Mest energi per gram för 100 dagar

Med lägerplats ca 3 km från närmsta stormarknad är vikten på käket inget problem och ju tyngre ju billigare gäller även i boden.
Att ens tro att ni kan fixa käket själva tyder på att ni inte prövat hur pass svårt det är i verkligheten.
Hur avser ni göra med skador och sår under era 100 dagar och vem skall fatta kloka beslut åt er när ni inte verkar klara det hemma vid datorn och i stugvärmen?
Gör mer rimliga ting och se till att ha kul!
go tur
 
Skulle ja gjort som er skulle jag dratt i väg innan me 1 eller 2 förådsminitunnor me skruvlock och grävt ned dom i området.

Kanske räcker med en om ni får med er tillräckligt i första omgången i ryggsäcken.

Snabbmakarnoer
Snabbris
Potatismos
Matolja
Salt (finns det Öring i sjöarna - ta me mycket - gott och salta in)
Socker
Kaffe

Samt även lite frystorkade rätter ala Real turmat

Dom sistnämda kan ni äta te.x mest ha till om ni blir lite sjuka och inte orkar laga riktig mat

Sen kan ni ju fylla på med annat kanske lite lithiumbatterier,snask och så.

Med det här i ryggen är det inga problem att få god mat ur sjöar och leva gott och ändå bli tvugna att arbeta en del för råvaran till käket.
 
Att ens tro att ni kan fixa käket själva tyder på att ni inte prövat hur pass svårt det är i verkligheten.

Hmm.. vet inte om jag håller med där... naturen är ett smörgåsbord.

Det som gäller är snarare att lära sig om (allemansrätten) ätliga växter, lite grundläggande fiskefärdigheter och sen är det bara ge sig ut.

Var ute i somras och tillsammans med två kompisar drogs det nog upp 20-30 kilo gädda som slängdes tillbaka i sjön (vi var kinkiga...) och då är dels jag själv ganska grön på fisken men den ena killen fiskade för andra gången i sitt liv, han fick 5 kilos gäddor han med... det blir ganska mycket mat om man kan tänka sig att äta gädda...

Sen underlättar ju fasta läger så man kan förvara maten man fångar/samlar. Tex sump i sjön att ha fiskar i om man har jättegod fiskelycka en dag och får upp mer än man kan äta. Eller bygga en rök så man kan röka fisken och därmed ge den ett par dagars extra hållbarhet..

/Erik
 
Varför anser du att det skulle vara en bra ide att svälta sig?

För att det finns vetenskaplig dokumentation på att övervikt förkortar ditt liv.

Enligt Harris & Benedict klarar en man runt 30 år och en längd på 180 cm en normal kontorsvecka på 2000 kcal om dagen utan att förlora vikt. Jag som är lite kortare klarar dessutom att träna 3 ggr i veckan.

Behöver man anstränga sig lite mer som att flytta lägret eller så på de 100 dagarna får man se till att fiska ordentligt runt dessa händelser och dryga ut med lite kaveldun och vassrötter. Bob123 får avslöja hur lång han är så och hur mycket abborre han tror sig äta varje vecka så kan vi göra mer exakta uträkningar :)
 
För att det finns vetenskaplig dokumentation på att övervikt förkortar ditt liv.

Dock behöver man knappast vara överviktig för att behöva mer än 2000 kcal per dag.

Jag är normalviktig (enligt bmi, 187cm / 80kg) men behöver en normal träningsdag över 4000 kcal/dag för att inte gå ner i vikt, de dagar jag tränar mkt så behövs minst 5000 kcal/dag. Nu vet jag ju inte riktigt vad du menar med normal kontorsvecka men skulle jag nöja mig med det som kallas vardagsmotion klarar jag mig på 3500 kcal/dag, absolut inte mindre.

Ute i skogen är man ju betydligt mer aktiv än på kontoret... Jag hade ju definitivt hellre haft för mkt än för lite mat med mig om man skulle vara ute så mkt som 100 dagar...
 
Hur länge var du ute som längst på vintern när du körde nyponen?

Bodde merparten i tält från November 2009 till September 2010 med vissa avbrott. Vintern 2009/2010 åt jag havregryn med cocosfett för att få upp energiinnehållet. Vintern innan blev det Nyponsoppa med müsli. Viktigt vid intag av fett är att dricka rikligt med vatten. Annars går det rakt igenom kroppen. Det går att bära upp till 90kg i fält om man packar i två ryggsäckar och bär en i taget. Ni kommer behöva stora förråd. Ett bra vattenfilter med extra element eller någon typ av reningspiller/ grunka. Tänk även på att få i er riktiga mängder vitaminer. Det finns en bra bok som heter Allt om näringslära av Martin Brunnberg. Den ger en bra teoretisk grund.

Här finns en del "matnyttigt:"
http://www.slv.se/upload/dokument/mat/rad_rek/SNR2005.pdf

Det bränsle som har högst energiinnehåll är Fotogen. Statoil blå är bra. Ett bra kök för stationärt bruk är Otimus 111C Hiker. Ta med renoveringssats. Har använt ett Hiker i flera år med fantastiskt driftsäkerhet.
 
Massvis med bra svar (och ett dåligt) vilket jag tackar för! Kul att det gick att få igång en diskussion!

Jag är 180 cm lång och väger 105 kg Cremytos, och du verkar ha en hel massa mer kunskap än jag om energibehov (jag tittade bara på en sån där nätbaserad kaloriräknare) så tipsa på! 2000 kcal säger du? Aborre äter jag ingenting just nu. Delikat fisk dock.
 
Massvis med bra svar (och ett dåligt) vilket jag tackar för! Kul att det gick att få igång en diskussion!

Jag är 180 cm lång och väger 105 kg Cremytos, och du verkar ha en hel massa mer kunskap än jag om energibehov (jag tittade bara på en sån där nätbaserad kaloriräknare) så tipsa på! 2000 kcal säger du? Aborre äter jag ingenting just nu. Delikat fisk dock.

Sannolikt är din vilometabolism 2150-2350kcal/dag (räknat på BMI 25 +25% av återstående vikt multiplicerat med 25-27kcal vilket brukar ge rimlig uppskattning). Dvs om du är sängliggande. Multiplicera detta med ett uppskattat aktivitetsvärde där 1.0 är sängliggande, 2.0 är elitidrottare med ett par träningspass/dag, 3.0 är vandring kanske 7h/dag med tung packning i terräng. Då får du fram en uppskattad energiförbrukning/dygn som förhoppningsvis inte avviker med mycket mer än 10% om du är bra på att uppskatta aktivitetsnivån.
 
Jag är 180 cm lång och väger 105 kg .

Perfekt förutsättningar. Du kommer utan kunna tappa 2 kilo i veckan utan att det övergår i negativa effekter.

Om vi tar din längd och din ålder så skulle du då sängliggande behöva 1700 kcal / dag utan att hamna i svält och du skulle under dessa förutsättningar behålla vikt över BMI på 20 vilket är gränsen för normalvikt. Om du intar 2000 kcal per dag så har du 300 kcal extra att sköta dina sysslor med, som du ser på nedanstående tabell räcker det rätt länge:

Kalorier: Vardagsaktiveter
För 10 minuters aktivitet utan paus:
Bädda 30
Hugga ved 60
Laga mat 30
Promenad (5 km/h) 50
Rensa ogräs 50
Sitta och prata 15
Skotta snö 65
Stå stilla 10

Med den vikt du har antager jag att du är bodybuilder extreme eller ganska överviktig, låt oss för enkelhetens skull säga att du är överviktig ;) 1 kilo fett per vecka är ungefär 500 kalorier per dag vilket gör att du exempelvis kan hugga ved i 1½ timme extra utan att oroa dig.

Nu har ju tänkt dig att jaga/fiska också men vi hoppas för din skull att du tjänar mer kalorier på att äta det du får än du förlorar när du jagar det, om så inte är fallet bör du helt enkelt strunta i att jaga. Att meta kanske innebär en 15 minuters promenad(75x2) plus att du sitter stilla i 30 minuter(30), sedan tillbaka igen och så laga fisken 20 minuter(60). Det ger runt 300 kalorier och kokt insjöfisk (abborre, gädda) innehåller ungefär 85 kcal / hekto. En fisketur bör alltså ge 4 hekto fiskkött annars kan du skita i det.
 
Det där är lite lustigt, enligt BMI har jag alltid haft "Kraftig övervikt" men jag känner mig inte särskilt tjock. Visst, på 105 kg så här efter jul har jag en liten trivselmage men det är också allt. Jag vet inte hur väl det stämmer in sånt där och nu är ju ett gyllene tillfälle att fråga :D Med risk för att låta som Cartman i southpark, kan det vara så att man har "stor benstomme" eller är det nånting som tjockisar hittar på för att slippa banta?

Jakt blir det väl inte tal om, åtminstone inte traditionell jakt med spårning och passvak, utan snarare att man sätter ut fällor för småfåglar och annat smått för att på så sätt dryga ut kosten.

Sparar tabellen!
 
Bob: "tjock benstomme" gör ingen påtaglig skillnad på BMI även om man har breda höfter, axlar mm. Det kan däremot stora muskler göra, och handlar det om stora muskler påverkas även vilometabolismen.
Sanningspolisen sa:
Cremytos: 500kcal/dag och vecka motsvarar ca 500g fettväv (3500kcal), om vi utgår från att fettväv har ca 20% vattenhalt. Hur menar du med att man kan tappa 2kg i veckan "utan negativa effekter"? och vad är "hamna i svält"?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.