Mest energi per gram för 100 dagar

Efter en kväll med Discovery-serien Alone in the Wild började jag och en kamrat på att fundera: anta att man skulle gå ut i skogen i juni och stanna hela sommaren? Det första och största problemet som dyker upp då är ju maten, man måste kunna klara sig på det man provianterar ur naturen (som fisk och smågnagare) men de dagar jakt- och fiskelyckan inte har varit så bra behöver man ju något att äta.

Så vi började fundera; vilken mat kan man ta med i bulk utan att det blir omöjligt tungt att bära? Vi var inne på nötter eftersom det finns en massa nyttigt fett och annat vettigt innehåll i dem, väl dyrt och dålig mättnadskänsla kanske.

Om vi för enkelhetens skull räknar på 100 dagar ute i det fria, och vi har med oss en matsort som vi packar i en stor knävlarns påse? Hur mycket skulle behövas? Vad får man mest "mat" av? (alltså både mättnadskänsla och energi)
 
Potatismos och sojaprotein är ett av mina favoritmål. Mättar bra. En förutsättning är att blanda i 1dl matolja. Gott med torkad lök, svamp eller krossade lingon. Sojaprotein kan ersättas med torkad fisk eller kanske kött. Quinoa är också något som mättar bra och har skapligt näringsvärde. I specialbutiker kan man köpa Helva. Finns ibland på Coop. Tungt men bra snacks. Innehåller fett, protein och energi. Välling kör en del med. Själv har jag kört med kallvispad nyponsoppa och musli en hel vinter. Sparade mycket energi och tid då vattnet inte behövde upp i kok. Det kommer säkert tips på saker som går att hitta i naturen. Insekter är nyttigt, speciellt myror. Går att krossa och torka. Mycket protein. Ska ni vara mycket på samma ställe sparar ni energi. Ät upp er ordentligt innan ni ger er av.
 
Tack för utförligt svar!

Mospulver hade jag inte ens tänkt på, det är ju så kompakt som nånting kan bli! 375 kcal/100g enligt tabellen också, vilket är hyfsat. Smart med sojaprotein! Quinoa var även högt med 360 kcal/100g, även massa protein. Helva är något att kolla in, ett snacks gjort av sesamfrön låter ju både gott och närande!

Hur länge var du ute som längst på vintern när du körde nyponen?

Det är sant som du säger också att man ska hushålla med energin, och myrmjöl är säkert inte bara nyttigt utan ganska gott när man kommer förbi tanken på att det är insekter!

För att återgå till den första frågeställningen: hur mycket mos/quinoa kan man bära med sig och hur länge klarar man sig på det? Är 50 kg mat+packning för mycket? Jag har tittat lite på kaloritabeller och ser att man med min kroppslängd och -vikt behöver 3500-4000 kcal om dagen, vilket är en hel massa mos, om man nu skulle bli utan naturmat en längre stund.
 
I ditt fall skulle jag inte bara gå efter absoluta max i energivärde, utan variation är viktigt. Det fungerar nog inte att äta potatismos i 100 dagar. Det blir för ensidigt och man ledsnar på smaken. Ta med nötter, quinoa och allt annat som har bra ratio näringsvärde/mättnad (pasta/ris/couscous osv.). Betänk också att du ska bära med dig bränsle för alla dessa dagar. Det mest vikt- och energieffektiva borde vara bensin. Dock blir det en del bränsle i alla fall.

Att tro att du kommer fånga särdelse många smågnagare är väl inte sannolikt. Sedan är det väl inte heller tillåtet att fånga vilt hur som helst. Fiska kan du göra, men även där är lyckan olika. Alltså, ta med lite alternativa proteinkällor som t.ex. ölkorv för de dagar då du inte har någon nyfångad fisk att halstra :)

Några tankar bara.

Mvh /Joel
 
Tar du med dig 39kg olja så täcker du kcal-behov på 3500/dag i 100 dagar. Torkat ägg, torkad makrill och c-vitaminbrus så kan du täcka hela ditt näringsbehov essentiella näringsämnen, kommer bli en hel del vikt där också dock. Mättnad är nog inget problem med en sådan matsäck.
 
Jag har tittat lite på kaloritabeller och ser att man med min kroppslängd och -vikt behöver 3500-4000 kcal om dagen,.

Hur många mil skall du vandra per dag då? Fick intrycket av att du inte alls skulle vandra i 100 dagar utan bara vara ute i skogen och då räcker 4000 kcal minst i 2 dagar.

Potatismos som nämndes ligger inte långt ifrån couscous i enegivärde. Både potatismospulver och couscous har den goda egenskapen att de bara blir godare om man spär ut dem med matolja och att komma upp i 500 kcal / 100 gram känns därför realistiskt.

Nötter är dyrt men det kanske känns ok att ta med några kilo iallafall, precis som ni kollat upp är de rätt oslagbara.
 
Optimalt?

Några kompisar funderade på det optimala friluftskäket och kom fram till detta gott och emergirikt, gissa vad det är:

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 495 kcal
Protein 5,32 g
Fett 31,18 g
Mättade fettsyror 14,83 g
Kolhydrater 48,66 g
Fibrer 4,7 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0,52 mcg
Folat 18,3 mcg
Järn 4,9 mg
Zink 1,33 mg
Kalcium 22,3 mg
 
Så...39 kg delicatobollar så är resan räddad! :D

Cremytos, jag påstår inte att du har spinkat på mig men hur vet du hur mycket energi jag behöver per dag? ;)

Det kommer att bli en del vandring, men inget överdrivet. Kanske 3-4 mil för att ta sig ut i vildmarken och därefter håller man sig inom ett område. Flytt av läger kan nog komma att ske några gånger. Olja är ett bra tips!

Polarnatt, jag är på det klara med svårigheterna att fånga hare och ekorre (och även allsköns fisk om det vill sig illa), men jag låter inte bli att sätta ut snaror för den skull. Jag eldar ved så bränsle behöver jag inte bära med mig.

Jag behöver heller inte äta min medhavda mat VARJE dag, bara när jag inte har kunnat skaffa mat på annat sätt.
 
Behöver du mer än 2000 kalorier enligt Harris&Benedict mår du bara bra av att ligga på 2000 kcal i ett par månader ;)

På den ljusa sidan så behöver du enligt militära handboken endast 500 kcal om dagen de sista 10 dagarna på din resa. Detta skall vara nog för att ta sig 10 mil och du kommer få den där autentiska looken precis innan du kommer hem av att ha varit ute i 100 dagar också.

Annars då 400 gram @ 500 kcal x 90 dagar = 36 kilo + 1 kilo för de sista 10 dagarna.

Jag skulle tro att du antagligen kommer behöva någon slags pulka för att få med dig allt i en omgång. För realistiskt sett kanske du behöver få med dig runt 20 kilo utrustning också om du skall ha redskap för jakt och fiske. Bära 35 och släpa 20 kilo kanske?

Detta var ingen dum variant, ser hyfsat terränggående ut:
skottk1_310x200.jpg
 
Om du verkligen bara vill ha mycket energi ska du köra på rent fett... kanske inte så gott men energimässigt är det det bästa alternativet (smör som bara är 80% fett har 720 kcal/100g). Blir du inte mätt så drick vatten ur en sjö.

Vitaminer och mineraler samt kolhydrater finns i bär och protein i fisk och mygg (oändligt tillgång på mygg om du är i svenska fjällen... skulle kunna vara värt att bära med sig en myggfälla kanske...). Du behöver inte vara rädd att inte få i dig tillräckligt med protein eller vitaminer heller, man klarar sig länge utan så den fisk du får kommer gott och väl täcka upp det. (se bara till att ha med tillräckligt med drag och lina så det finns kvar när botten och gäddorna tagit sitt)

Vet inte hur bärläget brukar vara i juni men när jag var uppe förrförra året var det gott om fjolårsbär kvar i riset vid midsommar... förutsätter att det är normalt så då är även bärtillgången mer än tillräcklig.

Och som alltid här i livet: Är man kinkig blir man utan!

/ Erik
 
Detta var ingen dum variant, ser hyfsat terränggående ut:
skottk1_310x200.jpg

Jag tror att man med det hjulet skulle fastna i varendaa liten ojämnthet och sjunka ner i allt som inte är stenhårt.. Och markfrigången mot ramen vid hjulet kan ju max vara ett par centimeter?
Inte terränggående för 5 öre är min gissning..

Ju större diameter och bredd desto mer terränggående.. sen är lufthjul oerhört skönt så länge dom är lagom pumpade för lasten! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.