Helios Jetboil eller bensinkök?

Hej.
Har tänkt att köpa ett kök för året runt bruk.
Tänkte först Primus ETA Powe MF, men efter att ha fått hjälp att läsa i forumet så tror jag att jag låter bli det köket.
Hittade då köket Helios Jetboil, står nu och funderar på det eller om jag ska ha ett bensinkök.
Gas verkar vara enklare att hantera, och jag har inte tänkt laga mat i kallare temperatur än -10-15 grader.
Fördelen med bensinkök är väl att dom fungerar oavsett kyla. Sen är ju frågan om Primus eller Optimus eller MSR osv. För min del så hade jag gärna sett ett "kit" med brännare, kastruller och stekpanna. (typ Helios eller Power MF)

Har letet runt på nätet lite om reviews på Helios Jetboil, det verkat både vara för och nackdelar.
Är det någon här på forumet som verkligen har testat detta kök och kan redogöra om det är en flipp eller flopp?
Jag läste ett inlägg här om någon som haft problem med det i riktigt kallt (-27 grader) väder.
Att flytande propan hade forsat ut.

//Patric
 
Du bör nog läsa trådarna om gas på vintern innan du bestämmer dig. De är rätt många.
Men bensin går bra ner till temperaturer då vi inte vill vara ute längre.
Gaskök med rejäla övertryck och förvärmningsslingor klarar oxså riktig vinter, men frågan är vill du bära tuberna och vad får ett mål varm mat kosta i driftpengar för köket?
Det finns givetvis en poäng i att vi som hållt på länge har hittat en kombination av prylar som fungerar för oss och ofta är obsolent i butiken......;)
Därav att mången har tre kök, det övergivna, sommar och vinterköket, en del av av oss har säkert fler än så.....
 
Tjena!

Var jag som skrev om butan/propan i flytande form. Det var inte kul. Heliosköket tycker jag är bra. Men någon skillnad mot kök utan upp-och-ned-vänd tub vågar jag inte säga. När jag ska ut på vintertur tar jag med mig ett enkelt bensinkök. Ett där det inte finns mycket som kan gå sönder, KAP Arctic är motsatsen. Primus och MSR har bra bensinkök, av dom har MSR inbyggd rensnål, båda har "flip-stop". Vill du ha bra styrning av lågan väljer du ett kök med reglage inne vid brännaren. Sen finns möjligheten att använda gas till en del av Primusköken utöver bensin.

Sen skulle jag vilja exprimentera lite med MSR Windpro och köra den på bensin med hjälp av en primuspump. Någon som provat?
 
Sen skulle jag vilja exprimentera lite med MSR Windpro och köra den på bensin med hjälp av en primuspump. Någon som provat?

Varför inte köra ett MSR Simmerlite direkt? Det är ju bensinvarianten av MSR Windpro. Jag har ett Simmerlite och är mycket nöjd med detta (även om jag sommartid föredrar gasol-kök). Synnerligen snabbt och effektivt, samt mycket tyst jämfört med en del andra bensinkök.

Jag köpte ett Primus Gravity EF (gasvarianten) och undrade om det gick att bygga om den till MF (vilket det tyvärr inte skulle gå p.g.a. avsaknad av en förvärmningskopp, enligt Primus support). I alla fall så var det olika munstycken på MF och EF, så ska du köra ett MSR Windpro på bensin, bör du byta munstycke till ett bensinmunstycke. Dessutom får du använda dig av primus bensinpump istället för en bensinpump från MSR.
/Niklas
 
Hej.
Har tänkt att köpa ett kök för året runt bruk.
Tänkte först Primus ETA Powe MF, men efter att ha fått hjälp att läsa i forumet så tror jag att jag låter bli det köket.
Hittade då köket Helios Jetboil, står nu och funderar på det eller om jag ska ha ett bensinkök.
Gas verkar vara enklare att hantera, och jag har inte tänkt laga mat i kallare temperatur än -10-15 grader.
Fördelen med bensinkök är väl att dom fungerar oavsett kyla. Sen är ju frågan om Primus eller Optimus eller MSR osv. För min del så hade jag gärna sett ett "kit" med brännare, kastruller och stekpanna. (typ Helios eller Power MF)
//Patric

