Hur mycket energi?

  • Trådstartare gu98kani@dd.chalmers.se (Richard)
  • Start datum

gu98kani@dd.chalmers.se (Richard)

Gäst
Jag undrar hur mycket energi man skall räkna med att man gör åt under en dag med mycket aktivitet. Kcal alt. KJ
 
Mycket...

Hej,


i lumpen fick jag lära mig att det kan gå åt så mycket som 6-7000 kalorier (detta var före Kilojoule-reformen) per dygn under förflyttning i obanad terräng (högintensiv aktivitet). Vid lågintensiv aktivitet räknade man med ca 3-4000 kalorier/dygn.


M V H


Johan
 

gu98kani@dd.chalmers.se (Richard)

Gäst
Vilken kokbok...

...menar du? Den "Kokbok för utelirare" som finns här på utsidan eller finns det nån annan också?
 
Utekokboken

heter den och är en riktig pappersbok. Den är rätt stor och inbunden med massor av information och recept.
 
Mer information

Titel:
Utekokboken För Finsmakare I Fält
Författare:
Klint, Anders
Övrig info:
RABÉNFÖRLAGEN,1996, Sverige, Inbunden ca 250 kr beroende på var du handlar
ISBN:
9151829282
 
Mer info...

...om mat finner du här:


http://www.mil.se/ovrigt/utbildningsforum/publ/forpleg.html


Försvarets förplägnadshandbok, komplett i .pdf-format för nedladdning. Innehåller näringslära, livsmedelshantering m.m.


Del 2 är mycket matnyttig, innehåller bl. a. exempel på vad som krävs volymmässigt för att peta i sig 4600 Kcal (s 22-23).


M V H


Johan
 

gu98kani@dd.chalmers.se (Richard)

Gäst
Tack Johan och Monica...!

Mot bokhandeln & militärens hemsida..!
 

kubiac@hotmail.com (Peter)

Gäst
Dyngsportion FJS

FJS (fallskärmsjägarskolan) har en "dyngs-lista" med mat för en person ett dygn. 2 huvudrätter (ca 2300 KJ), 1 soppa (ca 1100 KJ), 1 frukosträtt (ca 2200 KJ), 2 kexpaket (1950 KJ), 1 chokladkaka, 2 chokladdryck, 2 nickel, 1 druvsocker, lite socker och kaffe och kanske något mer.


Summan blir i alla fall ca 14000 KJ... =Mycket.


Antagligen i överkant.
 

kd_petersson@hotmail.com (morgan)

Gäst
Inte bara FJS

Hej


Jag ville bara påpeka att det inte bara är FJS som har denna dygnsration, alla försvarets jägarssoldater och amfibiesoldater har densamma. Totalt innehåller den 16 900 kal.


MVH Morgan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.