Har storleken betydelse?

Lastibilar och kajaker

Kom att tänka på ett möjligt paralleltänk:
Lastbilar utrustar man med drift och däck för det värsta underlaget man kan tänkas köra i. Även om man bara kör ute i skiten med bil och släp 0,5 mil av 80 på en dag kan det vara en god idé att ha drivning på bägge bakaxlarna och grövre däck så man slipper ringa på bärgare i tid och otid.
Trots att det drar lite mer diesel på vägen till sågverket sen...

Storsittbrunnstaliban var en otroligt rolig term förresten.
 
Kom att tänka på ett möjligt paralleltänk:
Lastbilar utrustar man med drift och däck för det värsta underlaget man kan tänkas köra i. Även om man bara kör ute i skiten med bil och släp 0,5 mil av 80 på en dag kan det vara en god idé att ha drivning på bägge bakaxlarna och grövre däck så man slipper ringa på bärgare i tid och otid.
Trots att det drar lite mer diesel på vägen till sågverket sen...

Storsittbrunnstaliban var en otroligt rolig term förresten.

Om detta är det bästa argumentet, så faller det ju på att lastbilsföraren varje dag har nytta av den bättre driften. Det skulle ju rimligen motsvara att man på varje paddeltur eller paddeldag stöter på vågor som liknar utländska förhållanden.

Jag tror f ö det roliga uttrycket är en rip-off på skäddataliban...
 
Ja med mot en sån övertygande statistik är ju svårt att argumentera. Det blev ju genast uppenbart att alla som inte paddlar havsracers eller motionskajaker har valt fel, fel, fel. Oavsett vad de själva tror. Din nyanserade diskussion om tsunamis understryker detta med all tydlighet. Finns det fler färger än svart och vitt?

Får be att påminna om att det inte alls var jag som länkade filmsnutten som argument...
 
?

"Om detta är det bästa argumentet, så faller det ju på att lastbilsföraren varje dag har nytta av den bättre driften. Det skulle ju rimligen motsvara att man på varje paddeltur eller paddeldag stöter på vågor som liknar utländska förhållanden."

Argument och argument... Försöker bara tänka i termer jag förstår. =) Pysslar du aldrig med liknelser?

En taliban är en taliban, skäddataliban var också skoj. Har aldrig hört dom förut, oavsett prefix.
 
Ska man ha roligt också?

Kom att tänka på en grej till.
Man kanske paddlar lite trängre för att man helt enkelt har roligare då? Man får som tänka lite mer, och man kan bada mer och roa sig med att försöka med fler partytricks.
Sedan att det kanske går att sluka fler meter per timme i en stor sittbrunn är lite underordnat för ett fåtal?
 
Ajdå..

"Jo, jag brukar skoja om dubbdäck... "

Ja titta! Det hade jag missat. Då var det faktiskt lite onödigt av mig att dra in den stackars lastbilschaffisen.
 
Tidningen Paddling hade i nummer 3/2006 en skämtsam beskrivning av olika typer av paddlare. Det kanske är dags att uppdatera den för där finns varken storsittbrunns- eller skäddatalibaner med. Läge för en ny tråd - utan hard feelings?

Men för att sammanfatta ämnet så - Storleken har betydelse liksom en massa andra saker som styrs av var du paddlar för det mesta!
 
Jag försöker, kanske krampaktigt ibland, ta nya perspektiv. Min senaste reflektion är följande: Vi saknar Arnströms förträffliga site Motionspaddling!

(Notera: det var inte ironi! Den är saknad.)
 
Det kan framstå som lite väl efterklokt, men i någon mån är det ju kul med cross-overs, att man blandar lite oortodoxt, typ motionskajak på havet, vad vet jag - surfski i fors...

Utöver att det kan bli oerhört fel, händer det ju att man hittar nya bra varianter som innebär ett nytt sätt att utöva en sport. Ibland kan det var direkta utvecklingsframsteg, ibland blir det mer återvändsgränder men med ett egenvärde.

Jag orkar inte riktigt tänka efter, men det finns säkert flera bra exempel på detta, just nu kommer jag bara på supermotarder, och så srpp då i sin danska turbåt på svenska fräsande havsvågor...
 
Ja, Arnstörms och och Thomassons är de bästa paddelsidor jag sett. Synd att Arnström försvann. Katja har nog iallafall lärt sig att det inte är någon större idé att fråga om sånt här.

Istället för paddling: Förvirring
 
Oj!

Det var värst vad denna tråd gjorde en u-sväng till lååångt bakom startpunkten!

Stor eller liten sittbrunn, roder eller skädda, rundbottnad eller v-formad, fastklämd eller skvalpa ur, risk för 10m vågor eller proppen ur...

Vi (2 pers) har nyligen köpt varsin kajak, tänkta att padda i samma vatten. Provade ett större antal kajaker, vid samma tillfällen och väderlekar - och kom fram till två helt olika förstahandsval. Mycket är en fråga om personliga preferenser, men också egen erfarenhet. Lyssna på andra är viktigt, men filtrera åsikterna till en egen personlig mix.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
kmj75 Noen som har erfart SIPRE Millennium Kayak? Paddling allmänt 0
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.