Era 3 för 3 :-)

Hej mina vänner därute som paddlar skulle vara roligt höra om era favoriter inom kanot/kajak!
Har genom åren förstått att en kanot kan inte vara bäst på allt!
Men om vi fick välja 3 favoriter! En för surf å lek å roll+En lite snabbare expeditionskajak för paddling på det stora "Blå" med packning(tält,flerdagars tur mm) ev även lämplig för BB+ En motionkajak som vi "normala" paddlare hanterar!
Skulle vara rolig höra vilka era 3 favoriter är!

Fortsatt trevlig helg!
önskar Janne!
 
Frågan är vad "för 3" betyder i det här sammanhanget? Tre månadslöner? Eller kanske dom tre platserna på biltaket?
Jag är rädd att det kommer att sluta med tre st. för mig också... därav frågan :)
 
Jag skulle nog välja bort Surf-o-lek till förmån för en fin K2. Kanske en Ruahine Duet eller en Sipre Millenium 2. Långfärdaren blir en Commander type-S och motions/maratonlådan finns inte idag men en Sipre Millenium 1 eller kanske en Nelo Viper 55 ligger nära i funktion (fast jag vill ha släproder...).
 
Tror att jag börjar närma mig mina tre favoriter nu
1. Surf och lek..Min nybyggda Hunter fyller absolut det kriteriet.Har varit ute och badat i våtdräkt med den idag.2 grader minus i luften men jättevarmt ändå.Blivit dårförklarad av några förbipromenerande flanörer men vad gör man inte för att få paddla.

2.Långfärd med lite packning. Albacore fyller den biten. Säker och ändå lättpaddlad i ganska hög sjö med last och fortfarande rolig att paddla

3.Motionsbiten har jag inte pejl på riktigt ännu Får vänta tills provpaddlardagarna i Ljungskile så man kan prova flera på en gång .Någon av Revals modeller kanske!
 
Mina tre varianter är:

Surf å lek å roll:
Cobolt Origo (väldigt lättrollad, men som ju också duger bra till långturer)

Långfärd:
Inget slår min VKV Seagull Offshore

Motion:
Castor (som tyvärr ligger i kanothuset alldeles för mycket)
 
Det får bli de tre som jag har, helt olika kategorier.

Långfärd/kust: Point XP. Mycket skit har snackats om den, men vi som har den gillar den. Snabb för att vara roll och lekbar. Med byte till lite bättre pedaler går det även att paddla hyfsat effektivt.

Motion/långfärd: Extreme Type R. Snabb, efter ett par säsonger också "stabil", och man packa en del om man vill. Helt OK för effektiv vingpaddling. Suverän byggkvalitet.

Motion/gubbracer: Plastex Marathon Swift i lätt-lätt material. Än så länge lite av en utmaning för en som inte kommit från ICF-lådor. Bra sits (efter ett byte, tänk vad några få millimeter avrundning kan göra), stor och bra plats för 190cm (även en del tävlingslådor rymmer inte fullstora kroppar) och endast 10kg att bära till vattnet. Inte tokrank, men än så länge gillar jag inte mer än någon enstaka våg.


XP:n skulle jag kanske idag byta mot någon med större sittbrunn, eftersom jag har svårt att inte välja vingpaddel, och har ändrat preferenser. En Commander S, Seagull Elite eller något sånt vid kusten vore perfekt. Men efter vårens kajakinvestering (Swiften) ligger inte en kajakuppgradering högst på priolistan i familjen, och XP:n är bra att låna ut till oerfarna gäster. En ännu rankare för att kunna tycka att Swiften är stabil vore kul, men det kan jag låna.
Jag är nog rätt nöjd som det är.:)
 
Surf å lek:
Clapotis Lowrider (en version av J Linders Clapotis som inte finns ännu... ;) ).

Långfärd:
Samma Clapotis Lowrider (som fortfarande inte finns, och som knappast kommer att byggas heller... ;) )

Motion:
Kanske en turbåt (typ en sån som jag har), kanske en längre tubåt (finns väl inte), kanske en snabb havskajak typ Epic 18x eller någon av de andra i det spannet.
 
Mina favoriter är(å då är jag ärlig) Surf å lek har jag ingen större erfarenhet av men skulle i dagsläget välja en Cobolt Origo! Som expeditionskajak ev. BB i tanke så blir det såklart en Commander type-S å som motionskajak för oss "vanliga" så blir det Nelos Viper 55 eller en Vajda CivetCat!

/Janne
 
Min lekkajak är en Water Field Qaanaaq 512.

Min långfärdskajak är en Boreal Design Inukshuk. Det är, enligt min mening, helt klart att föredra plastkajak eftersom man kan släpa den upp och ner över stock och sten även på dassiga landstigningar, den har bra med packutrymme och är tight runt kroppen men ändå stadig nog.

Motion vet jag inte men jag tänker mig en Tahe Greenland för mindre turer. Vi får se.
 
2 favoriter

1 för kortare turer och lek min reval mini.
2. längre turer. Bear & water Grizzly s

Letar fortfarande efter 3:an en sjövärdig motions/havsracer för ngn under 70 kg.. men en
Extrem type R eller Lettman speedliner i lågvolymsutförande väntar jag på...
 
Det är, enligt min mening, helt klart att föredra plastkajak eftersom man kan släpa den upp och ner över stock och sten även på dassiga landstigningar, ...

Inget ont om dina slutsatser... Jag kan dock meddela att det fungerar rätt bra att släpa en galsfiber kajak upp och ner över stock och sten på dassiga landstigningar. En förmåga att lyssna på "något annat" ;) och lite gelcoatfiller nån gång varannat år... Min kajak ser förjävlig ut undertill, men den fungerar bra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.