Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke?
- Trådstartare Ferry
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Kanske kan du sätta upp någon form av tvärstag längs med ena sida och lägga upp kajakerna på sidan. Borde ta minst plats om man lägger durk1 mot staget, därefter sittbrunn mot sittbrunn och sist durk mot durk. Sedan spänner du hela ekipaget mot staget. Kanske t.o.m alla för sig mot staget.
Vertikallastare
är praktiska tillbehör till lastbågar. Att ta tre 1 manskajaker ställda med sidan nedåt går utmärkt.
Att en av kajakerna är en VKV Yoo-A-Kim som på bilden är lite överkurs.
Våra lastare köpte vi på Svima för 20 år sedan. Ser i stort ut som de de säljer nu http://www.svima.se/sv/product/340/Hojdlastare
Thure
är praktiska tillbehör till lastbågar. Att ta tre 1 manskajaker ställda med sidan nedåt går utmärkt.
Att en av kajakerna är en VKV Yoo-A-Kim som på bilden är lite överkurs.
Våra lastare köpte vi på Svima för 20 år sedan. Ser i stort ut som de de säljer nu http://www.svima.se/sv/product/340/Hojdlastare
Thure
Bilagor
Thules fit guide
Jag använde Thules fit guide
http://www.thule.com/sv-SE/SE/FitGuide.aspx#
när jag kollade vad som finns att köpa när jag blev tvungen att köpa en ny bil då det blev skrot av min bil då jag blev påkörd av en långtradare.
Notera att många bilar/takräcken har en maxgräns på 75 kg för hur mycket man får lasta på taket och i den vikten ingår själva takräcket.
Per
Jag använde Thules fit guide
http://www.thule.com/sv-SE/SE/FitGuide.aspx#
när jag kollade vad som finns att köpa när jag blev tvungen att köpa en ny bil då det blev skrot av min bil då jag blev påkörd av en långtradare.
Notera att många bilar/takräcken har en maxgräns på 75 kg för hur mycket man får lasta på taket och i den vikten ingår själva takräcket.
Per
takräcke
jag tog takjärn som man har på byggen och gjorde dom längre än orginal så vi fick på 3 kajaker och vi körde 80mil en väg å de funka kanon.
På en v70
jag tog takjärn som man har på byggen och gjorde dom längre än orginal så vi fick på 3 kajaker och vi körde 80mil en väg å de funka kanon.
På en v70
Jag använde Thules fit guide
http://www.thule.com/sv-SE/SE/FitGuide.aspx#
när jag kollade vad som finns att köpa när jag blev tvungen att köpa en ny bil då det blev skrot av min bil då jag blev påkörd av en långtradare.
Notera att många bilar/takräcken har en maxgräns på 75 kg för hur mycket man får lasta på taket och i den vikten ingår själva takräcket.
Per
Vi har kombinerat. Längst ut på takräcket har vi en eckla för att lasta en kajak på sidan. Sedan har vi en thule vertikaldelare på mitten av andra sidan. Så tre kajaker lagda på sidan får plats.
--- Mats ---
Jag har kuskat runt en hel del med tre kajaker på taket. Inga problem.
Det sätt som jag tycker känns stabilast vid lägre färder på motorväg och stora vägar är att lasta två på kant, på varsin sida om en vertikalhållare och sedan ha en liggande med skrovet ner i en vagga/hållare på enda sidan. På så sätt binder jag var och en i både lasthållare och räcket. Det sitter som gjutet trots långa transporter. Dessutom kan jag använda kajaken som ligger ner som extra takbox för lättare saker, blöt utrustning etc. Som tidigare sagts så gäller det dock att kolla viktgränserna.
Det blir ganska brett men har fungerat kanonbra på min tidigare Saab 9-3 och på VW Passat är det till och med ganska gott om plats.
Det sätt som jag tycker känns stabilast vid lägre färder på motorväg och stora vägar är att lasta två på kant, på varsin sida om en vertikalhållare och sedan ha en liggande med skrovet ner i en vagga/hållare på enda sidan. På så sätt binder jag var och en i både lasthållare och räcket. Det sitter som gjutet trots långa transporter. Dessutom kan jag använda kajaken som ligger ner som extra takbox för lättare saker, blöt utrustning etc. Som tidigare sagts så gäller det dock att kolla viktgränserna.
Det blir ganska brett men har fungerat kanonbra på min tidigare Saab 9-3 och på VW Passat är det till och med ganska gott om plats.
Allmänt
så är det bra om lasthållarna har ett rejält avstånd mellan sig och därför är oftast kombibilar mera lämpade än sedaner för kajaktransport. Bra att surra ihop ändskeppen på kajakerna och att ha lina ned till fästögla fram respektive bak på bilen allt detta för att undvika att kajakerna rör sig framåt/bakåt respektive vrids eller kanar i sidled.
Lastgränserna kan vara olika för olika arrangemang på snarlika bilmodeller. Rails tar ibland lägre taklaster än konventionella tackräcken och lastbågar men detta skall stå i bilens instruktionsbok.
Transportkapell är bra dels för att det inte skall regna in dels för att det borde minska turbulensen och luftmotståndet. Transportkapell bör ha tamp så att man inte förlorar dem om de blåser bort från sittbrunnssargen.
Thure
så är det bra om lasthållarna har ett rejält avstånd mellan sig och därför är oftast kombibilar mera lämpade än sedaner för kajaktransport. Bra att surra ihop ändskeppen på kajakerna och att ha lina ned till fästögla fram respektive bak på bilen allt detta för att undvika att kajakerna rör sig framåt/bakåt respektive vrids eller kanar i sidled.
Lastgränserna kan vara olika för olika arrangemang på snarlika bilmodeller. Rails tar ibland lägre taklaster än konventionella tackräcken och lastbågar men detta skall stå i bilens instruktionsbok.
Transportkapell är bra dels för att det inte skall regna in dels för att det borde minska turbulensen och luftmotståndet. Transportkapell bör ha tamp så att man inte förlorar dem om de blåser bort från sittbrunnssargen.
Thure
så är det bra om lasthållarna har ett rejält avstånd mellan sig och därför är oftast kombibilar mera lämpade än sedaner för kajaktransport. Bra att surra ihop ändskeppen på kajakerna och att ha lina ned till fästögla fram respektive bak på bilen allt detta för att undvika att kajakerna rör sig framåt/bakåt respektive vrids eller kanar i sidled.
Lastgränserna kan vara olika för olika arrangemang på snarlika bilmodeller. Rails tar ibland lägre taklaster än konventionella tackräcken och lastbågar men detta skall stå i bilens instruktionsbok.
Transportkapell är bra dels för att det inte skall regna in dels för att det borde minska turbulensen och luftmotståndet. Transportkapell bör ha tamp så att man inte förlorar dem om de blåser bort från sittbrunnssargen.
Thure
Bra tillägg. Transportkapell är också bra för ryggstödet om det inte är i hårdplast.
--- Mats ---
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg