Hur mycket gas använder ni om dan?

I en tidigare diskussion så kom vi in på ämnet gasanvändning. Jag blev imponerad av någon som endast använde 20 gram om dagen. Inspirerad så gick jag och vägde hur mycket jag hade använt på den senaste turen.

Jag lagade mest mat i absiden men maten bestod bla av tortellini med en koktid på 12 minuter.

Ganska förvånad kom jag fram till att jag hade använt 16,666 gram om dagen. Då pratar vi tre mål om dagen.

Det måste vara min nya MSR pocketrocket förtjänst. Den verkar ju gå att köra på noll verkar det som.

Någon som slår detta under liknande vilkor?
 
Jag skojade bara.

Det var 100 gram delat på sex dygn. Håller på med statistik så jag tycker väl inte om att avrunda mera. :)

Det finns ju hyvsat billiga matvågar som är exakta på några gram. Kan rekomenderas om man vill väga mer exakt.
 
Jo. Förstod det. Tänkte bara att jag inte skulle vara så petimeter och gnälla på allt och kanske hamna i någon onödig disskution där man hackar på varandra.

Jag såg att 16,66666 x 3 = 50 så det var lite väl jämt för att vara framvägt. :)

// Emst
 
27,5 gr/dag

crazy; sa:
I en tidigare diskussion så kom vi in på ämnet gasanvändning. Jag blev imponerad av någon som endast använde 20 gram om dagen.

Någon som slår detta under liknande vilkor?

Sista jag var ute gjorde vi (2 pers) åt en liten gasburk (220 gr va?) på 4 dagar. Då lagades 1-2 pastamåltider och 1-2 kaffevatten om dagen. Detta blir 27,5 gr/pers o dag. Vi snålade då inte på gasen utan använde gas när vi behövde det. Av våra pastamåltider var 3 st 12 min Tortellini.
 
Besserwisser

Emst; sa:
Jo. Förstod det. Tänkte bara att jag inte skulle vara så petimeter och gnälla på allt och kanske hamna i någon onödig disskution där man hackar på varandra.

Det heter faktiskt PETIMÄTER! ;-D ;-D

/Kalle G
Ursäkta, men jag kan aldrig låta bli att påpeka den lilla detaljen när jag ges chansen!
[Ändrat av Kalle G 2004-07-15 kl 10:03]
 
Re: 27,5 gr/dag

Allsport; sa:
crazy; sa:
I en tidigare diskussion så kom vi in på ämnet gasanvändning. Jag blev imponerad av någon som endast använde 20 gram om dagen.

Någon som slår detta under liknande vilkor?

Sista jag var ute gjorde vi (2 pers) åt en liten gasburk (220 gr va?) på 4 dagar. Då lagades 1-2 pastamåltider och 1-2 kaffevatten om dagen. Detta blir 27,5 gr/pers o dag. Vi snålade då inte på gasen utan använde gas när vi behövde det. Av våra pastamåltider var 3 st 12 min Tortellini.

Jag har precis samma erfarenheter,en 220g burk räcker i 4 dagar till 2 personer,med ungefär den matlagning du anger. Men det är vikigt att köket står väl skyddat från vind
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nr23se Hur mycket gas kvar? Friluftsmat 13
vlundborg Hur mycket gas ska jag ta med? Friluftsmat 15
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
Tetraone Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?) Friluftsmat 63
luktafotogen Kompakta kex med mycket energi. Friluftsmat 21
jenol Hur mycket mat? Friluftsmat 16
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
lleberg Hur mycket bränsle ska med? Friluftsmat 3
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
Hur mycket energi? Friluftsmat 11
Hur mycket T-Röd Friluftsmat 4
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
KristianMattiasson nya kärl och gas? Friluftsmat 3
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
never Trangia Gas?? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
T-röd-Gas-bensin-fotogen Friluftsmat 2
Billig gas på BILTEMA Friluftsmat 0
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
sm7vqi Pris gas vs T-sprit Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.