Hur vintersäkra bilen?

Hur gammalt är batteriet? Tar det laddning till full nivå?
Ett äldre batteri som laddar halvdant som man bytet ut mot ett nytt, och gärna med högre kapacitet, gör stor skillnad. Lägg till en vanlig laddare som backup.
Sen gäller det att köra lite längre sträckor för att hinna ladda upp batteriet mellan starterna.
 
Nytt för mig men då får man kolla hur man kommer in på bilens dator med kontakter och mjukvara och tar kontroll över "sk"bytare som idag ni möter på märkesverkstäderna.
 
Hur bra batteri egentligen är testar man inte med voltmeter, utan med lite mer avancerad djupmätare, finns att köpa i biltillbehörsbutiker eller åker man till en verkstad och köper tjänsten "kolla mitt batteri" av dem som har en testare. Säljer verkstaden batteier och de är affärsinriktade kommer de troligen att rekommendera dig att byta så be att få se värdena och be dem förklara vilka värden som är bra resp dåligt.
Sök på batteritestare eller batteriprovare för att lära mera.

/Patrik
 
Det räcker med en bra multimeter och man ser hur mkt det sjunker när startmotor går ska vara minst 9,6v och ladda 14,3 när den laddar max ned till 13,6 som minst och hålla 12,6 länge frånkopplat batteri ned till 12,4 efter veckor.
 
Det är väl inte helt fel att montera motorvärmare och kupévärmaruttag, det har man ju nytta av även när det inte är -30° eftersom man får lite lägre förbrukning. Annars är min erfarenhet att det sällan är problem att få igång en hyfsat modern bil även i sträng kyla (bor i Jokkmokk). Min bil har dock i år börjat varna för batteriet när jag perioder gör många kortare körningar, så jag brukar ladda det fullt då och då men kommer byta det snart. När jag gör långkörningar och speciellt i ännu mer glesbygd så brukar jag ibland ha med en "starthjälp" eller ett extrabatteri (och i övrigt varma kläder, kniv, yxa, tänddon, något att äta m.m.) om man skulle råka bli stående eller något händer.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Det är väl inte helt fel att montera motorvärmare och kupévärmaruttag, det har man ju nytta av även när det inte är -30° eftersom man får lite lägre förbrukning. Annars är min erfarenhet att det sällan är problem att få igång en hyfsat modern bil även i sträng kyla (bor i Jokkmokk). Min bil har dock i år börjat varna för batteriet när jag perioder gör många kortare körningar, så jag brukar ladda det fullt då och då men kommer byta det snart. När jag gör långkörningar och speciellt i ännu mer glesbygd så brukar jag ibland ha med en "starthjälp" eller ett extrabatteri (och i övrigt varma kläder, kniv, yxa, tänddon, något att äta m.m.) om man skulle råka bli stående eller något händer.
Här nere vågar vi inte köra när det varnas på TV för lite snö :)
 
En bra laddare analyserar batteriet och talar om när det är dags att byta. Tex CTEK.

De som måste ha fungerande bilar även i kyla (Ambulans, Polis, Brandkår etc) har varmgarage till bilarna .....

/John
 
På en riktig bil (typ gammal Volvo) kan man om det krisar ställa Trangia spritbrännare eller en plåtburk med sprit under oljetråget och sätta fyr en dryg timma innan man ska starta om det är riktigt kallt.
Värmen man tilför brukar räcka för att det ska hosta i gång.

Man bör dock vara väldigt försiktig med att göra detta med många av dagens bilar då det finns plastkrafs och kablar överallt som riskerar brännas sönder eller ta eld, förutsätter även att man inte har "oljeslabb" på motorn.
 
Senast ändrad:
V 240 var sista utan plast kåpa under motor men har man kört i oväder så förstår man nyttan av dessa då ej hela motorrummet ej blir blött som på äldre där de kan frysa is och få fukt in i fördelar lock tex.
Jag körde en gång från Vara på tidig morgon 05-06 till GBG helt oplogad med ca 10 cm snö med amazon och nästan nya vinterdäck gick väl i 60 km/h på 90-110 km/h väg mkt snö i motorrum.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.