Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna?

Hej!
Jag ska köpa ett par nya kängor senare i vår och sonderar nu terrängen. Ska använda kängan för vandring i svenska fjällen.

Har sett att Haglöfs har några kängor som verkar prisvärda. Bland annat med Gore-tex membran och Vibram-sula.

Någon som har erfarenheter från Haglöfs-kängor? (Om jag har förstått det rätt så är Haglöfs nya som leverantör av kängor. Har dessutom hört rykte om att det är en norsk producent, "Alfa", som gör kängan.)

Hur står de sig i konkurrensen mot dyrare kängor från mer etablerade leverantörer? Någon som har hört något om "Alfa" - var de bra?

Tacksam för alla svar.

//Calle

Haglöfs har haft kängor sedan mitten av 90-talet (To-go-serien), och de fick "hyfsade" betyg på den tiden.
Nu när de har köpt Alfa tror jag att kängorna har höjts ett antal snäpp i kvalitet, vilket också märks i de tester jag läst.
Alfa har gjort kängor länge, och levererar bla till norska försvaret. I det här fallet litar jag betydligt mer på Alfas kunskaper än Haglöfs.
Alfa är ett norskt lundhags, med lång tradition inom alla typer av "bruksskor".

Jag har själv ett par Alfa-kängor. Inga vandrarkängor, utan norska försvarets ökenkänga (världens enda ökenkänga anpassad för skidbindning!). Den är klart skön och har bra kvalitet. En bra resekänga i varmare klimat.
Fjällkängor är givetvis en annan femma, men jag tror inte man behöver vara skraj för dem om konstruktionen och formen passar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej,
Tack för svar. Vad är det för tester du refererar till? Är det något nummer av Utemagasinet jag missat eller finns det någon bra webbplats?
//C

De enda "tester" som finns är utemagasinet och där har de fått OK betyg, men inte toppbetyg (den det är som sagt inte de senaste modellerna). Som sagt tidigare så är det säkert inget fel på Haglöfs kängor. Men jag tycker ju inte att Haglöfs är billigare än andra, snarare dyrare än många konkurenter.

Nordesjo; sa:
Haglöfs har haft kängor sedan mitten av 90-talet (To-go-serien), och de fick "hyfsade" betyg på den tiden.
Nu när de har köpt Alfa tror jag att kängorna har höjts ett antal snäpp i kvalitet, vilket också märks i de tester jag läst.
Alfa har gjort kängor länge, och levererar bla till norska försvaret. I det här fallet litar jag betydligt mer på Alfas kunskaper än Haglöfs.
Alfa är ett norskt lundhags, med lång tradition inom alla typer av "bruksskor".

Jag har själv ett par Alfa-kängor. Inga vandrarkängor, utan norska försvarets ökenkänga (världens enda ökenkänga anpassad för skidbindning!). Den är klart skön och har bra kvalitet. En bra resekänga i varmare klimat.
Fjällkängor är givetvis en annan femma, men jag tror inte man behöver vara skraj för dem om konstruktionen och formen passar.

Sådana där ökenkängor skulle man fått tag i..var finns de att köpa?

Haglöfs ..

Hej !

Jag har ett par haglöfs som jag köpte för 1,5 år sedan(Lupis).
Jag är nöjd med mina dom fungerar väldigt bra att fjällvandra med dom är stadiga för vristen så det är ej jobbigt att ta sig uppför och utför i brant och stenig terräng, fukt och väta står dom sig bra för...jag har fiskat bäcköring ståendes med vatten till fotknölarna utan att bli blöt om fötterna.
Vidare så använder jag dom även till vardags och fortfarande så ser jag ingen märkbart slitage på skon/sulan.

Till dess nackdel kan jag säga att du kanske ska köpa modellen med högra skaft om du ska använda dom till enbart fjällvandring, jag köpte den lägre för en kompromiss. på våta stenar och is så kan skorna vara lite väl hala ibland

Hejsan angående dina funderingar på Haglöfs kängor, ta dig en funderare på g-tex vara eller icke vara. Har haft olika kängor med g-tex membran i fungerar jätte bra tills vatten kommer in över skaften då uppstår en odör som inte är beskrivbar, för vattnet ventileras inte ut den fjällveckan. Så mitt råd är nog efter div t-ex kängor, har ett par lundhags luffar, fungerar utmärkt nästan helt vattentäta och ingen polstring så de torkar fort o cellgummi nertill är perfekt för svenska fjällvärlden tycker jag. Priset är också helt ok tror det ligger på ca 1700, nu var detta ju inget svar angående haglöfs kängor utan för eler emot g-tex. Håll till godo och lycka till i dina nya kängor.MVH Hans glanne Glans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips