Mest energi per gram för 100 dagar

Ptja, jag tränar på gym och konditionstränar några gånger i veckan och har så gjort i snart tio år men jag ser ju inte ut som herr Schwarzenegger direkt :D Hur påverkas vilometabolismen när man har stora muskler? Förlorar man mer energi?
 
Dock behöver man knappast vara överviktig för att behöva mer än 2000 kcal per dag.

Jag är normalviktig (enligt bmi, 187cm / 80kg) men behöver en normal träningsdag över 4000 kcal/dag för att inte gå ner i vikt, de dagar jag tränar mkt så behövs minst 5000 kcal/dag. Nu vet jag ju inte riktigt vad du menar med normal kontorsvecka men skulle jag nöja mig med det som kallas vardagsmotion klarar jag mig på 3500 kcal/dag, absolut inte mindre.

Ute i skogen är man ju betydligt mer aktiv än på kontoret... Jag hade ju definitivt hellre haft för mkt än för lite mat med mig om man skulle vara ute så mkt som 100 dagar...

Jag håller med om att det krävs mer än 2000 kcal för de allra flesta för att hålla vikten. Dock låter dina 4000-5000 kcal per dag som en rejäl överskattning. Du skulle då behöva ett PAL på 2,1 för 5000 kcal, vilket jag inte tror stämmer. Det är väldigt svårt att uppskatta sin energiförbrukningen. För att säga exakt så skulle mer exakta mätningar behöva göras. Sett till din vikt så skulle jag göra en kvalificerad gissning på kanske 4000 kcal en träningsdag, beroende på vad du tränar.

Massvis med bra svar (och ett dåligt) vilket jag tackar för! Kul att det gick att få igång en diskussion!

Jag är 180 cm lång och väger 105 kg Cremytos, och du verkar ha en hel massa mer kunskap än jag om energibehov (jag tittade bara på en sån där nätbaserad kaloriräknare) så tipsa på! 2000 kcal säger du? Aborre äter jag ingenting just nu. Delikat fisk dock.

Är målet att hålla dig viktstabil så ska du lägga dig över 3000 kcal. Du kommer annars att tappa vikt. Detta utan att räkna med någon hårdare fysisk aktivitet.

Perfekt förutsättningar. Du kommer utan kunna tappa 2 kilo i veckan utan att det övergår i negativa effekter.

Med den vikt du har antager jag att du är bodybuilder extreme eller ganska överviktig, låt oss för enkelhetens skull säga att du är överviktig ;) 1 kilo fett per vecka är ungefär 500 kalorier per dag vilket gör att du exempelvis kan hugga ved i 1½ timme extra utan att oroa dig.

För att tappa ett kilo i veckan skulle det krävas ett underskott på 1000 kcal per dag (ett kilo kroppsfet motsvarar ca 7000 kcal), vilket blir lite mycket. Med en sådan snabb viktminskning kommer en hel del muskelmassa att ryka och fettförlusten bli mindre. Satsa på -500 kcal per vecka och håll proteinintaget högt så skapar du bättre förutsättningar för att behålla dina muskler. Detta skulle alltså ge en viktnedgång på 0,5 kilo per vecka.

Se också till att fasteperioderna inte blir alltför långa (inte över 30 timmar) då det drastiskt förändrar kroppens val av energisubstrat från fett till protein, dvs muskler.

Vad gäller PAL så räknar man aldrig på ett PAL över 2,1-2,2. Vandring med packning ska inte räknas som mer energikrävande än ett PAL på kanske 1,8. Att säga att det hamnar på PAL 3,0 är även det en rejäl överskattning. Leta reda på en MET-tabell så går det att få mer exakta värden för specifika aktiviteter.
 
Ptja, jag tränar på gym och konditionstränar några gånger i veckan och har så gjort i snart tio år men jag ser ju inte ut som herr Schwarzenegger direkt :D Hur påverkas vilometabolismen när man har stora muskler? Förlorar man mer energi?

Muskler är dyrare att hålla igång än fett. Men det blir inga jätteskillnader. Vad gäller all form av energibalans så är det matintaget som är den i särklass största påverkande faktorn. Träningen är inte alls en så stor sak att räkna med vid ex. viktnedgång.
 
rätt intressant med energiförbrukning och fysisk aktivitet. Jag har räknat på min och en kompis kcal-förbrukning vid vandring med packning och tältnng. PAL landade på ca 3.1 för oss båda, som vandrare med tung packning är vi nog genomsnittliga gissar jag. Kan ligga både en bra bit över och under för andra såklart. Finns också litteratur som gjort mätningar på militärer, polarexpeditoner o dyl. Jag är ganska säker på att min beräkning av PAL inte har så stort felvärde, har mätt min vilometabolism med indirekt kalometri vid upprepade tillfällen och gjorde nogranna mätningar på vikt och kcal-intag innan, under och efter vandring. Rätt nördigt fast jag tycker det är lite kul grej.

Brukar också stämma mycket bra när man uppskattar folks vilometabolism. Det blir sällan några större skillnader när man jämför uppskattning med mätning, ofta handlar det om ca 5% fel enligt min erfarenhet. Gör man en seriös bedömning av PAL-värde så brukar även det gå att få en uppskattning med ganska små felmarginaler. Vid tältning får man också tänka på att det inte bara är gång med packning som ökar PAL jmf vardagsliv. Hela lägergrejen kostar mer energi än hämtmat och tv-kväll :)
 
Jag håller med om att det krävs mer än 2000 kcal för de allra flesta för att hålla vikten. Dock låter dina 4000-5000 kcal per dag som en rejäl överskattning. Du skulle då behöva ett PAL på 2,1 för 5000 kcal, vilket jag inte tror stämmer. Det är väldigt svårt att uppskatta sin energiförbrukningen. För att säga exakt så skulle mer exakta mätningar behöva göras. Sett till din vikt så skulle jag göra en kvalificerad gissning på kanske 4000 kcal en träningsdag, beroende på vad du tränar.

4000-över 5000 kcal stämmer... Jag tränar ganska mycket (och intensivt)..
 
Irriterande att man inte kan redigera sitt inlägg i efterhand...

Ville bara utveckla mitt svar lite.. Jag snittar över 2 i PAL en normal dag. Kör jag längre pass (på helgen ibland t.ex.) så hamnar jag ofta uppemot 3. Detta är siffror uträknade mha MET-värden och i samråd med både kostrådgivare och personlig tränare.

@Crimper, hur menar du med att man aldrig räknar med PAL över 2,1-2,2?

Skulle jag nöja mig med 4000 kcal en träningsdag hade jag tynat bort för länge sen.. Det vet jag av erfarenhet, har tränat ganska mkt i över 15 år och har alltid bra koll på det jag stoppar i mig..
 
@Crimper, hur menar du med att man aldrig räknar med PAL över 2,1-2,2?

Att så pass höga värden kan sägas hålla en stor felmarginal och tillhöra en försvinnande liten del av befolkningen. Visst går det att ränka så pass högt men för ett PAL på 3 handlar det om en förbrukning på 3 x BMR. Det är väldigt högt och även de som tränar väldigt mycket har svårt att komma så högt sett till en längre tidsperiod. Man räknar aldrig energibehov enbart räknat på dygnsbasis. Visst kan vissa dagar hamna rejält högt men är det viktreglering som är poängen så måste man se över längre perioder än så.

Att överskatta både energiintag och förbrukning är inte helt ovanligt hos de som tränar mycket. Hos mer inaktiva ser man istället en överskattning på förbrukningen men en underskattning av matens energiinnehåll. Som jämförelse kan nämnas cyklister på Tour de France, som kanske ligger mellan 6000-9000 kcal på de hårda etapperna. Är du relativt aktiv så räcker 5000 kcal för att underhålla bra långt över 100 kg i kroppsvikt. Att vid en kroppsvikt på 80 kg ha ett energibehov på 5000 kcal ger 62 kcal/kg/dygn. En normal förbrukning kan sägas ligga runt 30-35 kcal/kg/dygn.

Det är väldigt högt helt enkelt. Jag tränar en hel del och väger 93 kg. Skulle inte gissa att mitt intag ligger över 3600-4000 kcal många gånger.
 
@Crimper... Måhända är det höga värden och du verkar veta vad du pratar om (betydligt mer än jag iaf). Du får gärna göra en bedömning på om det kan vara korrekt eller helt åt skogen utifrån en genomsnittlig dag nedan:

- 10-15 km gång (7,2-7,5 min/km) (transport till och från jobb och gym)
- ett pass styrketräning (morgon) 45- 60 min (vilar aldrig mer än en minut mellan varje set, mix 5-20 rep/set).
- löpning 1 timme (kväll) (4,3-4,8 min/km). Mixar ibland med cykling, backträning m.m.
- 8 + 4 h kontorsjobb (anställd + driver eget).
- Återstående tid lugnare hobbyverksamhet (exempelvis matlagning, målar eller binder flugor)
- sömn 6-6,5 h

Därtill har jag en hög ämnesomsättning från början.

På helgerna jobbar jag några timmar per dag och lägger ofta in långpass på 3-4 h (ex. landsvägscykling). Övrig fritid läggs på klättring, fridykning, vandring, fiske m.m.

Beklagar om det blev alldeles för mkt off topic men ämnet intresserar mig en del och det verkar finnas många åsikter.. Kanske borde starta en ny tråd?
 
Senast ändrad:
Eftersom du avser hålla på ca 100 dygn så gäller det att inte missa vitaminer och spårämnen, redan efter en månad utan dem uppstår flera problem med kroppen. Vet från egna övningar och praktik.
Enklaste lösningen kanhända inte var ämnad som dåligt förslag utan som tänk efter varför, men det står alltid läsaren fritt att tolka och visa sin egen nivå.
Ser fram mot din redovisning, glöm inte skriva dagbok för om det är något man glömmer snabbt så är det när knoppen är dum.
go tur!
 
@Crimper... Måhända är det höga värden och du verkar veta vad du pratar om (betydligt mer än jag iaf). Du får gärna göra en bedömning på om det kan vara korrekt eller helt åt skogen utifrån en genomsnittlig dag nedan:

- 10-15 km gång (7,2-7,5 min/km) (transport till och från jobb och gym)
- ett pass styrketräning (morgon) 45- 60 min (vilar aldrig mer än en minut mellan varje set, mix 5-20 rep/set).
- löpning 1 timme (kväll) (4,3-4,8 min/km). Mixar ibland med cykling, backträning m.m.
- 8 + 4 h kontorsjobb (anställd + driver eget).
- Återstående tid lugnare hobbyverksamhet (exempelvis matlagning, målar eller binder flugor)
- sömn 6-6,5 h

Därtill har jag en hög ämnesomsättning från början.

På helgerna jobbar jag några timmar per dag och lägger ofta in långpass på 3-4 h (ex. landsvägscykling). Övrig fritid läggs på klättring, fridykning, vandring, fiske m.m.

Beklagar om det blev alldeles för mkt off topic men ämnet intresserar mig en del och det verkar finnas många åsikter.. Kanske borde starta en ny tråd?

Du håller onekligen igång :).

Sett till vad du skriver så kan man nog säga att du hör till en liten grupp som är så där pass aktiva. Jag vågar inte säga om 5000 kcal är att ta i, kanske stämmer det mycket väl. I vilket fall så är din kroppsvikt bästa markören för detta. Håller den sig stabil så är intaget tillräckligt. Om du med viss säkerhet vet hur mycket du äter så ska du nog lita på det. Det jag snarare vill komma fram till är att det är väldigt svårt att fastställa både energiåtgång och energiintag, det kan alltid sägas vara uppskattningar, mer eller mindre grova.

Egentligen är alla siffror oviktiga då kroppsvikten alltid kommer att skvallra.
 
- 10-15 km gång (7,2-7,5 min/km) (transport till och från jobb och gym)
- ett pass styrketräning (morgon) 45- 60 min (vilar aldrig mer än en minut mellan varje set, mix 5-20 rep/set).
- löpning 1 timme (kväll) (4,3-4,8 min/km). Mixar ibland med cykling, backträning m.m.
- 8 + 4 h kontorsjobb (anställd + driver eget).
- Återstående tid lugnare hobbyverksamhet (exempelvis matlagning, målar eller binder flugor)
- sömn 6-6,5 h

De dagarna fick jag till PAL ca 2,3. Imponerande action på din vardag
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.