Hur mycket gas ska jag ta med?

Har precis köpt en Markill-brännare till mitt Trangia-kök och ska ut och använda det för första gången! Hur mycket gas behöver jag ha med mig på en 11 dagars tur genom Sarek? (Vi är 2 som delar på köket)
Tacksam för lite råd!
/Viktoria
 
Gasmängd

Förra året var vi (två pers) ute nio nätter, då gick det precis åt en stor (450g) gastub (vi hade förstås med en extratub också). Då hade vi å andra sidan rätt så bränslesnål mat, mest uppkok men några middagar med lite koktid (5-10 min).

I år var vi ute sex nätter, det gick åt en stor tub nu också för nu hade vi mat som krävde längre koktider (en del hemtorkat) och så körde vi köket på luncherna eftersom vi inte hade med nån termos (kan tänka mig att det ökar gasåtgången en smula).

Vi har en Trangiabrännare, vet inte om det är nån skillnad mot Makrill men även om det är det borde det inte vara avgörande. De stora tuberna är något mer vikteffektiva (mindre förpackning per gasenhet) men å andra sidan är ju effekten ganska dassig mot slutet.

Summan blir alltså: för 11 dar (10 nätter?) skulle jag nog ta med en stor och en liten tub eller möjligtvis två stora, beroende på vilken mat som följer med.

/Uffe
 
antal gastuber

Jag ställde nästan samma fråga på Naturkompaniet i Uppsala idag. De föreslog två stora gastuber, ev en
extra liten om vi ville vara säkra. Vi är två som ska vara ute i ca 2 veckor. Någonting jag har hört på flera håll är att man brukar räkna med 1 liten burk (225g) per person och vecka.

Lycka till!

/Daniel
 
annat ställe på utsidan...

På andra ställen på utsidan finns det klart andra uppfattningar!

"Ang gasåtgång

Jag brukar räkna med att en liten primusflaska (tror att det är 225gr) räcker i 3 dygn för en
person på sommaren om man lagar tre mål mat och värmer vatten till kaffe och té där i
mellan.
Tycker mig ha märkt att det är bättre med små flaskor än stora då trycket blir väldigt dåligt i
dom stora mot slutet.
Detta märks mest om det börjar bli lite kallare ute

Pelle"

Det är en väldig skillnad om man jämför med ovanstående påstående

"Någonting jag har hört på flera håll är att man brukar räkna med 1 liten burk (225g) per person och vecka. "

Det första alternativet innebär ju dubbelt så hög bränsle förbrukning! Vem ska man tro på???
Det senare verkar lite snålt tycker jag spontant men jag vet inte. Har också skaffat gasbrännare nyligen och ska upp till fjällen...så det är av intresse...

/Andreas
 
Vinterfjäll

Under turer i Alperna, delvis på hög höjd, så har det gått åt ca 80 g gas per person och dag inklusive snösmältning för hela vätskebehovet. Denna förbrukning motsvarar ungefär den högre av förbrukningarna som anges i inlägget ovan. Eftersom snösmältning är väldigt energikrävande så är den snålare av rekommendationerna nog mer rättvisande för sommarfjället (=rinnande vatten tillgängligt hela tiden), dvs drygt 30 g gas per person och dag om man snålar. 40-50 g gas per person och dag blir desto gemytligare, då man kan unna sig varma soppor, kaffe m m vid varje mål och dessutom ha lite "snålmån" om man skulle blåsa inne i tältet i några dagar.

/Rasmus
 
olika uppfattningar

Ja, nu har jag också kollat lite på tidigare diskussioner i ämnet och uppfattningar verkar verkligen gå isär om hur mkt gas som går åt! Såg ngn som sa att man brukar räkna med 75 g/pers (frukost, lunch, middag + kaffe). Det stämmer ju med 225 g/3 dygn...
Fast man kanske helt enkelt måste laga till lite frystorkat hemma på balkongen och väga gastuben efteråt för att vara helt säker!?

/Viktoria
 
Det är väl bara att höfta?

Ta med ungefär vad som behövs plus lite till.

Sen är det ju bara att använda öppen eld om det tar slut.

Nemas problemas.

mvh
 
Personligt

Anledningen till att det diffar så otroligt mycket mellan olika uppfattningar måste ju bero på hur man lagar mat. Det kan skilja sig mycket åt från person till person. Efter egna erfarenheter skulle jag vilja säga en stor flaska, 450 g till sommarfjället för två pers under en vecka (det heter flaska, tuber har man kaviar eller liknande i). Det rimmar ganska bra med ovan nämnda snåla varianter. Men då bör också nämnas att jag oftast bara äter två lagade mål mat på det, vanligtvis köpt frystork, dvs jag kokar maximalt 2 l vatten per mål mat. Skall man kanske tälta på en glaciär, dvs smälta snö blir åtgången mycket större. Eller om man vill ta det lungt och äta soppor och dricka kaffe ett par gånger om dagen (inte vad jag gör direkt) så går det helt enkelt mer. Ytterligare en parameter i ekvationen är uppställningen av köket. Ett kök ute på kalfjället utan ett ordentligt vind och strålningsskydd tappar mycket effekt.

Öppen eld på fjället, crazy? Nej, antingen är det inte tillåtet pga nationalpark eller så befinner man sig på en stenig fjällsida där inget bränsle står att finna. Bättre är att planera sin tur ordentligt, och ta med det bränsle som behövs.

Hoppas att mitt ordbajsande kastar lite mer ljus på frågan i alla fall/
Micke
[Ändrat av brandmansmicke 2001-08-02 kl 08:51]
 
Eftersom det blir dåligt tryck i stora flaskor mot slutet kan man om man har ett trangia med slang mellan brännaren och flaska placera flaskan på kokjkärletas lock en kort stund för att värma den och på så sätt öka trycket i densamma. Försiktighet anbefalles.
 
Oavsett poängen med trycket i flaskan: Ta med flera små flaskor när du är osäker på förbrukningen, så är det lättare att hålla reda på hur mycket gas som gått.

Bra mycket lättare att summera "Två tomma och en påbörjad" än "En flkaska som känns fylld till 20% ungefär"

Nästa gång vet du hur mycket du behöver.
 
Våg?

Jorå, när man kommit hem kan man gärna väga för att ta reda på hur mycket man bränt...

Men ute på fjället vill man också gärna ha koll på gasåtgången. (har jag så det räcker eller måste jag börja snåla på gas)

Så min röst går till småflaskorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nr23se Hur mycket gas kvar? Friluftsmat 13
grodanbolle Hur mycket gas använder ni om dan? Friluftsmat 8
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
Tetraone Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?) Friluftsmat 63
luktafotogen Kompakta kex med mycket energi. Friluftsmat 21
jenol Hur mycket mat? Friluftsmat 16
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
lleberg Hur mycket bränsle ska med? Friluftsmat 3
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
Hur mycket energi? Friluftsmat 11
Hur mycket T-Röd Friluftsmat 4
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
KristianMattiasson nya kärl och gas? Friluftsmat 3
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
never Trangia Gas?? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
T-röd-Gas-bensin-fotogen Friluftsmat 2
Billig gas på BILTEMA Friluftsmat 0
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
sm7vqi Pris gas vs T-sprit Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
stea Vad ska jag ta med mig som är lakto/gluten? Friluftsmat 1
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
såg Mat ska vara gått att äta som både kött och grönsaker. Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.