Hur många kalorier behöver man per dag?

Jag var ute och vandrade i 16 dagar från och med den 1/10 runt Sylarna och Helags. Jag försökte att få i mig närmare 4500 kcal/dygn, men det var inte så lätt. I början så lyckades jag faktiskt få i mig lite mer (godis, whiskey och annat smått och gott). När jag kom hem igen så hade jag gått ner närmare 6 kilo. Jag ensamvandrade och bar på allt för hela turen hela tiden (jag provianterade inte under färden med andra ord). Den sista veckan var det snö med allt vad det innebär (kyla, tungt att gå osv), vilket säkert ökade på min förbränning avsevärt.
 
Giant Block

Den innehåller inte så våldsamt många kkalorier per 100 g. Bara ca 2/3 av vad hasselnötter eller bacon innehåller och ungefär hälften av vad smör innehåller. Så om man verkligen behöver få i sig rejält med kalorier är det svårt att klara sig med såpass fettlåga komponenter.
Jörgen
 
Äta smör till mellanmål, nej tack. Sedan får man inte glömma allt annat än kalorier man behöver efter att ha slitigt hårt på fjället. För näringsmässigt tror jag inte mycket på frystorkad mat. Men jo, 2 snickers och en vitamintablett funkar ju. Men alla som ätigt GB. vet att dom smakar SUPER!

Lite roligt är det att man snålar på mat, men äger all denn nya utrustingen. Lite som att träna på SATS och äta McD. efter ha ha...
 
mad as ice; sa:
Lite roligt är det att man snålar på mat, men äger all denn nya utrustingen. Lite som att träna på SATS och äta McD. efter ha ha...

Vad menar du med snålar? Det är väl knappast nån som har dyra prylar och samtidigt kör med BILLIG mat? Det handlar om att köra med LÄTT mat, eller rättare sagt så många kalorier som möjligt per kilo mat.
 
Snickers innehåller f.ö. mer energi än den där GB. Dock innehåller Snickers inte riktigt lika mycket protein, och den innehåller mer fett. Men ska man ha i sig energi så är fett bra!

Den mat mat äter fyller olika funktioner.

Först och främst behöver man energi till kroppen. Det spelar inte så stor roll om det är fett eller kolhydrater, under vandring bränner kroppen dem ungefär lika bra. Det spelar inte så stor roll när man äter detta, kroppen är bra på att lagra energi som kroppsfett. Dock lär man ofta behöva äta det utspritt över dygnet för att få i sig allt.

Sen behöver man energi till hjärnan. Där behöver man kolhydrater, så jämnt fördelade över dygnet som möjligt. Man bör alltså stoppa i sig lite kolhydrater varannan timme ungefär (utom när man sover).

Protein för kroppens "reparationer" är vad jag förstått lämpligast att äta på kvällen. Proteinbehov har diskuterats i nån annan tråd (var väl tråden om vilka pulver som är "bäst"?), man behöver normalt inte så mycket protein som tillverkarna av proteintillskott försöker få oss att tro. Jag vill minnas att kroppen inte kan tillgodogöra sig mer än cirka 30 g protein per måltid.

Vitaminer, mineraler och spårämnen behöver man också. Enklast är att köra en blandad kost. Äter man "normal" mat så får man i sig tillräckligt.

Det är viktigt att vara medveten om att vid vandring bränner man mer energi och behöver alltså få i sig mer kolhydrater och fett än normalt. MEN man behöver för det mesta inte få i sig mer av övriga näringsämnen. Det innebär att om man behåller de normala målen hemifrån och sen fyller på Snickers och liknande för extra energi så gör det inget att det är "skräpmat" man äter. Den kallas "skräpmat" bara för att den innehåller mycket energi, men det är ju just denna energi man är ute efter!

Som jag skrev så handlar det om att göra tvärtemot alla "må bra"-tips, eftersom dessa är anpassade för stillasittande människor och för att dessa inte skall gå upp i vikt.
 
horten; sa:
Hur många kalorier/dag behöver man under en längre expedition? Det beror ju naturligtvis på typ av aktivitet, kroppsvikt, temperatur osv.
Finns det bra tabeller över detta?
Hur brukar ni planera er mat?

En påse REAL-mat innehåller 500-600 kalorier och jag kan gissa att man kanske behöver över 3000 kalorier. Ganska många påsar alltså.

/Nils

Jag käkar två påsar om dagen, en till lunch och en till middag pluss all övrig mat.

/mattias
 
norpan_; sa:
Jag käkar två påsar [alltså REAL] om dagen, en till lunch och en till middag pluss all övrig mat.

/mattias

I mina ögon blir det rätt så dyrt, påsarna kostar väl 60 kr styck? För en tiodagarstur skulle då maten gå på 1200 kronor plus all övrig mat. Det pallar inte jag.

Mvh
 
millimeter; sa:
norpan_; sa:
Jag käkar två påsar [alltså REAL] om dagen, en till lunch och en till middag pluss all övrig mat.

/mattias

I mina ögon blir det rätt så dyrt, påsarna kostar väl 60 kr styck? För en tiodagarstur skulle då maten gå på 1200 kronor plus all övrig mat. Det pallar inte jag.

Mvh

Jo det är helt rätt, inte fan e de gratis! Men jag har haft tur och fått det för inköpspris ett par gånger:) Sen är det ju ganska bekvämt, man bara värmer vatten och häller i påsen. Ett alternativ är ju Blå Band som jag har för mig är billigare?

/mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.