform som gör att dom går rakt fram. Roder behövs för att få dom att svänga. Ofta stadiga, gjorda för att gå från punkt A till punkt B.

Och skäddakajak gjorda för att aldrig komma fram till B?

Min erfarenhet är att nybörjare har lättare att paddla utan roder. Det är svårt att koncentrera sig på två nya aktiviteter samtidigt. Har man bara setat ien roddbåt någon gång förstår man att kanoten kan styras med styrtag/bromstag och kraftiga paddeltag.

Inbitna Måsenpaddlare säger att skäddan minskar risken för tvärställ i medsjöpaddling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kuah Eskimåsväng med VKV-kajaker eller Artisan Paddling allmänt 6
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.