Tips om Alaska önskas

Hej!
Planerar åka nästa sommar till Alaska och antigen gå upp på Denali
eller vandra i ca 10-15 dagar och sedan åka till Kamchatka där jag varit tre gånger tidigare och vandra 10-15 dagar till - jordenruntresa alltså :))

Taksam för några tips om vandringsleder/hinder ffa på Alaska i närheten till Anchorage.

MVH
/DmBo
 
Har själv funderat på Denali i framtiden, så med risk för att kapa tråden så skulle det vara intressant att höra tips om vägen till baslägret också. Av de reseberättelser jag läst verkar de flesta ta flyget på vårkanten upp på en glaciär innan själva bestigningen börjar.
Varför är det ingen som _går_ till baslägret från närmaste väg?
- Tidsbrist?
- Omöjligt att bestiga Denali när det är möjligt att gå till basläger (dvs, ingen djup snö)?
- "normalvägen" är på andra sidan berget sett från Anchorage, sydsidan mkt svårare?
- För många björnar?
- Hillbillies?
 
Lite mer info kanske?

Hej!
Planerar åka nästa sommar till Alaska och antigen gå upp på Denali
eller vandra i ca 10-15 dagar och sedan åka till Kamchatka där jag varit tre gånger tidigare och vandra 10-15 dagar till - jordenruntresa alltså :))

Taksam för några tips om vandringsleder/hinder ffa på Alaska i närheten till Anchorage.

MVH
/DmBo

Hejsan!

Jag har varit runt i Alaska vid 4 olika tillfällen, den senste gången i somras då vi gjorde en 22 dagar lång vandring uppe i Brooks Range i den arktiska delen av Alaska. Tyvärr är en av de platser som jag inte varit på Denali (varken berget eller nationalparken med samma namn), så där kan jag inte ge några tips. Anledningen är att Denali är det enda vildmarksområdet i hela delstaten där det är "mängder" med människor och det är inte det som jag vill uppleva om jag åker hela vägen till Alaska.

Var det är bäst att åka (enligt min åsikt alltså) beror till stor del på vad man vill göra t.ex: vandra, fiska, jaga eller kanske tuffa runt i bil och göra lite av varje?!? En annan viktig faktor är vilken budjet man reser på. Det är mycket enkelt att ta sig precis dit man vill i Alaska om man bara har tillräckligt med dollars. Det finns mängder med så kallad air taxi, dvs små plan, som man kan flyga i princip vart man vill.

Det jag kan säga på rak arm är att man inte hittar några mängder med vandringsleder i Alaska. De enda två områden i närheten av Anchorage med vandringsleder jag kan påminna mig är dels nere på Kenai Peninsula söder om Anchorage och dels uppe i Chugach Park en liten bit öster om Anchorage. Jag har själv inte vandrat någon av dessa leder (föredrar som sagt var oledat och lite människor), men du hittar mängder med info på nätet om du söker lite granna.

/ Stefan
 
Varför är det ingen som _går_ till baslägret från närmaste väg?
- Tidsbrist?
- Omöjligt att bestiga Denali när det är möjligt att gå till basläger (dvs, ingen djup snö)?
- "normalvägen" är på andra sidan berget sett från Anchorage, sydsidan mkt svårare?
- För många björnar?
- Hillbillies?

Det är nog en kombination av ett antal olika omständigheter, varav några som du nämner.

För det första är det ganska långt. Fågelvägen från Parks Highway är det ca 5 mil till baslägret. Från Wonder Lake är det kortare, men vägen dit är inte öppen hela året.

För det andra är det_mycket_oländig terräng vilken väg man än väljer. Glaciärälvar skall korsas, enorma glaciärer skall forceras, pass skall klättras över. Några stigar eller leder finns över huvud taget inte när man kommer upp bland berg och glaciärer. Vintertid är det snorkallt och vädret kan vara hur dåligt som helst. Sommartid är det snårskog med björnar, mycket vatten, enorma isfall på avsmälta glaciärer och konstanta is- och stenras. Den bästa årstiden för bestigningar (maj-juni) är nog en av de svåraste tiderna för anmarschen, snösmältning, ras mm.

Man behöver också mycket packning med sig. När jag var där hade vi minst 60 kg per person när vi lämnade baslägret. Med en anmarchtid på 1-2 veckor kommer det ju till 5-10 kg packningsvikt (plus att man kanske måste bära pulka, skidor mm). Tanken att släpa på 70 kg packning genom svårast tänkbara terräng avskräcker nog många.

Tidsbrist ligger nog också bakom. En normal bestigning av berget (med inflygning) tar ca 3 veckor, vilket är ungefär lika lång tid som en normal amerikansk semester. Att lägga på 2-3 veckor till på anmarsch och utmarsch lockar nog inte så många.

Men det skulle onekligen vara en bedrift att ha bestigit Denali för egen maskin med start och mål vid bilväg. Jag undrar hur många som har gjort det efter förstabestigarna? Flygrutten etablerades ju redan på 50-talet.
 
Har inte något tips om Denali, men som någon annan här ovan så har jag också varit i Brooks Range, totalt 5 veckor med småturer på olika ställen mellan seward i söder och prudhoe bay i norr, med längsta vandringen på en dryg vecka i södra delen av brooks range.

Vad jag gjorder var att flyga till Fairbanks - via seattle och sedan hyra bil i fairbanks. Körde vägen upp mot prudhoe bay längs pipelinen och tog en avstickare rakt västerut innan vägen svängde skarpt upp på fjället. Alternativet till bil är att flyga ut.

Terrängen är som svensk fast allt i större skala, så det kan helt klart vara svårframkomigt, men man behöver ju inte slå världsrekord i att vandra långt utan istället njuta av vildmarken. Jag valde att följa en flock snövita bergsgetter på avstånd under några dagar.

Vägen från fairbanks mot prudhoe bay är bara den värd att uppleva/se, grusväg (2001) och i princip bara en pipeline bredvid vägen i 60-70 mil, 20 mil mellan bensinstationerna och nada (förutom vildmark) därimellan.

Turerna jag tog på övriga ställen var bara dagsturer med någon enstaka övernattning, men framkompligheten i söder var hemsk, mycket risigt, sura myrar, brant och stora floder i princip överallt så man fick ta det lugnt.

Men oavsett vart du väljer att åka är det svårt att misslyckas om du bara anpassar aktiviteten efter naturen. Mitt enda tips är att undvika de mest "kända" ställena då de är översvampade med guidade turer och amerikanska pensionärer vilket i alla fall för mig förstör vildmarks känslan ordentligt.

Björnrisken i brooks range skulle jag bedömma ungefär som svenska fjällvärlden, du har tur om du ser någon. Däremot i södra alska och längs laxälvarna kan det vara tvärtjockt med björn som dessutom är närgångna, det enligt vad jag hörde av alaskaborna själva. Under mina 5 veckor såg jag bara en björn - från bil någonstans mellan delta junction och fairbanks.
 
Buschen är väglöst land. Flygtaxi är bra men inte gratis. Ensam kan ha sina sidor, passar nog inte alla. Parkerna är e u överfyllda, jag har inte prövat. Mina kamrater som gick upp på berget anmälde skockvis med människor, tväromkast i vädret och dimma som hindrade utsikt och nedgång....men trots allt kom de välbehållna ner i ett stycke.
Därute finns det gott om björn och det gäller att vara vaksam. Spetsbergentänket är inte fel.
//J
 
Denali är uppdelat i zoner (åtminstone när vi var där 2001). Det får bara övernatta ett visst antal människor per natt i de flesta av zonerna, så ibland kan man få vänta om man vill till någon speciell zon. Vi tänkte själv vandra i några av zonerna i närheten av Denali, men de avrådde oss p.g.a de mycket svåra/omöjliga vad man var tvungen att göra.

Fick uppfattningen att många amerikanare bara övernattar ett par nätter. Gör man längre vandringar in i parken ser man inte mycket folk. Vi såg två pers på 9 dagar i Denali. Vi såg inga björnar i Brooks Range eller Kenai Peninsula men däremot 9 st i Denali.

Som redan nämnts kan det vara mycket svår terräng ibland.

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.