Haglöfs Victor 50 eller Haglöfs Victor 50

Har hittat Haglöfs Victor 50, gamla modellen, på rea! 1280:-

Problemet är att jag upptäckte att den saknar skenor i ryggen.

Har NI några SYNPUNKTER på detta?
Är det bättre att köpa den "nya" modellen för 1700:- ?
Eller har ni något annat tips på en 50 liters ryggsäck med skidhållare, hållare för isyxor mm.? MAX 1700:-

Så vitt jag kunde se så är den enda skillnaden mellan dessa Haglöfs-säckar just skenorna.

Ska använda säcken till turer (läs toppbestigningar) i fjällen, vinter som sommar.

Helst skulle jag vilja köpa Norröna Trollspiret 50L+, men den är ju så dyr...

/Martin Gidlund, Umeå
 
Hmm...jag har den nya modellen med skenor, och jag tror att de gör en hel del nytta för stabiliteten. Det är ju en relativt stor säck, och om man packar den full med grejer så väger den lätt 15-20kg. Säcken blir oxå lättare att packa, då man slipper tänka på ev knölar i ryggen. Det finns säkert en bra anledning till att de satte in skenor i den nya modellen...?
Kör på den nya, tycker jag.

/David
 
Roc

Jag kör med Haglöfs Roc45. Funkar bra om man är lång. Har både skena och en styv platta i ryggen. Bra väv dessutom. Ligger på 1700 den med.
 
Da Kine Outtabound

Köpte själv Da Kine Outtabound, för ett tag sedan, på rea. Pris 550:-!
Har haft flera säckar av nämnda märke och tycker sammanfattningsvis att alla visat en genomgående god kvalitét i såväl sömmar, material, spännen osv.
Nu behövde jag en något större modell, ca 40-50L och valet var inte svårt med det priset. Den rymmer enligt tillverkaren 53L, men verkar klart mindre, vilket är en klar fördel i mitt fall.
Da Kine tillverkar i stort sett sina ryggsäckar för just skidåkning och bergsaktiviteter. Därför är konstruktionen tämligen optimal, i dessa sammanhang. Jag har i första hand tänkt använda den till skidbestigning och för mitt syfte tycker jag den slår alla Haglöfs-säckar med hästlängder.
Nu är Da Kine inte ett stort märke i Sverige, så det kanske inte bara är att knalla in på Stadium och köpa en. Priset lär nog även det bli betydligt högre än vad jag betalade, men hittar ni en -prova!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
snowdog skor: Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Fjällvandring 1
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
flygare69 Vindtätheten i Haglöfs LIM Ultimate??? Fjällvandring 4
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Topi Packtips av Haglöfs Alaska Fjällvandring 10
Obbe Haglöfs Ultra pro? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
haglöfs? Fjällvandring 2
markthenils Haglöfs kläder Fjällvandring 10
snurpen Haglöfs klimber Fjällvandring 1
Haglöfs eller inte? Fjällvandring 5
Ny produkt ifrån Haglöfs! Fjällvandring 4
McKinley vs Haglöfs - Hur stor skillnad i kvalitet ? Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.