Cordelette av slinga.

Jag vet inte hur många klättrare som använder sig av cordelette ibland. Jag brukar göra det på vissa trad-turer. Tycker det är smidigt.

Frågan är hur det skulle fungera med en cordelette gjord på slingmaterial istället för repsnöre. Personligen så tycker jag att det är ganska omständigt att knyta repsnören. Det går åt så mycket material för knuten.

Då är det mycket enklare att knyta slingor.
Det borde väl fungera lika bra med en lång slinga som med ett långt repsnöre.
Slingor väger väl mindre också?

Jag har alltid använt mig av slinga när jag knutit cordelette, kan inte bombsäkert uttala mig om rätt eller fel men det är vad jag lärt mig. Har aldrig testat med repsnöre så har svårt att jämföra men det låter rimligt som du säger. Kör 240 cm slinga och det funkar i de flesta lägen tycker jag.

Jag har alltid använt mig av slinga när jag knutit cordelette, kan inte bombsäkert uttala mig om rätt eller fel men det är vad jag lärt mig. Har aldrig testat med repsnöre så har svårt att jämföra men det låter rimligt som du säger. Kör 240 cm slinga och det funkar i de flesta lägen tycker jag.
Vilken bredd har du på slingan? 15mm? Eller kör du med en extra bred?

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg