Har storleken betydelse?

Vilken betydelse har längden och bredden på en kajak, förutom att den ska passa den egna kroppsstorleken? Kan även höjden variera?
Om man ska paddla på sjöar och lugna vattendrag, för att njuta av lugnet och samtidigt få lite träning, är det då någon annan aspekt än att kanoten ska passa som man bör tänka på när man väljer storlek? Mer eller mindre lättpaddlad? Fart? Stabilitet? Tyngd? Annat?

Tar gärna också emot tips på länkar där jag kan läsa mer om detta.
 
En längre kajak brukar innebära att det är lättare att nå en högre hastighet!
Bredd å stabilitet brukar höra ihop! Förstor kajak känns pråmlik å ligger högt i vattnet å blir vindkännslig! En med liten volym kanske ligger för djup med lite last å blir då trögdriven!
Finns alltså mkt att kika på mer än att den känns bra å man sitter skönt :)

/Janne
 
Det var det jag hade på känn :) Tack för svaren och för länken som var lärorik.

Då är frågan: Vilka kajakegenskaper är viktigast för mina behov? Jag är normallång och normaltung, inte stark, vill att kajaken ska kännas hyfsat stabil i lugnt vatten, har inga ambitioner att paddla fort men vill så klart inte heller bli hopplöst efter om man är flera. Tror inte jag kommer att vilja rymma en massa prylar i den och vill att den ska vara lätt att bära och lyfta upp på biltaket.

Går den frågan att svara på, förutom att jag ska trivas med den?
 
Tycker du verkar vilja ha en Lettmann Streamliner Touring LCS! Perfekt för en dagars turer!
Har stor oval(lättpackad) lucka bak!
Väger 14kg mkt lätt få upp på biltacket :)
Mats på Grebbestad utrustar dom med det fina Smart-Track rodret som gör att den funkar mkt bra även i lite besvärligare havsmiljö!

/Janne
 
Tack för det konkreta tipset! Den ska jag försöka få prova. Läste i en annan tråd att man kan be att få göra det innan man köper den, är det alltså vanligt att man gör så?

Tar gärna emot fler tips, det känns som det vore bra att ha lite att jämföra med!
 
De som är vana vid populära havskajaker typ Prijon Seayak kommer tycka att Lettmann Streamliner är rank.

Jo prova innan man köper gör man. Köper man osett, det har jag gjort i vissa fall (eftersom jag bor så långt ifrån försäljare), måste man ha god koll på vad skrovformer innebär, läsa recensioner och chansa på toppen av det.

När man ska köpa en kajak som kan potentiellt kännas rank, som Streamliner, är det extra viktigt att prova.

Tänker man paddla kanske en gång i veckan / varannan vecka sommartid eller mer ska man nog inte köpa de mest stabila kajakerna (typ Point65 Picnic, Prijon Yokon Expedition etc), de blir trista.

Prijon Catalina kanske?
 
Jo det stämmer som Anders säger att Streamlinern är lite rank(men inte mkt) Hanterar du en "vanlig" havskajak så kommer du snabbt in i Streamlinern! Å min erfarenhet är att kvinnor med lätthet hanterar lite "rankare" kajaker mkt bättre än vad vi män gör :)

/Janne
 
Den jag paddlade igår var en Prijon Kodiak, och det är den enda jag har provat än så länge. Jag tyckte den var mycket mer stabil och lättpaddlad än jag hade väntat mig. Däremot kändes den lite för bred för mina armar, fast jag vet ju inte om jag paddlade "som man ska".

Dottern som är lika lång som jag (men mycket starkare och mer vältränad) är van vid både den och Prijon Seayak. Hon gillar den senare bättre just på grund av att den inte är lika bred, fast enligt katalogen på kanotguiden.se skiljer det bara en cm i bredd. Båda kajakerna är några år, kan de ha ändrat bredden på någon av modellerna så att det skiljde mer då än nu?

Ni får väldigt gärna berätta hur ni tror att jag skulle uppleva de modeller ni föreslår, jämfört med Kodiaken.

Jag tänker så här också: Jag vill ha en kajak som jag förhoppningsvis kommer att trivas med i många år. Kanske är det därför smart att välja en som inte känns för "enkel" när jag blivit mer van? Låter det vettigt? Eller blir det för svårt att lära sig då?

Förresten, angående vikten: Jag ser att de kajakerna vi lyfte av och på biltaket igår väger 26 och 28 kg, och det gick bra. Jag tyckte inte heller att de var tunga att bära ner till vattnet. Så lite som 14 kg låter iofs trevligt, men är alltså långt ifrån nödvändigt.
 
Senast ändrad:
Eftersom det nu handlar om storleken så fördjupar jag mig en aning i detta med bredden.

Bredden varierar ju som regel överallt på en kajak!

Det innebär ett och annat; t ex den bredd du läst i en spec kan vara i vägen för paddelisättningen eller inte! Dels så är det av betydelse hur högt däcket är där du sätter i paddeln, eftersom man ibland kan slå i däcken på olika sätt mer beroende på dess höjd än bredd.

Vidare är det vanligt att bredaste punkt är strax för om sittbrunn/sits på många kajaker, medan andra kajaker är bredare bakom sittbrunnen.
Om kajaken är bredare längre bak innebär det ju att kajaken i själva verket har en mindre och okänd bredd där du sätter i paddeln, men även att du har större chans att få den laminära strömningen längs skrovet att fungera längre del av skrovet. Alltså tycker jag i alla fall att det är bra med maxbredden längre bak.

Vidare så är maxbredden sällan detsamma som max vattenlinjebredd. Så länge bredden på kajaken är uppe i luften så upplever man ingen stabiliserande effekt av denna.
Om den ligger omedelbart över vattenlinjen kan de visa sig vara stabiliserande så fort kanoten kränger. Det är ju bra - samt att bredd ovan vattenlinjen inte bromsar kajaken i vattnet. Stabiliteten beror alltså inte bara på vattenlinjebredden, utan även på geometrin både nedan vattenlinjen och ovan.

Det finns säker mer att säga om bredder på kajaker, men det här är vad jag kom att tänka på utifrån ditt inlägg.
 
Kajakmarknaden är enorm

så för att göra ett bra val behöver du beta av en del frågor.

T ex om du gillar roder eller inte roder samt i så fall typ av roder.

Vilken sitstyp/ sittbrunnstyp.

Generell kajaktyp: VKV/Struer motionskajak eller typ forskajak eller typ havskajak.

Har du provat VKVs Anita eller Lisa?

Besök en kanotklubb eller en välsorterad säljare för att provpaddla. Prova gärna den modell du känner mest för ett par dagar innan du slår till.

Thure
 
Bredden varierar ju som regel överallt på en kajak!

Det innebär ett och annat; t ex den bredd du läst i en spec kan vara i vägen för paddelisättningen eller inte! Dels så är det av betydelse hur högt däcket är där du sätter i paddeln, eftersom man ibland kan slå i däcken på olika sätt mer beroende på dess höjd än bredd.
Tack Mezzner för bra förklaring av breddens betydelse. Om jag förstått dig rätt så kan alltså en kajak som enligt sin specifikation är bredare än en annan, ändå kännas mindre bred att paddla - och tvärtom.

T ex om du gillar roder eller inte roder samt i så fall typ av roder.

Vilken sitstyp/ sittbrunnstyp.
Beskriv gärna de olika typerna, både av roder och sitts/sittbrunn. Jag har som sagt bara provat Prijon Kodiak än så länge. Tyckte den var bekväm att sitta i, men det var krångligt att ändra sitsen (den som hade suttit där före mig har längre ben). Rodret var mycket lättare att hantera än jag hade förväntat mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
kmj75 Noen som har erfart SIPRE Millennium Kayak? Paddling allmänt 0
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...