Haglöfs LIM #plus 5

Jag har LIM+5 och den fungerar inomhus för min del, är det under 14 grader så fryser jag men då är jag å andra sidan väldigt frusen. Fördelen med LIM+5 är att den är så liten att den ryms i handväskan, några andra fördelar har den inte som jag ser det.

Linda

VÄLDIGT stor skillnad..

Någon anmärkte att det skiljer upp till 2000 kr mellan Lim +5 och LIM5. Man som jag ser det är det en mycket stor skillnad.

LIM +5 är en mycket tunn syntetsäck som absolut inte lämpar sig till tältning i fjällen inte ens sommartid (om det inte är lika varmt som det varit senaste veckan.) Den har sitt största användningsområde som jag ser det som en ersättning för sovsäckslakan. erfarenheten är även att mycket tunna syntetsäckar har en begränsad hållbarhet. uppskattningsvis 5-7 år sedan är säcken slut och måste kasseras. DVS min personliga uppfattning är att +5 är skräp för fjällvandring. (dessutom mycket dyr till sin prestanda)

LIM 5 är en dunsäck! (dvs har en hållbarhet på över 20år kanske) kompforttempen är mer anpassad för fjällliv sommartid. dock är även denna säck mycket dyr. man kan köpa säckar med samma prestanda till betydligt lägre pris (titta gärna på polska dunsäckar som håller högsta klass till halvapriset.)

valet är ditt

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: VÄLDIGT stor skillnad..

man kan köpa säckar med samma prestanda till betydligt lägre pris (titta gärna på polska dunsäckar som håller högsta klass till halvapriset.)

Att ingen sa det innan jag slog till, särskilt som brorsans katt ändå pinkade på den efter två nätter ute.

Re: VÄLDIGT stor skillnad..

cjonsson; sa:
Någon anmärkte att det skiljer upp till 2000 kr mellan Lim +5 och LIM5. Man som jag ser det är det en mycket stor skillnad.

LIM +5 är en mycket tunn syntetsäck som absolut inte lämpar sig till tältning i fjällen inte ens sommartid (om det inte är lika varmt som det varit senaste veckan.) Den har sitt största användningsområde som jag ser det som en ersättning för sovsäckslakan. erfarenheten är även att mycket tunna syntetsäckar har en begränsad hållbarhet. uppskattningsvis 5-7 år sedan är säcken slut och måste kasseras. DVS min personliga uppfattning är att +5 är skräp för fjällvandring. (dessutom mycket dyr till sin prestanda)

LIM 5 är en dunsäck! (dvs har en hållbarhet på över 20år kanske) kompforttempen är mer anpassad för fjällliv sommartid. dock är även denna säck mycket dyr. man kan köpa säckar med samma prestanda till betydligt lägre pris (titta gärna på polska dunsäckar som håller högsta klass till halvapriset.)

valet är ditt

Deifniera hållbar het ... Min läcker, det flyger
fjädrar hit och dit (men det mesta är förstås kvar).

VauDe har flera dunsäckar i samma viktsklass
och med påstådd komfort 0 grader. Dock har kompressionssäcken en rem med spänne som drar upp vikten. Minns jag rätt har den ändå, till skillnad
från LIM5, blixtlås i sidan.

Dock: jag trivs UTMÄRKT med min LIM5, ännu efter 130
nätter

Re: Re: VÄLDIGT stor skillnad..

marmotta; sa:
Deifniera hållbar het

Christoffer menade fyllningens förmåga att bibehålla sin spänst (och alltså isolerande förmåga) genom åren. Där är dun generellt bättre än syntet.

Eftersom syntet dessutom läggs som "mattor" riskerar särskilt en tunn syntetsäck att få fasta, kalla, punkter där mattans fibrer har glidit åt sidan pga av vikning och sånt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips