Hur vintersäkra bilen?

Hej Utsidan,
Jag har (tillgång till) en stuga i Sälen.
I ett erkänt köldhål.
Brukar vara svårt att starta bilen då och då.
Har en volvo diesel, så EN värmare finns ju i bilen.
Men vid -30 verkar det svårt att få batteriet att räcka till att både driva värmaren och ha kraft kvar att starta motorn med.
När vi var uppe senast "löste" jag det genom att förvara batteriet inne över natten.
Inte en helt smidig lösning.
Så jag funderar över vilka alternativ som finns:
- byt batteri, det SKA funka vid -30
- installera elektrisk motorvärmare
- installera elektrisk motorvärmare + fast batteriladdare
- Installera värmeslinga runt batteriet
- installera enbart fast batteriladdare
Förslag, rekommendationer, kommentarer?
 
Även om jag bor i Blekinge så har min bil elektrisk motorvärmare (DEFA), tyvärr kontaktvärmare men hade det funnit en slangvärmare (t ex Calix) till min motor hade jag hellre valt det. Jag har även kupevärmare och fast monterad batteriladdare som går på samma intagskabel som motorvärmaren. Lite dubbel effekt med batteriladdaren: dels har du bättr ekräm i batteriet, dels värms det lite vid laddning och levererar således bättre när du ska starta bilen.
Detta funkar bra då du är på sladdlängds avstånd från 230V uttag. (använder även jordfelsbrytare).
Har du bara 10A säkring för uttaget du tänker använda får du dimensionera din kupevärmare därefter - mitt är precis på gränsen med drygt 2000W totalt. Eller se till att du har 16A säkring där du hämtar ström.

Bränsledrivna motorvärmare är inte så miljövänliga - de är ju i princip en liten gräsklipparmotor utan rening som används för att värma motor och/eller kupe men visst, lite mindre slitage på drivmotor genom att undvika kallstart och skönt med varm kupe även utan eluttag. Men att värma från eluttag är att föredra, tycker jag.

Ett fräscht bilbatteri hade jag absolut satsat på, inte minst för driftsäkerheten i kallt klimat. Gärna med extra hög kapacitet (fler Ah - tänkpå att moderna bilar ofta vill att man kodar in rätt Ah tal och om batteriet byts för att ladda optimalt - din bilverkstad kan och vet). AGM är väl extra tåliga för att laddas upp och ur (t ex om man har start/stop-funktion) och det blir ju lite samma för dig som kör bränslevärmare.

Ska jag iväg mot kyliga ställen brukar jag ha med förlängningssladd och försöker hitta uttag att koppla in mej på för att kunna starta varmt även borta.

Annars är det ju lite vätskor i bilar som också ska vara vinteranpassade (inte frysa): kylvätska och spolarvätska (dumt att inte kunna spola rutorna och lamporna), kanske till och med välja rätt viskositet på motoroljan.

Om/hur man kan och inte kan kombinera eldriven och bränsledriven motorvärmare vet jag inte men kolla hur din bränsledrivna värmare fungerar, vet att vissa andra märken bara värmer kupen och vill man vara snäll mot motorn får man ju lösa det också.

Tror du kan få änu mer och bättre hjälp på lämpligt bilforum. En rikstäckande bilverkstadsfirma med svartgula skyltar har fastpriskampanj på att montera motorvärmare. Om det är billgast/bäst eller inte vet jag inte.

/Patrik
 
Antar att du har el i stugan?

Köp en bra laddare som kan underhållsladda, typ en CTEK. Minst 5A.
Köp även en snabbkopplingskabel så att du slipper hålla på med klämmorna. Montera den på batteriet.
Koppla in laddaren i bilen när du parkerat. Är du rädd för stöld lägger du laddaren i motorrummet och stänger huven.
Då kommer du alltid ha laddat batteri när värmaren börjar gå, och medans den går fortsätter laddaren att hjälpa batteriet.

En smidigare lösning är att installera Defa-anslutning samt deras lilla laddare som monteras i motorrummet. Då slipper du öppna huven för att koppla in laddaren. Det kostar dock en ordentlig slant, och den laddaren ger inte så mycket ström (om det inte kommit någon ny modell).

Dieselvärmaren har betydligt mer effekt än en elvärmare, så det är inga problem rent värmemässigt. Det krävs dock att batteriet orkar med.

EDIT: CTEK har några modeller som är avsedda för utomhusbruk om vintern. De har kablar som inte blir styva som pinnar när det är kallt.
 
Antar att du har el i stugan?

Köp en bra laddare som kan underhållsladda, typ en CTEK. Minst 5A.
Köp även en snabbkopplingskabel så att du slipper hålla på med klämmorna. Montera den på batteriet.
Koppla in laddaren i bilen när du parkerat. Är du rädd för stöld lägger du laddaren i motorrummet och stänger huven.
Då kommer du alltid ha laddat batteri när värmaren börjar gå, och medans den går fortsätter laddaren att hjälpa batteriet.

En smidigare lösning är att installera Defa-anslutning samt deras lilla laddare som monteras i motorrummet. Då slipper du öppna huven för att koppla in laddaren. Det kostar dock en ordentlig slant, och den laddaren ger inte så mycket ström (om det inte kommit någon ny modell).

Dieselvärmaren har betydligt mer effekt än en elvärmare, så det är inga problem rent värmemässigt. Det krävs dock att batteriet orkar med.

EDIT: CTEK har några modeller som är avsedda för utomhusbruk om vintern. De har kablar som inte blir styva som pinnar när det är kallt.

10A för fast batteriladdare är mer än jag har (har 4A fastmonterad) men borde räcka (6A kvar för motorvärmare och kupevärmare om du har 16A säkring för uttaget och inget mer inkopplat på samma säkring):


/Patrik
 
10A för fast batteriladdare är mer än jag har (har 4A fastmonterad) men borde räcka (6A kvar för motorvärmare och kupevärmare om du har 16A säkring för uttaget och inget mer inkopplat på samma säkring):


/Patrik
Laddaren drar inte 4/5/10A från nätet, det är 4A vid 12V som anges.
Från nätet drar den under 1A.
 
Jag har ingen motor eller cupe´- värmare och har två bilar med dieselmotor försedda med AGM-batterier. Det äldsta batteriet är 7 år. I år har det varit som mest -20 grader på morgonen och efter litet malande har bilarna startat var gång. För ca. 10 år sedan hade vi -28 grader och det fungerade även den gången.

Dock har jag en start-hjälp som även får följa med i bilen om den skulle behövas. Den har kraft tillräckligt för att dra igång en V8-diesel på 4-5 liters volym. Jag är inte orolig att få igång bilen på hemmaplan men att bli stående i `skogen´ efter en dag i naturen gör mig lite skärrad. Har även ett litet `vinter-kit´ i bilen bestående av Tändstickor - Sprit - Trangia-brännare och underlägg i fall av behov.
Noco GB40 genius starthjälp.jpg
 
1-Har du ingen nytta av alla dessa förslag hemma så gör som tidigare.
TA IN BATTERIET och ladda dagen och ev natten innan du ska hem.
2- köpa en bra starthjälp för diesel tex på Swedol kostar flera tusen,kan även vara bra om du sätter in dieselvärmare som kan ladda ur batteriet så du ej kan förvärma och starta fast motorn är varm
3- underhålls ladda ute med en liten laddare kan ta flera dygn om kallt då batteriet laddas långsamt vid kyla,finns för några hundra om du ej behöver ofta annars eller köp en dyr som räcker tills diesel ej längre säljs på tapp.
4-kolla att generatorn laddar bilen bra när all belastning som ljus och fläktar osv är på hemma före resan.
 
Det är inte värmaren som drar ström ut batteriet (ca 1A) utan det är kupefläckten som drar mycket ström (ca 10A). Så om du kan köra värmaren utan att köra kupefläckt, alternativt köra kupefläckten på lägsta nivån jämfört med full fart så spar du rätt mycket ström.
Se till att köra värmaren tillräckligt länge (minst 15min), effekten i batteriet är temperarurberoende, så med uppvärmd motor och kanske inte fullt djupfryst batteri borde det vara enklare att starta än om allt är djupfryst.
Sedan gäller att att köra lite med bilen också, så att batteriet hinner bli fulladdat till nästa startförsök.
 
Jag hänger inte med på vad som måste ta ström ur batteriet före start bortsett från glödstiften, men dessa brukar väl inte dra så mycket på en modern mindre dieselmotor? Är det en dieseldriven motorvärmare – behöv den? Kupévärmare skulle jag klara mig utan före start.

En möjlighet är att ha ett extra bilbatteri som du förvarar inne i stugvärmen och tar med i bilen när du kör. Samt startkablar. Ett extra batteri kan vara nyttigt ur beredskapssynpunkt och användas till lite allt möjligt. Jag har använt ett ”fritidsbatteri” på det sättet, de levererar mindre startsröm, men klarar fler laddcykler. Med en omformare kan du få 230 volt, går också att koppla direkt till befintligt bilbatteri.

(Alla bör ha beredskap så att de klarar sig bra om elnätet brakar samman en längre tid.)
 
Om bilen går att rullstarta och du har möjlighet att parkera högt skulle det kunna vara en försiktighetsåtgärd. Vet inte hur det funkar med glödstift som styrs automatiskt. Öva rullstart redan nu. Jag brukar använda 2:ans växel, men du får prova dig fram.

En hel del nya bilar drar ur batteriet om de parkeras länge (många veckor-månader). Eftersom du redan provat att koppla ur batteriet och det gått bra är det en försiktighetsåtgärd att ta till om bilen ska stå länge. En del bilar får problem med elektroniken om man kopplar ur batteriet, så jag vill varna andra att göra det utan att ta reda på om bilmodellen klarar det.
 
Lär vara nästan omöjligt starta utan anv glödstift när dessa är nya startar bilen ofta med 1/2 bra batteri.
Vid - 30 som TS vill kunna starta i får man köra värmare 1-1 1/2 h och om du ej har kupe fläkt på så lär rutor isa igen om du ej har bil med värme i framrutan.
Då kan ett extra batteri eller en modern start hjälp ev 220v driven få igång bilen.
Jag har en stor 220v starter på hjul startar vad som helst men det gör även en stor bärbar till diesel.
Iden med ett fritidsbatteri är bra kan ju även bli strömavbrott i fjällen så med lite lysdiod lampor klarar man sig långt.
Har man en äldre bil och är försiktig kan man ha en långpanna under oljetråget med grill kol tid. så hade man vedträn under motorn kanske mest på lastbilar eller pickupp men även Taxi på MB när de hade lite körningar och stod länge och väntade går ju bra grilla eller värma mat för man värmer motorn.
När man var ute ensam långt bort från hjälp (fler vargar än folk även förr i tex Värmland)och åkte skidor utan biltelefon parkerade man så man kunde rulla i gång bensinbil med manuell vxl.
 
Tja, om du bara har problem vid start från stugan så blir mitt förslag att du använder ett nytt och fulladdat `Fritidsbatteri´ med kapacitet som det i bilen som starthjälp. Beträffande att bort (och ta in) batteriet så fungerar detta dåligt i många bilar då det avkänns som batteribyte och måste registreras. Man byter inte batteri själv hur som helst i en modern bil utan återverkningar ;);)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg