Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna?

Hej!
Jag ska köpa ett par nya kängor senare i vår och sonderar nu terrängen. Ska använda kängan för vandring i svenska fjällen.

Har sett att Haglöfs har några kängor som verkar prisvärda. Bland annat med Gore-tex membran och Vibram-sula.

Någon som har erfarenheter från Haglöfs-kängor? (Om jag har förstått det rätt så är Haglöfs nya som leverantör av kängor. Har dessutom hört rykte om att det är en norsk producent, "Alfa", som gör kängan.)

Hur står de sig i konkurrensen mot dyrare kängor från mer etablerade leverantörer? Någon som har hört något om "Alfa" - var de bra?

Tacksam för alla svar.

//Calle
 
Haglöfs har haft kängor sedan mitten av 90-talet (To-go-serien), och de fick "hyfsade" betyg på den tiden.
Nu när de har köpt Alfa tror jag att kängorna har höjts ett antal snäpp i kvalitet, vilket också märks i de tester jag läst.
Alfa har gjort kängor länge, och levererar bla till norska försvaret. I det här fallet litar jag betydligt mer på Alfas kunskaper än Haglöfs.
Alfa är ett norskt lundhags, med lång tradition inom alla typer av "bruksskor".

Jag har själv ett par Alfa-kängor. Inga vandrarkängor, utan norska försvarets ökenkänga (världens enda ökenkänga anpassad för skidbindning!). Den är klart skön och har bra kvalitet. En bra resekänga i varmare klimat.
Fjällkängor är givetvis en annan femma, men jag tror inte man behöver vara skraj för dem om konstruktionen och formen passar.
 
Hej,
Tack för svar. Vad är det för tester du refererar till? Är det något nummer av Utemagasinet jag missat eller finns det någon bra webbplats?
//C
 
De enda "tester" som finns är utemagasinet och där har de fått OK betyg, men inte toppbetyg (den det är som sagt inte de senaste modellerna). Som sagt tidigare så är det säkert inget fel på Haglöfs kängor. Men jag tycker ju inte att Haglöfs är billigare än andra, snarare dyrare än många konkurenter.
 
Nordesjo; sa:
Haglöfs har haft kängor sedan mitten av 90-talet (To-go-serien), och de fick "hyfsade" betyg på den tiden.
Nu när de har köpt Alfa tror jag att kängorna har höjts ett antal snäpp i kvalitet, vilket också märks i de tester jag läst.
Alfa har gjort kängor länge, och levererar bla till norska försvaret. I det här fallet litar jag betydligt mer på Alfas kunskaper än Haglöfs.
Alfa är ett norskt lundhags, med lång tradition inom alla typer av "bruksskor".

Jag har själv ett par Alfa-kängor. Inga vandrarkängor, utan norska försvarets ökenkänga (världens enda ökenkänga anpassad för skidbindning!). Den är klart skön och har bra kvalitet. En bra resekänga i varmare klimat.
Fjällkängor är givetvis en annan femma, men jag tror inte man behöver vara skraj för dem om konstruktionen och formen passar.

Sådana där ökenkängor skulle man fått tag i..var finns de att köpa?
 
Haglöfs ..

Hej !

Jag har ett par haglöfs som jag köpte för 1,5 år sedan(Lupis).
Jag är nöjd med mina dom fungerar väldigt bra att fjällvandra med dom är stadiga för vristen så det är ej jobbigt att ta sig uppför och utför i brant och stenig terräng, fukt och väta står dom sig bra för...jag har fiskat bäcköring ståendes med vatten till fotknölarna utan att bli blöt om fötterna.
Vidare så använder jag dom även till vardags och fortfarande så ser jag ingen märkbart slitage på skon/sulan.

Till dess nackdel kan jag säga att du kanske ska köpa modellen med högra skaft om du ska använda dom till enbart fjällvandring, jag köpte den lägre för en kompromiss. på våta stenar och is så kan skorna vara lite väl hala ibland
 
Hejsan angående dina funderingar på Haglöfs kängor, ta dig en funderare på g-tex vara eller icke vara. Har haft olika kängor med g-tex membran i fungerar jätte bra tills vatten kommer in över skaften då uppstår en odör som inte är beskrivbar, för vattnet ventileras inte ut den fjällveckan. Så mitt råd är nog efter div t-ex kängor, har ett par lundhags luffar, fungerar utmärkt nästan helt vattentäta och ingen polstring så de torkar fort o cellgummi nertill är perfekt för svenska fjällvärlden tycker jag. Priset är också helt ok tror det ligger på ca 1700, nu var detta ju inget svar angående haglöfs kängor utan för eler emot g-tex. Håll till godo och lycka till i dina nya kängor.MVH Hans glanne Glans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
JMel Vad är detta på Sarvesjåkkås strand? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.