Hur vintersäkra bilen?

Men när tundraman skriver ett påstående om importel som jag vill syna så frågar jag.
och att bredda diskussionen lite är väl inte skadligt, kanske till och med lärorikt.

/Patrik

Jag tolkade Tundraman som en aning sarkastisk men med en gnutta allvarsgrund.

Tokig energipolitik i panik att ställa om till fosilfritt gör att vi få importera "skit-el" för att vind / solel fungerar som sämst när vi behöver den som mest till såväl Elbilar, motorvärmare och batteriladdare samtidigt som vi kunde haft bättre alternativ på hemmaplan om vi varit klokare.

Paradoksalt nog vill miljöfanatikerna fortfarande ha mer av det vi nu ser inte är en hållbar och stabil lösning och mindre av det som verkligen fungerar.
 
Senast ändrad:
Gärna opartisk källa på det första du säger? Tillverkare av motorvärmare är inte opartiska.

/Patrik

IABG Munich har på uppdrag gjort mätningar åt webasto och det finns en fin graf. https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/parkeringsvarmare/

Annars verkar det inte finnas några oberoende studier.
Bränslevärmare skapar ju inte samma avgaser som en bil heller så släpper inte ut samma mängder partiklar i jämförelse. Är en ganska enkel förbränning. Likt diesel i ett multifuel kök typ.
 
det handlar även om att få ett bra klimat inne i bilen så man kör säkert utan att ha en hand på isskrapan
tills bilen blir varm spec för diesel kan det ta lång tid.
Har man bilen som arbetsbil för tex kundbesök eller för service jobb är det ju en arbetsmiljö fråga ej många som skulle tycka att det var ok att frysa på kontoret varje morgon inte ens i "fjolltresk"
 
det handlar även om att få ett bra klimat inne i bilen så man kör säkert utan att ha en hand på isskrapan
tills bilen blir varm spec för diesel kan det ta lång tid.
Har man bilen som arbetsbil för tex kundbesök eller för service jobb är det ju en arbetsmiljö fråga ej många som skulle tycka att det var ok att frysa på kontoret varje morgon inte ens i "fjolltresk"

Det finns nog också de som inte vill andas in någon annans avgaser från en bränsledriven kupevärmare och tycker att bilförare som fryser kan ta på sig en jacka.
Jag var nära att ringa brandkåren då jag trodde en bil börjat brinna förra vinterna då den stod i ett rökmoln med bränsledriven kupevärmare en vindstilla dag.
Bränslevärmares avgaser passerar inte någon avgasrening eller katalysator så att det skulle vara jätterent är jag inte lika säker på. Någon källa? ADAC mätte ju bara att det släptes ut mindre från bilens drivmotor vid varmstart och det låter helt rimligt i mina öron- men de relaterade ju inte till vad motorvärmaren släppt ut för att värma upp motorn.
Det är denna netto jämförelse jag vill se, om den finns.
Att man inte kör bil med igenisade rutor man inte ser genom hoppas jag alla forstår, man kan skrapa eller värma bort is (eller använda avisningsvätska på sprayflaska).
Sen tycker jag det är onödigt med småsarkastiska geografiska referenser i inlägg i denna tråd? Vi pratar om bilar i kyla och det kan vara kallt i alla delar av Sverige.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Jag är absolut ingen bilexpert. Så vet inte om det är bäst för bilen eller så. Men jag tycker att idén med extra batteri låter bra! Det kan ju användas även när du åkt ifrån stugan ut i vildmarken, samt kan användas till nöd-el i olika situationer.

Just, återstår bara för de urbaniserades skaror att få poletten att trilla ner....rätt långt mellan laddstolparna när man kommer ut på landsbyggd / glesbyggd.

Att inte få i gång bilen vid minus 30 i obyggd kan göra att du hamnar i rejält trubbel.....finns inte ens waynes coffee att gå in och värmas sig på över en Latte.

Den typen av svepande nedlåtande kommentarer leder aldrig till nån bra diskussion.
Jag tror att du skulle må bättre av att vidga dina vyer lite och sluta vara så fördomsfull mot andra människor!
Men det är klart, det krävs lite mod att uttrycka sina åsikter utan att samtidigt påpeka att det finns andra som är dumma i huvudet/fjolliga/whatever. Kan kännas läskigt när man inte är van, men kan också vara givande, hoppas du vågar prova nån gång.
 
Är vi inte inne och silar mygg och sväljer kameler nu?

Jag gör av med några kubikmeter diesel om året för att kunna ta mig dit jag anser mig behöva komma. Det finns vanligtvis inga offentliga transportmedel som går dit jag ska, vilket nästan alltid är ut i naturen. Av dessa kubikmetrar är det i storleksordningen 5-10 liter som går åt till bränslevärmaren. Jag eldar upp bränsle till mina fritidskök i ungefär samma omfattning...

Att någon i omgivningen tycker att jag kan ha på mig en jacka istället för att använda bränslevärmaren kan jag leva med. Åsikter är alla fria att ha. Jag har normalt sett på mig en jacka -- men jag vill inte gärna behöva köra omkring utan sikt eftersom det bildas is på vindrutan. Säkerhetsaspekten gör att jag kommer att fortsätta med bränslevärmaren när det behövs fram till dess det blir förbjudet.

Jag är inte helt nöjd med den miljöbelastning mitt bilkörande skapar, och utvärderar olika alternativ. HVO100 i tanken är en början. Jag har i alla fall slutat med en del aktiviteter. Den årliga långresan till Thailand, Bali, USA, … ,har inte gjorts på flera år nu.

Sedan är partikel och NOx utsläpp något som i princip bara är ett problem i större städer. Det är inte bara bilar som är ett problem, utan även saker som vedeldning. Utsläpp av växthusgaser är naturligtvis ett globalt problem.
 
Kupévärmare är för mig lyx, ingenting jag behöver. Om rutan immar på insidan den allra första stunden vevar jag ner rutan.


Lite utanför ämnet som hsp påpekar, och trådskaparen behöver bara knysta om detta är ovälkommet i tråden så släpper jag det:

Liksom Stordrulen tolkade jag Tundramans uttalande om importel som sarkasm över dagens situation.

Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta svar till Tango som tog Tundramans sarkasm bokstavligt, och hittade som hastigast detta:

Utsläppsminskning med motorvärmare, (tyvärr ej mängd/start).
https://www.nyteknik.se/digitalisering/motorvarmare-minskar-skadliga-utslapp-6465194

Koldioxidutsläpp från kolkraftsel: ca 0,93 kg CO2/kWh
https://www3.epa.gov/ttnchie1/conference/ei20/session5/mmittal.pdf

Påstående om mototvärmare: 0,75 kWh el sparar max 1 dl bensin (vilket sparar 0,224 kg CO2)
https://www.kramfors.se/download/18.2b89c706171ac57e3962d27b/1590499885499/Använd motorvärmare rätt.pdf

En motorvärmare i bensinbil som drivs med importerad kolkraftsel ger 0,70 kg koldioxid vid kolkraftverket och sparar i allra bästa fall 0,22 kg koldioxidutsläpp från bilen.


Likt Malmstroem ser jag eventuella utsläpp från motorvärmare eller ej på landsbygden som en bagatell. Gör som du vill tycker jag.
 
Senast ändrad:
Den typen av svepande nedlåtande kommentarer leder aldrig till nån bra diskussion.
Jag tror att du skulle må bättre av att vidga dina vyer lite och sluta vara så fördomsfull mot andra människor!
Men det är klart, det krävs lite mod att uttrycka sina åsikter utan att samtidigt påpeka att det finns andra som är dumma i huvudet/fjolliga/whatever. Kan kännas läskigt när man inte är van, men kan också vara givande, hoppas du vågar prova nån gång.

Jag ska bättra mig på alla punkter. :)
 
Är vi inte inne och silar mygg och sväljer kameler nu?

Jag gör av med några kubikmeter diesel om året för att kunna ta mig dit jag anser mig behöva komma. Det finns vanligtvis inga offentliga transportmedel som går dit jag ska, vilket nästan alltid är ut i naturen. Av dessa kubikmetrar är det i storleksordningen 5-10 liter som går åt till bränslevärmaren. Jag eldar upp bränsle till mina fritidskök i ungefär samma omfattning...

Att någon i omgivningen tycker att jag kan ha på mig en jacka istället för att använda bränslevärmaren kan jag leva med. Åsikter är alla fria att ha. Jag har normalt sett på mig en jacka -- men jag vill inte gärna behöva köra omkring utan sikt eftersom det bildas is på vindrutan. Säkerhetsaspekten gör att jag kommer att fortsätta med bränslevärmaren när det behövs fram till dess det blir förbjudet.

Jag är inte helt nöjd med den miljöbelastning mitt bilkörande skapar, och utvärderar olika alternativ. HVO100 i tanken är en början. Jag har i alla fall slutat med en del aktiviteter. Den årliga långresan till Thailand, Bali, USA, … ,har inte gjorts på flera år nu.

Sedan är partikel och NOx utsläpp något som i princip bara är ett problem i större städer. Det är inte bara bilar som är ett problem, utan även saker som vedeldning. Utsläpp av växthusgaser är naturligtvis ett globalt problem.

