Hur vintersäkra bilen?

Här är ett exempel där tillverkaren anger verkningsgraden till 85%.
https://www.eberspaecher.se/produkt...are-parkeringsvaermare/hydronic-s3-economy-cl

Jag utgick från att angiven effekt i länkarna från samma tillverkare i mitt föregående inlägg avser uteffekt. Du kan ganska enkelt räkna ut om så är fallet. Hursomhelst ger databladen besked om hur mycket bränsle bilvärmarna drar per timme och därmed koldioxidutsläppet om man tar hjälp av sista länken i inlägg nr 47.

Jag tar inte ställning i frågan om motorvärmare eller ej. Tycker det är bra att fakta kommer upp på bordet i olika frågor.

Vi skulle gärna ha ännu mer exakta siffror på motorers bränslebesparing med motorvärmare.
 
Många nya bilar visar sin bränsleförbrukning på en display. Den stämmer inte alltid helt exakt, man kan behöva mäta upp verklig bränsleförbrukning och därefter räkna ut en korrektionsfaktor. Frågan är ändå om inte denna mätare skulle kunna användas av olika bilägare för ett mäta bränslebesparingen med motorvärmare?

När det gäller eldriven motorvärmare tror jag de flesta önskar sig att den drivs med fossilfri el till ett rimligt pris.
 
Min dieselvärmare på min v70 har nästan en effect på 5kw. Så köra den en halvtimme när det är riktigt kallt är mycket mer effektivtare än elvärmaren i 6h. Pratar om 20 till 30 minus...
 
Kolla på hur ryssarna gjorde på 50-60-talen i Verchoyansk/omyakyon. Snittempen i jan/feb ligger på nästan -50 C. E d kallare änn -55 så slipper barnen gå till skolan (den stänger pga kyla).
 
Verkningsgraden blir väl inte så relevant om man jämför utsläppen?

Utsläppet från värmaren beror ju enbart på hur länge den körs, sen påverkar möjligen verkningsgraden hur länge man behöver köra den. Visst, med bättre verkningsgrad så kan man köra värmaren kortare tid för att få samma uppvärmning, men i de flesta fall kör man den väl "tillräckligt länge"?
 
Vist kan man ha båda typer och anv el där det går men bor man i kollektivhus dvs lägenheter har många ej ström till parkeringsplatserna och nu behöver byggbolag ej bygga 1 plats per lägenhet mkt. pg. av MP politik.
Sedan har vi alla som har bilarna på gatan.
Så fossil drivna värmare kommer finnas tills fossilbränsle slutas säljs.
 
Verkningsgraden blir väl inte så relevant om man jämför utsläppen?

Utsläppet från värmaren beror ju enbart på hur länge den körs, sen påverkar möjligen verkningsgraden hur länge man behöver köra den. Visst, med bättre verkningsgrad så kan man köra värmaren kortare tid för att få samma uppvärmning, men i de flesta fall kör man den väl "tillräckligt länge"?

På en fjällstuga vi hyrt finns ett eluttag på utsidan av hsuet för elektrisk bilmotorvärmare. Där ställer man in avfärdstid och så beräknar elektronik i uttaget när värmaren startar med hänsyn till utetemp. Smart och miljövänligt. Har inte moderna bilar med fabriksmonterade bränsledrivna motorvärmare samma funktion?
Ställ in tid för avfärd sä känner bilen av omgivnignstemp och startar värmaren i lagom tid.

/Patrik
 
Vist kan man ha båda typer och anv el där det går men bor man i kollektivhus dvs lägenheter har många ej ström till parkeringsplatserna och nu behöver byggbolag ej bygga 1 plats per lägenhet mkt. pg. av MP politik.
Sedan har vi alla som har bilarna på gatan.
Så fossil drivna värmare kommer finnas tills fossilbränsle slutas säljs.

Men de som kan välja ett miljövänligare alternativ borde uppmanas göra det och de som inte ha rmöjlgihet får väl köra det lite mindre miljövänliga. Om alla gör lite vad de kan så blir det bättre för miljön. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något, sitt lilla bidrag.

/Patrik
 
Att vinterrusta sin bil varierar med platsen, vintern jag arbetade i Minnesota, fick jag lära mig deras utrustningslista som var omfattande och säkert mycket funkis där.
 
Som uppvuxen, och också numera bosatt i Norrbotten, har vinterrustning av bil alltid varit något självklart. Det säljs inga bilar utan motorvärmare här, och i princip alla har tillgång till motorvärmare både hemma och på sin arbetsplats. Därför blev jag också i början ganska förvånad över ovanan med vinterförhållanden och dåligt rustade bilar när jag bodde i Skåne och i Stockholm. Många verkar inte ens ha en isskrapa eller sop i bilen. Bor man i en miljö där det kan vara vinterväglag och kallgrader från september till maj så handlar inte bara motor/kupévärmare om att bilen ska starta och att man ska slippa skrapa rutorna, utan också om bränsleekonomi och motorslitage. Utan värmare skulle en stor del av mina körningar under september till maj ske med en motor som inte uppnått optimal arbetstemperatur vilket förstås innebär onödig bränsleförbrukning och avsevärt ökat slitage vilket kanske inte har relevans om det handlar om en vecka per år, men som definitivt inte är bra om det handlar om ett halvår per år.
Ett bra sätt att tänka när det gäller vinterrustning är att man ska klara sig ett dygn med det man har i bilen om man blir stående. Jag kör numera ofta i fjälltrakterna, ibland under perioder då man kanske inte ens ser andra bilar och blir man stående av någon anledning kan hjälpen vara många timmar bort. Till listan Odd ovan länkade, skulle jag addera kniv/såg och/eller yxa, tänddon. Kanske även snökedjor och ett extrabatteri - beroende på vart man ska. Jag har en plastback med "bra-att-ha-saker" som jag brukar slänga in när jag ska ut på mindre vägar.
Men det bästa är ju att planera om och låta bilen stå om man ser att vädret blir sådant att man ogärna beger sig ut, men senast förra veckan körde jag från Gränssjö (väst om Kittelfjäll) till Jokkmokk och mellan Slussfors och Sorsele snöade det ordentligt med grym snörök som följd, så det var inte kul att möta långtradare.
 
För oss i södra SV. är snörök en nära döden upplevelse men för ca 30 år sedan åkt jag taxi från tåget till en firma i flera mil med snörök chauffören körde nästan lika fort som utan rakt in i "dimman" jag vande mig efter ett tag att det gick i 90km/h i obefintlig sikt.
Kallstart -20-30 på en stor diesel kan motsvara tusentals mil på personbil 100 tals räkna på detta om ni har bilen länge slipper ni renovera motorn eller byta bil i förtid uppg. var kanske före syntetoljorna kom men stort slitage även med 5-40 olja tid anv man 20-40 på diesel ev 10-40 i Norr.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.