Har storleken betydelse?

Lastibilar och kajaker

Kom att tänka på ett möjligt paralleltänk:
Lastbilar utrustar man med drift och däck för det värsta underlaget man kan tänkas köra i. Även om man bara kör ute i skiten med bil och släp 0,5 mil av 80 på en dag kan det vara en god idé att ha drivning på bägge bakaxlarna och grövre däck så man slipper ringa på bärgare i tid och otid.
Trots att det drar lite mer diesel på vägen till sågverket sen...

Storsittbrunnstaliban var en otroligt rolig term förresten.

Kom att tänka på ett möjligt paralleltänk:
Lastbilar utrustar man med drift och däck för det värsta underlaget man kan tänkas köra i. Även om man bara kör ute i skiten med bil och släp 0,5 mil av 80 på en dag kan det vara en god idé att ha drivning på bägge bakaxlarna och grövre däck så man slipper ringa på bärgare i tid och otid.
Trots att det drar lite mer diesel på vägen till sågverket sen...

Storsittbrunnstaliban var en otroligt rolig term förresten.

Om detta är det bästa argumentet, så faller det ju på att lastbilsföraren varje dag har nytta av den bättre driften. Det skulle ju rimligen motsvara att man på varje paddeltur eller paddeldag stöter på vågor som liknar utländska förhållanden.

Jag tror f ö det roliga uttrycket är en rip-off på skäddataliban...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ja med mot en sån övertygande statistik är ju svårt att argumentera. Det blev ju genast uppenbart att alla som inte paddlar havsracers eller motionskajaker har valt fel, fel, fel. Oavsett vad de själva tror. Din nyanserade diskussion om tsunamis understryker detta med all tydlighet. Finns det fler färger än svart och vitt?

Får be att påminna om att det inte alls var jag som länkade filmsnutten som argument...

?

"Om detta är det bästa argumentet, så faller det ju på att lastbilsföraren varje dag har nytta av den bättre driften. Det skulle ju rimligen motsvara att man på varje paddeltur eller paddeldag stöter på vågor som liknar utländska förhållanden."

Argument och argument... Försöker bara tänka i termer jag förstår. =) Pysslar du aldrig med liknelser?

En taliban är en taliban, skäddataliban var också skoj. Har aldrig hört dom förut, oavsett prefix.

Ska man ha roligt också?

Kom att tänka på en grej till.
Man kanske paddlar lite trängre för att man helt enkelt har roligare då? Man får som tänka lite mer, och man kan bada mer och roa sig med att försöka med fler partytricks.
Sedan att det kanske går att sluka fler meter per timme i en stor sittbrunn är lite underordnat för ett fåtal?

Ajdå..

"Jo, jag brukar skoja om dubbdäck... "

Ja titta! Det hade jag missat. Då var det faktiskt lite onödigt av mig att dra in den stackars lastbilschaffisen.

Tidningen Paddling hade i nummer 3/2006 en skämtsam beskrivning av olika typer av paddlare. Det kanske är dags att uppdatera den för där finns varken storsittbrunns- eller skäddatalibaner med. Läge för en ny tråd - utan hard feelings?

Men för att sammanfatta ämnet så - Storleken har betydelse liksom en massa andra saker som styrs av var du paddlar för det mesta!

Jag försöker, kanske krampaktigt ibland, ta nya perspektiv. Min senaste reflektion är följande: Vi saknar Arnströms förträffliga site Motionspaddling!

(Notera: det var inte ironi! Den är saknad.)

Det kan framstå som lite väl efterklokt, men i någon mån är det ju kul med cross-overs, att man blandar lite oortodoxt, typ motionskajak på havet, vad vet jag - surfski i fors...

Utöver att det kan bli oerhört fel, händer det ju att man hittar nya bra varianter som innebär ett nytt sätt att utöva en sport. Ibland kan det var direkta utvecklingsframsteg, ibland blir det mer återvändsgränder men med ett egenvärde.

Jag orkar inte riktigt tänka efter, men det finns säkert flera bra exempel på detta, just nu kommer jag bara på supermotarder, och så srpp då i sin danska turbåt på svenska fräsande havsvågor...

Ja, Arnstörms och och Thomassons är de bästa paddelsidor jag sett. Synd att Arnström försvann. Katja har nog iallafall lärt sig att det inte är någon större idé att fråga om sånt här.

Istället för paddling: Förvirring

Oj!

Det var värst vad denna tråd gjorde en u-sväng till lååångt bakom startpunkten!

Stor eller liten sittbrunn, roder eller skädda, rundbottnad eller v-formad, fastklämd eller skvalpa ur, risk för 10m vågor eller proppen ur...

Vi (2 pers) har nyligen köpt varsin kajak, tänkta att padda i samma vatten. Provade ett större antal kajaker, vid samma tillfällen och väderlekar - och kom fram till två helt olika förstahandsval. Mycket är en fråga om personliga preferenser, men också egen erfarenhet. Lyssna på andra är viktigt, men filtrera åsikterna till en egen personlig mix.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips