Haglöfs Victor 50 eller Haglöfs Victor 50

Har hittat Haglöfs Victor 50, gamla modellen, på rea! 1280:-

Problemet är att jag upptäckte att den saknar skenor i ryggen.

Har NI några SYNPUNKTER på detta?
Är det bättre att köpa den "nya" modellen för 1700:- ?
Eller har ni något annat tips på en 50 liters ryggsäck med skidhållare, hållare för isyxor mm.? MAX 1700:-

Så vitt jag kunde se så är den enda skillnaden mellan dessa Haglöfs-säckar just skenorna.

Ska använda säcken till turer (läs toppbestigningar) i fjällen, vinter som sommar.

Helst skulle jag vilja köpa Norröna Trollspiret 50L+, men den är ju så dyr...

/Martin Gidlund, Umeå

Hmm...jag har den nya modellen med skenor, och jag tror att de gör en hel del nytta för stabiliteten. Det är ju en relativt stor säck, och om man packar den full med grejer så väger den lätt 15-20kg. Säcken blir oxå lättare att packa, då man slipper tänka på ev knölar i ryggen. Det finns säkert en bra anledning till att de satte in skenor i den nya modellen...?
Kör på den nya, tycker jag.

/David

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Roc

Jag kör med Haglöfs Roc45. Funkar bra om man är lång. Har både skena och en styv platta i ryggen. Bra väv dessutom. Ligger på 1700 den med.

Da Kine Outtabound

Köpte själv Da Kine Outtabound, för ett tag sedan, på rea. Pris 550:-!
Har haft flera säckar av nämnda märke och tycker sammanfattningsvis att alla visat en genomgående god kvalitét i såväl sömmar, material, spännen osv.
Nu behövde jag en något större modell, ca 40-50L och valet var inte svårt med det priset. Den rymmer enligt tillverkaren 53L, men verkar klart mindre, vilket är en klar fördel i mitt fall.
Da Kine tillverkar i stort sett sina ryggsäckar för just skidåkning och bergsaktiviteter. Därför är konstruktionen tämligen optimal, i dessa sammanhang. Jag har i första hand tänkt använda den till skidbestigning och för mitt syfte tycker jag den slår alla Haglöfs-säckar med hästlängder.
Nu är Da Kine inte ett stort märke i Sverige, så det kanske inte bara är att knalla in på Stadium och köpa en. Priset lär nog även det bli betydligt högre än vad jag betalade, men hittar ni en -prova!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips