Alaska

Ska till Alaska i sommar juni-juli. Undrar om någon har varit och vandrat i Anaktuvukpass (ligger i Gates of Arctic national park) eller Denali Park. Skulle vara tacksan för tips och allt annat man bör tänka på.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Denali

Jag var i Alaska -97 och vandrade bl a i Denali. Det är fantastiskt, men ganska bökigt. För det första är det hårt reglerat hur många besökare som får komma in. Parken är indelad i zoner, och det finns gränser för hur många människor som får vistas i varje zon. Denna administration sköts i "Park headquarters", och kan innebära att man får vänta i flera dagar på att få åka in i parken. Det är ett populärt ställe, och man kan inte boka i förväg.


Ett annat problem är alla de vilda djuren som vill åt ens mat. Främst är det björnar, men även marmotar och jordekorrar kan ställa till besvär. Man måste ha all mat i "björntunnor" (finns att låna där), man måste laga mat långt från tältet mm. Ett visst bök.


Klarar man allt detta är Denali en fantastisk plats! Fullt med björnar (vi hade en stor best på 10 m avstånd!), vildfår, caribou, marmot, jordekorrar mm. Och så bergen, med jätteklumpen Mt McKinley som vakar över parken. Jag skall förresten dit nu i maj-juni och försöka bestiga berget. Jag lovar, jag skall vinka från toppen.


MVH


Peter Ask
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.