Jag köper inte resonemanget med mygg och kameler. Skulle man får släppa ut mera småslattar bra för man släpper ut mycket stora mängder i andra sammanhang? Den som har ett kolkraftverk skulle kunna köra bilar utan katalysator då?
Jag tycker man ska försöka minska utsläpp, stora som små. Kan man värma bil med utsläppsfri elvärmare (med utsläppsfri el) är det väl bättre än med fossilbränsledriven värmare. Även om det är små utsläpp så blir många bäckar små en stor å.

Någon som har några utsläppssiffror för bränsledrivna värmare?
Vore intressant att jämföra utsläpp mellan kallstart versus varmstart genom att köra dieselvärmare säg 1 h.

Vi har ju siffran på hur mycket mindre framdrivsningmotorn släpper ut varm jämfört med kall i inlägg 43 men de säger inte om det är el eller bränsledriven värmare.

/Patrik
 
Till Tango:

Siffrorna i sista länken i inlägg nr 43 från Energimyndigheten avser elektrisk motorvärmare, det hoppas jag framgår av meningen ifråga.

Du efterfrågar siffror för bränsledrivna motorvärmare. Jag gjorde en snabb sökning och hittade dessa datablad från en känd tillverkare:
https://www.eberspaecher.se/produkt...ermare-parkeringsvaermare/teknisk-information

Här är ett datablad som anger bränsleförbrukning vid angiven uteffekt:
https://www.eberspaecher.com/filead...hweden/images/je_wasserheizungen_tab01_se.jpg

Dessa bilvärmare har en högre effekt än de i inlägg nummer 43, det får man ta hänsyn till. Motorn bör gå att värma på kortare tid om man vill?

Här hittar du siffror på koldioxidutsläpp för olika bränslen som tar hänsyn till inblandningen av förnyelsebara bränslen:
https://drivkraftsverige.se/uppslag...nergiinnehall-densitet-och-koldioxidemission/

Skriv gärna om du räknar ut, eller hittar något som kan vara intressant för oss andra som följer detta i tråden.

Jag gissar att den spridda föreställningen om att motorvärmare sparar mycket bränsle kan komma från vissa fordon som under en period hade automatchoke.

Tillbaka till att vintersäkra bilar: Flera skriver i tråden om vad de har med sig i bilen för att klara problem av olika slag. Det är en viktig punkt. Flera bra tips har givits i tråden. Går att fylla på listan om man vill.
 
Till Tango:

Siffrorna i sista länken i inlägg nr 43 från Energimyndigheten avser elektrisk motorvärmare, det hoppas jag framgår av meningen ifråga.

Du efterfrågar siffror för bränsledrivna motorvärmare. Jag gjorde en snabb sökning och hittade dessa datablad från en känd tillverkare:
https://www.eberspaecher.se/produkt...ermare-parkeringsvaermare/teknisk-information

Här är ett datablad som anger bränsleförbrukning vid angiven uteffekt:
https://www.eberspaecher.com/filead...hweden/images/je_wasserheizungen_tab01_se.jpg

Dessa bilvärmare har en högre effekt än de i inlägg nummer 43, det får man ta hänsyn till. Motorn bör gå att värma på kortare tid om man vill?

Här hittar du siffror på koldioxidutsläpp för olika bränslen som tar hänsyn till inblandningen av förnyelsebara bränslen:
https://drivkraftsverige.se/uppslag...nergiinnehall-densitet-och-koldioxidemission/

Skriv gärna om du räknar ut, eller hittar något som kan vara intressant för oss andra som följer detta i tråden.

Jag gissar att den spridda föreställningen om att motorvärmare sparar mycket bränsle kan komma från vissa fordon som under en period hade automatchoke.

Tillbaka till att vintersäkra bilar: Flera skriver i tråden om vad de har med sig i bilen för att klara problem av olika slag. Det är en viktig punkt. Flera bra tips har givits i tråden. Går att fylla på listan om man vill.

Jag gillar och uppskattar din engergi och ditt engagemang och man kan räkna med dina siffror:förbrukning * energiinnehåll för bränslet men sen tillkommer "verklighetsfaktorn", den lilla multiplikatorn framför alla formler som korrigerar labmiljö till verklighet: ofta kallad verkningsgrad. Dvs hur mycket värmer man motorn eller omvänt hur mycket eldar man för kråkorna? Det är ju (tyvärr) inte 100% utbyte av bänslet till motorvärmaren som blir värme till motorn (samma sak för elvärmda - lite kommer att smälta snö under bilen och värma omgivnade luft osv).

Min tes är att bränsledriven motorvärmare ger netto mer utsläpp även om tillverkarna vill få oss att tro det omvända och jag har ännu inte sett bevis för om jag har rätt eller fel.

Eldriven motorvärmare tror jag däremot kan vara en netto utsläppsminskare om elen är tillvekrkad fossilfritt.

/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.