Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke?

Hej

Vi är tre kompisar som tänkte åka till Norge och paddla lite sommar. Vi tänkte försöka klara det med en bil. Vilket är smidigaste sättet att transportera 3 kajaker på ett takräcke?

Vi har en SAAB 9000. Sträckan vi kör är ungefär 2 x 50 mil.

Tacksam för svar!
Erik
 
Med kajakhållar som håller kajakerna på kant kanske.
På en 9000 med originalbågar, så får då inte tre kajaker plast i bredd. Jag har kört två i bredd och en tredje ovanpå mellan dessa på en badenbadendyna under... Ingen optimal lösning för 50 mil.
 
Kanske kan du sätta upp någon form av tvärstag längs med ena sida och lägga upp kajakerna på sidan. Borde ta minst plats om man lägger durk1 mot staget, därefter sittbrunn mot sittbrunn och sist durk mot durk. Sedan spänner du hela ekipaget mot staget. Kanske t.o.m alla för sig mot staget.
 
Vertikallastare

är praktiska tillbehör till lastbågar. Att ta tre 1 manskajaker ställda med sidan nedåt går utmärkt.

Att en av kajakerna är en VKV Yoo-A-Kim som på bilden är lite överkurs.

Våra lastare köpte vi på Svima för 20 år sedan. Ser i stort ut som de de säljer nu http://www.svima.se/sv/product/340/Hojdlastare

Thure
 

Bilagor

  • Gräsö 08 075.jpg
    Gräsö 08 075.jpg
    62.4 KB · Visningar: 3,435
Thules fit guide

Jag använde Thules fit guide
http://www.thule.com/sv-SE/SE/FitGuide.aspx#
när jag kollade vad som finns att köpa när jag blev tvungen att köpa en ny bil då det blev skrot av min bil då jag blev påkörd av en långtradare.

Notera att många bilar/takräcken har en maxgräns på 75 kg för hur mycket man får lasta på taket och i den vikten ingår själva takräcket.

Per
 
takräcke

jag tog takjärn som man har på byggen och gjorde dom längre än orginal så vi fick på 3 kajaker och vi körde 80mil en väg å de funka kanon.
På en v70
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Att få upp en Yoo-A-Kim på sidan tillsammans med andra kajaker på det där sättet var en bedrift! Det är ju ingen liten båt direkt...
 
Att få upp

Yoo-A-Kim ensam på det här sättet tror jag är lite svårt. Men vi var 3 stycken som hjälptes åt.

Thure
 
Jag använde Thules fit guide
http://www.thule.com/sv-SE/SE/FitGuide.aspx#
när jag kollade vad som finns att köpa när jag blev tvungen att köpa en ny bil då det blev skrot av min bil då jag blev påkörd av en långtradare.

Notera att många bilar/takräcken har en maxgräns på 75 kg för hur mycket man får lasta på taket och i den vikten ingår själva takräcket.

Per

Vi har kombinerat. Längst ut på takräcket har vi en eckla för att lasta en kajak på sidan. Sedan har vi en thule vertikaldelare på mitten av andra sidan. Så tre kajaker lagda på sidan får plats.

--- Mats ---
 
Jag har kuskat runt en hel del med tre kajaker på taket. Inga problem.

Det sätt som jag tycker känns stabilast vid lägre färder på motorväg och stora vägar är att lasta två på kant, på varsin sida om en vertikalhållare och sedan ha en liggande med skrovet ner i en vagga/hållare på enda sidan. På så sätt binder jag var och en i både lasthållare och räcket. Det sitter som gjutet trots långa transporter. Dessutom kan jag använda kajaken som ligger ner som extra takbox för lättare saker, blöt utrustning etc. Som tidigare sagts så gäller det dock att kolla viktgränserna.

Det blir ganska brett men har fungerat kanonbra på min tidigare Saab 9-3 och på VW Passat är det till och med ganska gott om plats.
 
Allmänt

så är det bra om lasthållarna har ett rejält avstånd mellan sig och därför är oftast kombibilar mera lämpade än sedaner för kajaktransport. Bra att surra ihop ändskeppen på kajakerna och att ha lina ned till fästögla fram respektive bak på bilen allt detta för att undvika att kajakerna rör sig framåt/bakåt respektive vrids eller kanar i sidled.

Lastgränserna kan vara olika för olika arrangemang på snarlika bilmodeller. Rails tar ibland lägre taklaster än konventionella tackräcken och lastbågar men detta skall stå i bilens instruktionsbok.

Transportkapell är bra dels för att det inte skall regna in dels för att det borde minska turbulensen och luftmotståndet. Transportkapell bör ha tamp så att man inte förlorar dem om de blåser bort från sittbrunnssargen.

Thure
 
så är det bra om lasthållarna har ett rejält avstånd mellan sig och därför är oftast kombibilar mera lämpade än sedaner för kajaktransport. Bra att surra ihop ändskeppen på kajakerna och att ha lina ned till fästögla fram respektive bak på bilen allt detta för att undvika att kajakerna rör sig framåt/bakåt respektive vrids eller kanar i sidled.

Lastgränserna kan vara olika för olika arrangemang på snarlika bilmodeller. Rails tar ibland lägre taklaster än konventionella tackräcken och lastbågar men detta skall stå i bilens instruktionsbok.

Transportkapell är bra dels för att det inte skall regna in dels för att det borde minska turbulensen och luftmotståndet. Transportkapell bör ha tamp så att man inte förlorar dem om de blåser bort från sittbrunnssargen.

Thure

Bra tillägg. Transportkapell är också bra för ryggstödet om det inte är i hårdplast.

--- Mats ---
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips