Packtips av Haglöfs Alaska

Jag undrar om någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter beträffande packning av Haglöfs Alaska. Vart läggs kök, tält, termos verktyg och sovsäck?. Kanske det mest naturliga är tält på toppen, kök och mat i övre delen av ryggan, kläder i undre och sovsäcken i lösa fickan längst ner, termos, tobak, kikare och verktyg i ytterfickorna, jo jo, men det kan vara kul att kanske variera sig. Oj, jag tror att jag längtar ut till fjället, hummmm. Får ta en träningsrunda med packad säck runt kungsholmen istället. Tobias.
 
Jag bytte ut packsäcken längst ner mot en bredare i vilken jag fick plats med liggunderlag och sovsäck.

Regnskydd, Jympadojor, T-sprit i ytterfickor. Tält och tungt (mat) högst upp med undatag för Helly Hansen som strulades in under locket allra sist. Resten gav sig. Mittdelningen användes inte alltid men jag klippte aldrig bort den. Inget överdrivet UL tänkande.
 
När jag hade en Alaska körde jag med tält och sovsäck samt reserv-/sovunderstället i packpåsen undertill, "lägerkläder" och frukostmat (och ibland sovsäcken) nedanför avdelaren och övrig mat, kök, regnkläder ovanför avdelaren. Gas/sprit, kikare, kamera och sån't i fickorna (föredömligt många fickor på den säcken!) och liggunderlaget utanpå säcken, monterat i dess längsriktning med två remmar.

Varför? Jo, för att tyngst i min packning är varken sovsäck eller tält, utan maten, om man ser till vikt per volym. På detta vis hamnar maten nära ryggen och högt upp, medan sån't som bara behövs när man slår läger (tält, sovsäck, frukostmat) hamnar i botten/packpåsen och därför inte behöver bökas fram i onödan. Smidigast är kanske att ha sovsäcken i botten av ryggan och tältet i packpåsen, så man snabbt kan få fram och upp tältet när det börjar kvällsregna. Beror på hur stort tält och sovsäck du har.
 
Har precis tömt min Alaska efter hemkomst från 2 veckor i fjällen.

Längst ner: sovsäck, köksprylar, lilla necässär (de som man vill ha på kvällen, tandkräm, tandborste, hudsalva osv), nattgrejer (bok, anteckningsbok, pannlampa)

Sidofickor: en ficka med pannband, halsduk, handskar. Långa med termos, gas och skräp, övriga med maten man vill komma år under dagen.

På säcken: Tält (längst upp), 2 50 cl PET flaskor, kamerastativ, liggunderlag, regnskydd, rep, handduk, andra kameraobjektivet (i väska på axelband), kåsa (i axelband), kamera (i axelband), TEVA sandaler

I säcken: resten

Jag fyller min termos på morgonen och sedan har jag det till lunch (varma koppen) och kaffe under dagen.
Ner i säcken går jag aldrig under dagen. Köket använder jag således heller inte under dagen.

Mvh
Peter P.
 
Det var länge sen jag använde min Alaska... men vad jag minns så:

I den nedarsta packpåsen brukade jag ha sånt som jag vill ha med mig in i tältet över natten. Då kan resten av ryggan ligga ute med regnskyddet över sig.

Sen brukade jag oftast köra liggunderlaget högst upp och tält under locket. Men efter att jag skaffade ramförlängare (ja, det var innan jag upptäckte UL:) så blev det lite andra varianter (då körde jag ibland helt utan den nedersta packpåsen och hade en rejäl trave ovanpå säcken).

Termos i långa sidofickan var standard. Övrigt är jag lite osäker på eftersom det var länge sen, men öppningen mitt på använde jag så sällan eftersom om man tog ut nåt den vägen så sjönk ju allting ner så man inte fick tillbaka det...
 
He he he, bara att skriva ut och stuva, det enda som saknas är packlistan.

[Ändrat av Topi 2005-08-05 kl 18:27]
 
Re: Såpass

Topi; sa:
En ramförlängare? Låter intressant, vad är det och vart kan man hitta en sån? Tobias.

Det är en "bygel" som man sätter ovanpå ramen (man plockar bort de två plastpluggarna upptill). Den gör alltså att man får cirka 30 cm mer ram ovanför säcken och kan packa mer på höjden utan att grejerna trillar fram i huvet.

När jag köpte den (för 15-20 år sen) fanns den som standardtillbehör, men jag hittar den inte på Haglöfs hemsida.
 
Hej! Ett tips är att ha alla matprylar (kök, gas och en hel del mat) i en packsäck. Så att när det är dags för lunch/middag i ösregnet och man är trött och hungrig så är det bara att ta fram "korven" där allt för måltiden finns och slippa rota runt i resten av ryggsäcken.
Lycka till!
 
Re: Re: Såpass

nermander; sa:
Topi; sa:
En ramförlängare? Låter intressant, vad är det och vart kan man hitta en sån? Tobias.

Det är en "bygel" som man sätter ovanpå ramen (man plockar bort de två plastpluggarna upptill). Den gör alltså att man får cirka 30 cm mer ram ovanför säcken och kan packa mer på höjden utan att grejerna trillar fram i huvet.

När jag köpte den (för 15-20 år sen) fanns den som standardtillbehör, men jag hittar den inte på Haglöfs hemsida.

Haglöfs har sedan ett par år tillbaka slutat tillverka dem.. har du en så håll hårt om den för de är eftertraktade =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.