Hur vintersäkra bilen?

Använda elektrisk motorvärmare o batteriladdare är tyvärr inte så miljövänligt just nu pga kol och oljeel....
Och vem bryr sig när man står uppe i fjällvärlden, miltals från närmaste assistans, med en bil som vägrar starta på grund av kylan?!? Hellre kol-el än ingen el i det läget...

Och för att sätta perspektiv på "problemet": Vi producerar jättemängder med fossilfri el i Sverige, även när det är svinkallt (=vindstilla) och den extremt lilla andelen oljekondens är i sammanhanget försumbar, den sker på marginalen. Det lite större effekttillskottet från de danska, tyska, polska och / eller ryska kolkraftverken är en nödvändighet - när vi nu har felinvesterat oss in i en överdrivet stor väderberoende elproduktion. En produktionsform som inte förmår leverera när det blir ordentligt kallt i hela landet.
/Odd
 
Och vem bryr sig när man står uppe i fjällvärlden, miltals från närmaste assistans, med en bil som vägrar starta på grund av kylan?!? Hellre kol-el än ingen el i det läget...

Och för att sätta perspektiv på "problemet": Vi producerar jättemängder med fossilfri el i Sverige, även när det är svinkallt (=vindstilla) och den extremt lilla andelen oljekondens är i sammanhanget försumbar, den sker på marginalen. Det lite större effekttillskottet från de danska, tyska, polska och / eller ryska kolkraftverken är en nödvändighet - när vi nu har felinvesterat oss in i en överdrivet stor väderberoende elproduktion. En produktionsform som inte förmår leverera när det blir ordentligt kallt i hela landet.
/Odd


How Dare You!!
 
Dock har jag en start-hjälp som även får följa med i bilen om den skulle behövas.
Huruvida elektrisk motorvärmare och batteriladdare är bra eller inte kan man givetvis diskutera men hur gör man om det inte finns tillgång till elförsörjning? Starthjälp som nämndes verkar vettigt. Är det någon vits att täcka över bilen med kapell, eller blir det mest för att slippa sopa bort snö? Någon nämnde kåpa under motorutrymmet. Min gamla Volvo S60 hade batteriet i bagageutrymmet och min gamla Mercedes A-klass hade det under golvet vid det främre passagerarsätet. Märkligt tyckte jag då men sett ur det här perspektivet kanske det faktiskt var bra? :unsure:
 
Huruvida elektrisk motorvärmare och batteriladdare är bra eller inte kan man givetvis diskutera men hur gör man om det inte finns tillgång till elförsörjning? Starthjälp som nämndes verkar vettigt. Är det någon vits att täcka över bilen med kapell, eller blir det mest för att slippa sopa bort snö? Någon nämnde kåpa under motorutrymmet. Min gamla Volvo S60 hade batteriet i bagageutrymmet och min gamla Mercedes A-klass hade det under golvet vid det främre passagerarsätet. Märkligt tyckte jag då men sett ur det här perspektivet kanske det faktiskt var bra? :unsure:

Alla bilar här har motorvärmare som standard och med förhållanden där det kan vara kallgrader från oktober till maj så är det självklart att ha. Det drar ner förbrukningen och skonar motorn. Moderna bilar behöver ju dessutom ganska lång tid för att få upp värmen.
Batteriladdare är förstås väldigt bra också. Jag hade det i en Jeep tidigare, men inte i min nuvarande BMW 320D.
Dieselvärmare är kanonbra - hade det i Jeep'en och i en Ford jag hade innan BMWn. Väldigt smidigt att köra igång den en halvtimma innan man ska köra.
Kapell hjälper inte för motorn.
De flesta bilar har väl batterierna undanstoppade någon annanstans än i motorutrymmet numera, men det finns ju en pluspol och jord som man använder för att ladda/starta med startkablar.
Vill man ha hängslen och livrem är ett extra fulladdat batteri, eller en starthjälp bra att ha med. Ett blybatteri tål kyla rätt bra; vid -30°C så har man ungefär 50% kapacitet kvar.
Sen är det förstås väldigt viktigt att ha med varma kläder, tänddon och mat om man blir stående någonstans. Hjälp kan ju vara ganska långt borta.
Var själv ute i natt på Karatssjön väster om Jokkmokk lät bilen stå sen i går förmiddags. -26-27°C i natt men bilen startade direkt i morse, om än rätt seg så den fick stå och gå ett tag. Med moderna bilar tycker jag problemet är lite överdrivet, de startar nästan alltid men det kan ju vara bra att kolla att batteriet är fräscht och byta när det är dags.
 
Jag ska försöka att inte vara för kategorisk -- men om din bil inte startar -30 så är det antingen något fel på den, eller så använder du den fel.

Jag skulle inte acceptera att min bil inte gick att få igång bara för att det är kallt.

Jag har också en Volvo med bränslevärmare. Om värmaren används utan att batteriet laddas (antingen genom att bilen körs, eller via batteriladdare) så kommer det att bli problem. Därför är det bäst att se till att batteriet är fulladdat när det är kallt. Det ska räcka.

Batterier på bilar med bränslevärmare tenderat att vara förbrukningsvaror. Om batteriet ofta får stå med låg laddningsnivå så sulfaterar batteriet och kan sedan inte ta laddning.
 
Använda elektrisk motorvärmare o batteriladdare är tyvärr inte så miljövänligt just nu pga kol och oljeel....

Om vi blandar in lite vetenskap: Hur mycket utsläpp skapas vid tillvekrningen av låt och säga 1 kWh kol-el (motorvärmare 0,5kW i 2 timmar) i Tyskland och hur mycket minskar utsläppen med en motorvärmd motor versus en kallstart?

Kanske det är miljövinst ändå, även om vinsten vore större om bilen värmdes med t ex vind-el.

/Patrik
 
Offtopic men: Pga så bra effekt av dieselvärmaren så blir bilen ordentligt varm och släpper ut mycket mindre och kompenserar väl det som värmaren släpper ut. Bilen behöver vara nog varm för att avgasrening ska fungera.

Ontopic.
Har du 10A så rekommenderar jag att ha en ctek laddare på minst 5A(12v) med vinterladdning. Ctek med snöflinga eller ctek polar 5.0. En laddare som kompenserar för temperatur. Dem drar kanske 50w så ni har gott om ström till annat då.
 
Offtopic men: Pga så bra effekt av dieselvärmaren så blir bilen ordentligt varm och släpper ut mycket mindre och kompenserar väl det som värmaren släpper ut. Bilen behöver vara nog varm för att avgasrening ska fungera.

Ontopic.
Har du 10A så rekommenderar jag att ha en ctek laddare på minst 5A(12v) med vinterladdning. Ctek med snöflinga eller ctek polar 5.0. En laddare som kompenserar för temperatur. Dem drar kanske 50w så ni har gott om ström till annat då.

Gärna opartisk källa på det första du säger? Tillverkare av motorvärmare är inte opartiska.

/Patrik
 
Den här tråden börjar handla om allt möjligt Ts ville veta hur och vad man ska göra för att få igång bilen i -30 gr
ej miljöaspekter på utrustning och bruk
Kallstart av alla bilar med eller utan avgasrening släpper ut mer avgaser och tex på bilprovningen så blir inga äldre
bilar godkända om ej motor varmkörs en stund om man stått länge och väntat på sin tur olika längd ber på storlek på motor och typ och avgassystem
 
Och vem bryr sig när man står uppe i fjällvärlden, miltals från närmaste assistans, med en bil som vägrar starta på grund av kylan?!? Hellre kol-el än ingen el i det läget...

Just, återstår bara för de urbaniserades skaror att få poletten att trilla ner....rätt långt mellan laddstolparna när man kommer ut på landsbyggd / glesbyggd.

Att inte få i gång bilen vid minus 30 i obyggd kan göra att du hamnar i rejält trubbel.....finns inte ens waynes coffee att gå in och värmas sig på över en Latte.
 
Just, återstår bara för de urbaniserades skaror att få poletten att trilla ner....rätt långt mellan laddstolparna när man kommer ut på landsbyggd / glesbyggd.

Att inte få i gång bilen vid minus 30 i obyggd kan göra att du hamnar i rejält trubbel.....finns inte ens waynes coffee att gå in och värmas sig på över en Latte.

Läs gärna grundfrågan en gång till, den handlade inte om att få igång bilen mitt ute i ingenstans. Det handlade om att få igång bilen precis utanför stugan i kyla och då är det helt relevant att diskutera motorvärmare med sladd till eluttag. Ingen har pratat om elbil/laddhyrid utan vi har fram till detta inlägg pratat om fosilbil.

Men när tundraman skriver ett påstående om importel som jag vill syna så frågar jag.
och att bredda diskussionen lite är väl inte skadligt, kanske till och med lärorikt.

/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.