Bensinkök funkar bra om det inte blir för kallt. Har haft problem med mitt bensinkök några gånger för att bensinen fryser och blir som snöslask. Ofta beror det på vilken bensin man använder och planerar du att använda köket när det är riktigt kallt så bör du vara noga med att köpa väldigt ren bensin. Om du tältar och är orolig för att bensinen ska frysa så kan du ha flaskan i sovsäcken. Gjorde det under de kallaste nätterna för att kunna laga mat på morgonen

Har inte testat gas vid kallt väder

/Stellan
 
Det är märkligt med kökstrådar för varje gång frågan tas upp igen, och uppenbart saknar mången förmåga att söka, kommer någon in och skrytsamt omnämner mickelköket KAP-artic. Ett kök är en enkel grej och i ovannämda är det brännaren som är vital del. Hattbrännare med förvärmning sitter i gamla 111an, Loke, Explorer m fl. Den samlade erfarenheten av dessa är att bränslet måste vara rent och köken vårdas i fält, åtminstone om man är ute längre än över veckoändan.
Tillgången på obsolenta kök brukar vara begränsad. Så att hela tiden tjata om dem väcker nära omöjliga förhoppningar hos en oprövad ny friluftsmänniska. KAP är gammalt, svårfunnet och inte minst ihop med sitt kompletta Trangia tungt. Idag finns det enklare, lättare, servicevänligare multibränslekök på marknaden.
Förvisso fungerar en rättjusterad ren hattbrännare både väl och rimligt tyst, men vänta till att den skall rengöras i fält och mörker kanske rentav i kyla.
Att mickla med kök i terrängen under sträng kyla tillhör inte de ljusaste friluftsminnena.
 
Varför inte köra ett MSR Simmerlite direkt? Det är ju bensinvarianten av MSR Windpro. Jag har ett Simmerlite och är mycket nöjd med detta (även om jag sommartid föredrar gasol-kök). Synnerligen snabbt och effektivt, samt mycket tyst jämfört med en del andra bensinkök.

Jag köpte ett Primus Gravity EF (gasvarianten) och undrade om det gick att bygga om den till MF (vilket det tyvärr inte skulle gå p.g.a. avsaknad av en förvärmningskopp, enligt Primus support). I alla fall så var det olika munstycken på MF och EF, så ska du köra ett MSR Windpro på bensin, bör du byta munstycke till ett bensinmunstycke. Dessutom får du använda dig av primus bensinpump istället för en bensinpump från MSR.
/Niklas

Just av den anledning som du skriver. Vill använda gas i varmare förhållanden. Enligt MSR:s pdf:er är konstruktionen lika mellan Windpro och Simmerlite, samma munstycke, verkar vara slangarna som skiljer. Att bygga om ditt gravity till MF kan inte vara svårt om det bara är en förvärmningskopp som saknas!

/Ingvar
 
Just av den anledning som du skriver. Vill använda gas i varmare förhållanden. Enligt MSR:s pdf:er är konstruktionen lika mellan Windpro och Simmerlite, samma munstycke, verkar vara slangarna som skiljer. Att bygga om ditt gravity till MF kan inte vara svårt om det bara är en förvärmningskopp som saknas!

/Ingvar

En hemmagjord kopp borde gå att fixa.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
Skattletaren Jetboil Helios Kök och brännare 20
insco Jetboil Stash Kök och brännare 54
Björn Andersson Slagtålighet Jetboil ? Kök och brännare 0
insco Jetboil MFS Kök och brännare 1
Ix Tillsats till jetboil Kök och brännare 5
spongejohn jetBoil Kök och brännare 5
Hamberg Stora jetboil kastrullen passar... Kök och brännare 1
-Patric- jetboil.. bra eller dåraktigt Kök och brännare 9
majjen Stora jetboil Kök och brännare 1
Martin Fjäderlätt MSR Reactor - en Jetboil-utmanare? Kök och brännare 16
MatteBE Jetboil, biligast vart? Kök och brännare 1
carl_ Gasförbrukning Jetboil? Kök och brännare 4
greenjuice Jetboil med Pot Stabilizer & Pot Support Kök och brännare 3
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.