Har köpt men ej provat än Bergans Rabot v2 3l liknande med långa dragkedjor
Har endast provat jackan som definitivt går att anv som enda jacka.
Byxan har 3 blixtlåsfickor dessa köpt för att kunna snabbt sätta på regnskydd med stora kängor typ moutinering 46 Alfa Juvas
Haft kortare jacka liknande enklare HH men var för kort men ej för varm om all ventilation var öppen även vid ryggsäck och snabb gång i bergig terräng.
Sett folk jag mött på vandring som haft liknande byxor och varit nöjda,
tid hade jag antingen hellånga klätterbyxor med vattenavstötande material snabbtorkade och byxholkar eller hellånga regnbyxor utan ventilation samt även provat mina gamla Goretex men snäva och får rullas upp för att sätta på utan att ta av kängor och tar nästan samma tid som av och på med kängorna.
Oftast är de vanliga byxorna redan lätt fuktiga när detta är klart bäst är att ta av byxorna och köra utan om det ej ska bli för varmt.
Jag har ej tagit med shorts tidigare men sett så många ha detta i Norge och om man tar korta raster går det bra och har man långa strumpor och ibland neopren knäskydd blir det ej kallt.
Jag ska ev ta med benvärmare från cykel och kunna ha dessa när det blåser de går upp till eller längre än shortsen i snabbtorkande material med många fickor med blixtlås.
Jag har även 2 fickor på höftbältet till ryggsäcken och nåbara meshfickor på ryggsäckens sidor utan att ta av den för tex vatten flaskor om man ej kör med vatten på slang i säcken men lite svårt hålla rent i fjällen kan jag tro då vädrar efter varje gång hemma fast endast vatten en del anv bikarbonat och sköljer med.
Regnjackan provad men lättare ryggsäck när det var ca +10C utan regn,har 1/2 m långa blixtlås under armar och 3 fickor med ventilation kardborre armsluts reglering.
Byxor har tryck knappar vid fotled och hämpor för livrem och kardborre om man ej har livrem mjuk fodring runt under lika på jackan vid nacke.
Byxor har även slitage skydd inv nederst mot skav från kängor alt stegjärn.ivt
Mkt dyra men köpt på rea på outlett totalt 1/2 priset.
Ej lätta men bra kvalitet och funktion och kan anv hemma.
Lätta, mjuka och robusta byxor som skyddar mot vind och regn under vandringsturer i tufft väder.
www.bergans.com
En lätt och robust 3-lagers skaljacka som skyddar mot vind och regn under vandringsturer i tufft väder.
www.bergans.com
Lätta är dom ej men provat lätt serien men luktade så starkt att de gick i retur.
Dessa kommer att hålla många år.