Kompakta kex med mycket energi.

Letar efter en kommersiellt tillgänglig produkt som är vegetabilisk och innehåller mycket energi. Till dags dato har Göteborgskex använts som innehåller:
Digestive:
Energi KJ (Kcal) 2000 (480)
Snackers:
Energi KJ (Kcal) 2100 (500)

Det är mest energi jag är ute efter men protein skulle också kunna bli aktuellt. Vet någon av en produkt som är vassare än Digestive? Då söker jag mer än 600Kcal/ 100g.
 
Det låter lurigt.
Exempelvis mörk blockchoklad kommer inte ens upp i det med 556 kcal, med 33% fett och 60% kolhyderater
Valnötter ligger på 617 kcal.. men innehåller 60% fett, 13.5% för både kolhyderater och proteiner.
Russin som ofta anses energirikt bara hälften så mycket.
Digestivekexen på 476 kcal är 66% kolhyderater och 20% fett och 7% proteiner (men det är väl frågan hur mycket av proteinet i vete vi kan ta vara på)..

Så dom enda vägarna till nått mer energirikt per kilo är ju att det är 1. mindre vatten 2. mer fett, jag vet inte riktigt vad för kex det skulle vara egentligen..

Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas är för övrigt väldigt bra.
http://www.100gram.se/

Sen tycker jag det låter som ganska marginella vinster man kan göra..

Edit: Den klassiska dammsugaren aka punchrullen verkar ju som ett lysande alternativ ;)
491 kcal, 49% kolhyderater, 29% fett, 7% proteiner. (Mot snickers ynkliga 490 kcal)
God är den ju också!
 
Det kanske lutar åt mina hemmalagade energikakor ändå. Har dock aldrig gjord Kcal test på dem men tryck har de. Funderade mer på överlevnadskex men även de har moderat med energi. Proteinet i vete är bra för mig som är vegetarian.
 
Förr fanns det digestivekex överdragna med choklad, vet inte om det finns det nu men det borde väl vara mera energirikt...

Kanske kan du hitta något med jordnötter eller jordnötssmör? Har för mig att jag i min mataffärshylla sett något kakliknande med jordnötter på i hyllan för diabetiker. Lite oklart hur energiinnehållet förändras med sötningsmedel istället för socker...

(Antar att du är ute efter just kex och inte bars av olika slag...)
 
Förr fanns det digestivekex överdragna med choklad, vet inte om det finns det nu men det borde väl vara mera energirikt...

Brago och Brago-Choklad är i princip lika energirika per hundra gram, eftersom brago och choklad är relativt lika om man ser till energiinnehåll.
470 vs 490 kcal per hundra gram..

Och det borde ju va ungefär samma med digestivekexen..

Sökning på http://www.100gram.se/ på "kex" ger en lista på 119 produkter..
vaniljwafers och kexchoklad doppad i mörk choklad verkar vinna..
Men det är ju väldigt marginella vinter, köp nått gott istället.
 
Senast ändrad:
När vi felade kraft och energi fanns det kronkex och smörost att tillgå. Ihop med varm dryck, kaffe eller te så kände man sig inte fullt så eländig då, de flesta hade nog en fet och kryddstark korvbit i rockfickan oxså. Som ickevegitarian håller ego givetvis på korvstumpen.
Smörost lär finna att köpa liksom modern raketost. Själv klaras energiintagen bra med en fet mesost och en helfet dansk kryddost, av Frankrikes officella ostar att döma så varierar smaken rätt rejält. Brie på digestive är inte så dumt. Smör finns i boden.
För att komma över 500kcal så lär du få uppfinna något smart. Livsmedelstabellerna lär inte gå så mycket högre ännu eller i morgon. Karavansnack som fikon, dadlar (urkärnade), korinter och feta nötter är rätt funkis oxså.
Enbart damsugare eller Mars blir bra trist.
 
Jag gillar havrekex. Liknar digestive men är lite annorlunda. Har ingen koll på energiinnehållet just nu tyvärr, men det känns som att det är ganska mkt snabba o en del långsamma kolhydrater i de iaf.
 
trevlig sida lleberg...
Remi Nougat 550kcal... jätten rån, med vanilj eller citronsmak ligger på 540... =)
men för å komma upp i så höga värde får man ha ganksa mycket fett...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.