Jämförelse mellan tält, HMG Ultramid 2 vindtåligare än Hilleberg Nallo?

Snubblade över följande jämförelse av tält: https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-4-season-tent

Bara för bakgrund, mina nuvarande tält i fjällen är: Tarptent Stratospire 2, Nordisk Halland och Liteway Illusion 1P -- typ av tur avgör vilket tält jag tar. Är vi två personer så är Tarptent Straospire 2 den absoluta favoriten: låg vikt, bra höjd när man sitter i tältet och enkelt att laga mat i absiden, dubbla utgångar osv. Nordisk Halland upplever jag dock som något tåligare i hög vind även om jag inte upplever tältet som lika komfortabelt när man är två, men just vindaspekten har jag funderat mer och mer på.

Har även sovit i vänners Hilleberg Nallo 4 GT och upplevde det som extremt vindtåligt på sommarfjällen. Ingen regelrätt storm, men väl väldigt frisk vind i utsatt läge på kalfjället och det kändes som att tältet hade mycket kvar att ge.

I HMG Ultramid har jag aldrig sovit -- men väl läst otaliga forumtrådar och även stött på folk i fjällen som haft sådana -- jag uppfatar att den samlade erfarenheten här på Utsidan är HMG Ultramid må vara ett väldigt bra pyramidtält -- men att många pyramidtält ändå ligger i lä av välbyggda tunneltält.

Blev därför lite förvånad över att artikeln satte 5/10 för stormbeständighet på Hilleberg Nallo, men 7/10 på HMG Ultramid 2 -- vad tänker ni andra om det?

Jag tror det till stor del beror på vad man menar med 4-säsongstält.

Har, som exempel, haft med mig mitt Tentipi-tält på vintertur och rätt uppslaget skulle jag bli mycket förvånad om HMG’s pyramidtält är mer vindtåligt. Och poängen är, ALLA mittstångstält kräver bra underlag för att vara det minsta vindstabila.

Vad som hände för mig var att sista natten hamnade vi i ett område med ”pärlsocker liknande” snö. En av mark-pinnarna drogs upp och pang mittstolpen gick rätt av.

Så visst kan deras betyg vara rättvist om man pratar om 4-säsonger i södra USA. Tror att du inte hittar många som väljer samma tält på en vinterexpedition i Alaska. Och jag hade aldrig valt det tältet på en vintertur i svenska fjällen.

/ Steget

De befinner sig som sagt i en nordamerikansk kontext -- men även givet det så känns det väldigt speciellt att Hilleberg Nallo får ett så pass mycket lägre betyg än HMG Ultramid.

Misstänker att det inte i första hand är tältande ovanför trädgränsen som avses, och inte vindstyrkor heller. De brukar prata mest om hur stora snötryck tält klarar.

Fast när man läser artikel så påstår dom att de "We tested them across the globe in all seasons, enduring conditions of sandy deserts, windswept ridges, frigid lows, and hot highs." Så inte bara snölast de testat, i alla fall om man nu tror på att de haft 14 tält på turné runt hela världen....låter som en "ganska" dyr testning....

Men ett väl uppsatt pyramid/tipi - tält kan upplevas som väldigt vindstabilt. Så länge som alla markpinnar sitter bergfast i marken och man sett till att ha rejäl förspänning på duken är det inte mycket som kan röra på sig. Det vill säga att det kommer "fladdra" mindre. Detta medför att det kan upplevas som mer stormsäkert.

Men till skillnad mot ett bra tunnel-eller-geodetiskt tält, där bågarna kan ändra form väldigt mycket under vindlast, kommer alla "mittpinne-tält" utsättas för Euler-knäckning. Kort sagt, när mittpinnen väl börjar ge med sig är risken påtaglig att den knäcks och tältet omvandlas till en tygpåse.

Sen tycker jag även att det är ganska märkligt att kalla ett tält som saknar både golv och innertält för ett 4-säsongerstält.

/ Stefan

Svårt att ta ställning till deras omdöme när det är såpass magert med beskrivning av hur rankningen gjorts.

Har tälten utsatts för samma påfrestningar?

Nallo är väl inte Hillebergs pålitligaste eftersom det klassas som fyrsäsongers red label dvs lättvikt och vinteranvändning?

Thure

De skriver ju glasklart "not great in high winds" i sammanfattningen, "Must be anchored very well to withstand strong winds" i plus/minus-listan, och vidare i beskrivningen:
The UltaMid 2 performed well in the wind during testing, but only after spending a decent amount of time anchoring it. (...) you've got to really anchor any mid-style tent. (...) With proper anchoring, this shelter will withstand moderate to strong winds just fine.
Tältet har, förståeligt nog, försetts med 15 förankringspunkter för att kompensera de rent strukturella nackdelarna med "stavtält", så en betryggande vindstabilisering kräver tid, stora jämna platser och markpunkter med hög utdragskraft för att vara optimalt vindstabilt. Att hålla på med detta, med stora fria tygsjok i stormväder samtidigt som mittstången kräver stor kraft att resa, känns som en riskfaktor i sig.
Om(när väl uppsättningen är perfekt "tar" själva formen vind bra, men det gäller ju att kunna komma dit.

Ultamid får 7 av 10 poäng för "Weather and Storm Resistance", med bara tre av de testade tälten - bland dem faktiskt Nallo - efter sig. Vad Nallos poängsättning beror på går dock inte att veta, då OGL inte publicerar någon full recension.
Jannu vinner sammanlagt, och delar den högsta väder/vind-poängsättningen med, föga förvånande, några till geodetiska tält.
(...)
Men till skillnad mot ett bra tunnel-eller-geodetiskt tält, där bågarna kan ändra form väldigt mycket under vindlast, kommer alla "mittpinne-tält" utsättas för Euler-knäckning. Kort sagt, när mittpinnen väl börjar ge med sig är risken påtaglig att den knäcks och tältet omvandlas till en tygpåse.
Precis. Det kan man ändå parera med en riktigt uppdimensionerad stång, men den blir lika svårrest i storm. De höga lyftkrafterna hos markförankringspunkterna är svårare att göra så mycket åt. Mer om detta, samt annat matnyttigt om stavtält*, finns i denna tråd.

* "tipitält" är en ur statisk synvinkel helt annorlunda konstruktion, så bäst att inte blanda benämningarna.

Här lite mer om hur OGL testat och rankat tältens väder- och vindtålighet. Notera att "väder" inkl. vattentäthet är inbakat i värderingen:
We pitched each model on breezy, exposed ridges and in driving snow and rain. Once pitched, we compared each one and assessed how well they kept us dry.
...samt slutsatsen:
All the models we reviewed are robust enough for use in at least moderate four season conditions. These tents should withstand strong winds greater than 35 mph with little protection and modest snowfall. Every tent we reviewed also works above treeline for summertime mountaineering objectives, multi-day ski touring adventures, and modest mid-winter use.
(...)
While all the shelters we tested qualify as 4-season tents, not every tent can handle all 4-season conditions. Some of them won't excel in (...) extended time above treeline in strong winds and/or with heavy snow loads. If you are going into serious conditions, choose one of the more robust models with more poles and pole crossings.
Många av deras iakttagelser ang. tältkonstruktion m m framstår som rimliga/logiska, men testade vindstyrkor framgår som Thure påpekar inte, inte ens om de var samma för alla tält. Jag skulle lita betydligt mer på riktiga vindtunneltest.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hikemike jämförelse nallo2 vs. wbt2 Bo och sova 0
asfaltsbarn Väljer mellan två sovsäckar. Behöver lite input. Bo och sova 2
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
Lidsman Vilka tillverkare ska jag kolla på för tält till sommarfjället Bo och sova 41
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 113
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 10
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg