Grönland gaskök

Köpte gas med primusgänga i Illulissat förra sommaren. Det enda stället där det fanns var friluftsbutiken mitt i byn. De har dock inte öppet på söndagar.

Tipset är att ta bort plastskyddet på flaskan och kolla så det finns gänga. Punkteringsbehållare fanns det gott om...

Jag har snackat med någon eventarrangör där borta som skickat bil på de behållare som de har till salu. Då gäller det enbart punkteringsbehållare...
 
Förvärmning kan vara besvärligt om man inte är van beroende på kök och bränsle, sedan är ju risken för att de sotar igen och måste rensas mycket större.

Sant, får se till att gå igenom ordentliget nu de sista dagarna innan avfärd.

Spela in instruktionsvideo på mobil, titta vid behov. En om förvärmning, en om sot etc. Ta med extra kraft till telefon typ powerbank.

Eller ta spritkök, lätthanterad och tillräckligt bra för sval sommar.

Bra tips med video! Skall fixas. Var någon i tråden som hade haft med sig ett trangiakök och det verkar som att det är säkrare med ett bensinkök, även om det finns en viss inlärningskurva.
 
Om du söker efter berniedawg på Youtube så hittar du till en kanal med lite instruktionsvideor och annan information om hur man bör handskas med olika kök.
 
Tack! Ska kollas.

Hon har varit på naturkompaniet nu och har blivit rekommenderad Primus Spider med konverteringskit för multifuel. På grund av tight budget så passade detta bra samt att hon för det mesta kommer använda gas förutom i detta undantagsfall. Jag inser att det kanske inte är lika optimalt som ett omnifuel eller polaris som jag själv kanske hade köpt men budgeten sätter lite gränser.

Jag ska kolla på Berniedawg, har läst lite om hans ljuddämpare till kök, har jag för mig att det var.

Återigen tack för alla svar. Nu blir det att studera manual och få köket att fungera!

Hälsningar,

Sebastian
 
Tack! Ska kollas.

Hon har varit på naturkompaniet nu och har blivit rekommenderad Primus Spider med konverteringskit för multifuel. På grund av tight budget så passade detta bra samt att hon för det mesta kommer använda gas förutom i detta undantagsfall. Jag inser att det kanske inte är lika optimalt som ett omnifuel eller polaris som jag själv kanske hade köpt men budgeten sätter lite gränser.

Jag ska kolla på Berniedawg, har läst lite om hans ljuddämpare till kök, har jag för mig att det var.

Återigen tack för alla svar. Nu blir det att studera manual och få köket att fungera!

Hälsningar,

Sebastian

Kanske för sent om ni redan köpt, men är budgeten tight så kolla XXL som säljer Omnilite TI för 1299 http://www.xxl.se/vildmark/kok-mat/stormkok-brannare/primus-omnilite-ti-kokapparat/p/1080639_1_style. Tycker det är ett trevligare kök att köra på bensin än Spider med MF-kit.. Har båda och tycker förvärmningen och handhavandet med Spider är mer omständigt än med Omnilite.

/Edvard
 
Kanske för sent om ni redan köpt, men är budgeten tight så kolla XXL som säljer Omnilite TI för 1299 http://www.xxl.se/vildmark/kok-mat/stormkok-brannare/primus-omnilite-ti-kokapparat/p/1080639_1_style. Tycker det är ett trevligare kök att köra på bensin än Spider med MF-kit.. Har båda och tycker förvärmningen och handhavandet med Spider är mer omständigt än med Omnilite.

/Edvard

Vi bor utanför Malmö och xxl finns inte här nere tyvärr, rätta mig gärna om jag har fel!:) syrran ska iväg på fredag så det blir tight om vi beställer från nätet...

Började plocka med kittet hemma nu och det saknades en platt rektangulär "spacer" i MF kittet till Spider. Får bli en ny tur till kompaniet imorgon för komplettering annars får det bli ett annat kök.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.