EtaExpress eller Crux/Crux Lite?

Ska ut på en vandring utan familjen och tänkte lämna Trangiat(gas) hemma. Har googlat runt och hittat ett par lättare och kompaktare alternativ - Primus EtaExpress och Optimus Crux/Crux Lite(kombinerat med Terra Weekend). Vill kunna rymma brännare och en 230g gasbehållare i kokkärlet. Användarvänlighet och energieffektivitet? Vilket alternativ är att föredra? Tacksam för era erfarenheter! Även alternativ till de två ovan är av intresse.

Tacksam för input!
 
Jag använder ett Crux lite och Terra weekend när jag vandrar själv och är mycket nöjd.
Orsaken att jag tog Crux lite istället för Crux var stabiliteten - inga problem där.

En annan bra sak med Crux lite är att brännaren täcker en större yta vilket underlättar.

Har aldrig använt EtaExpress men rekommenderar stark ovan lösning.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Jag har använt båda och väljer numera alltid Eta Express. Extremt bränslesnålt. Med grötfrukost och Wildlifemat (alltså mat som inte behöver stå och koka räckte en liten gastub till två personer åtta dagar nu i sommar. Då gräddade vi bröd vid ett tillfälle också.

HåkanF
 
Jag har använt båda och väljer numera alltid Eta Express. Extremt bränslesnålt. Med grötfrukost och Wildlifemat (alltså mat som inte behöver stå och koka räckte en liten gastub till två personer åtta dagar nu i sommar. Då gräddade vi bröd vid ett tillfälle också.

HåkanF

"En liten gastub"? Menar du 100g?? I så fall är jag riktigt imponerad. Är kokkärlet på EtaExpress graderat invändigt? Får man plats med en vikbar Spork? Står det stabilt vid användning?
 
Pass på 100gr tub men jag har också märkt att det är förbaskat bränslesnålt. Jag har helt slutat ta med en extratub och den 225 gr man har med ryms ju inuti köket(!). Jag tror nog inte att du får in en vikbar spork, jag har bara en väldigt liten flaska diskmedel och en liten svamp förutom brännare, vindskydd och disktrasa (som skyddar teflonet från gasflaska och vindskydd. Ovanpå köket fast innanför stängningen till förvaringspåsen har jag ett sånt där trebensstativ till gasflaskan. Jag kör bara utan stativ när jag har ett bord till hands eller liknande, vill inte få kokande vatten på mig.

Observera att det finns två olika stora såna här fotstöd. Man kan omöjligt skilja dem åt med ögat. Jag blev helförvånad förra året när mitt fotstöd glappade ordentligt. I ett annat fall knäckte jag mitt andra då det var just lite för litet till flaskan. Tydligen är flaskorna minimalt lite olika i storlek beroende på om de kommer från Frankrike eller Asien.

primus_fotst_324.jpg


Jag är väldigt nöjd med köket men en nackdel är om man ska göra ordentligare mat. "Stekpannan" är perfekt för att steka perfekt runda ägg och raggmunk men hyfsat värdelös till annat pga storleken. Att koka vatten eller röra ihop nåt i kastrullen går extremt snabbt dock. Båda delarna är teflonbelagda och det verkar sitta väldigt bra. Ingen gradering i pannan.

Jag har faktiskt precis handlat ett komplement, Trangia 27-5 som ju blir större, särskilt eftersom gasflaskan inte ryms i (?), och tyngre. Ca 700 från Trangias fabriksförsäljning inklusive gasbrännare (som kostade 320 bara den). Det ska bli intressant att se gasåtgången samtidigt som jag vill ha ett lite mer ordentligt kök för två personer, med stekpanna och två 1l-kastruller.

"En liten gastub"? Menar du 100g?? I så fall är jag riktigt imponerad. Är kokkärlet på EtaExpress graderat invändigt? Får man plats med en vikbar Spork? Står det stabilt vid användning?
 

avslutad210712

Gäst
Har ett EtaPackLite och ett Crux. Har jämfört koktiderna och EtaPackLite är ungefär 20-30% snabbare om man använder Eta-kastrullen på båda. Kör du en vanlig kastrull på Cruxet så har det inte en chans överhuvudtaget mot Eta-köket när det gäller koktiden och troligen inte heller när det gäller bränsleåtgången. Den stora skillnaden är när det börjar bli lite gasol i tuben. Då kokar Eta fortfarande snabbt medans ett Crux är rätt värdelöst.
 
"En liten gastub"? Menar du 100g?? I så fall är jag riktigt imponerad. Är kokkärlet på EtaExpress graderat invändigt? Får man plats med en vikbar Spork? Står det stabilt vid användning?
Nej, fullt så fantastisk är den inte. Det är Biltemas 230 g jag använt. Kokkärlet är inte graderat. Vikbar spork? Vet ej. Står tillräckligt stabilt.

HåkanF
 
Synd att Biltema inte har 100-gramsburkar, Annars fungerar biltemas gas lika bra/dåligt som primus power gas - då blandningen är väldigt lika och tyvärr innehåller N-butan (ger skvätten som man inte får ur tuben när man elda runt 0-grader) - MSR isopro och Jetboil Jepower klarar sig bättre i kyla då dessa inte har någon N-butan i sina blandningar (bara isobutan, vilket har lägre kokpunkt än N-butan) - men jag har bara hitta sistnämda i överprissatta 100 gram-tuber...

---

I trangia 27 så få man in 1 st 100gramstub + gasbrännaren samt lite småjox som tändare och tändstål, liten diskborste och möjligen en liten flaska diskmedel.

230 gram tub verkar omöjlig att få in till sammans med gasbrännare mm. snyggt, finns liksom ingen plats - den som lyckas med det får fasen göra en your-tube snutt där det hela demonstreras ;-)

i vindstilla miljö så kan man värma 0.5 liters vatten från 10-15 grader C till kok med stora blåsor genom hela vattenmängden på ca 7 gram gasol, vilket ger att man har ungefär 14 kok på sig på en 100 gramstub. (ETA-power mm. med kylflänsade grytor ligger på ungefär 5 gram/halvliter vatten och största bidraget till besparingen är just använda kylflänsade grytan - inte så mycket själva brännaren)

koka mat med lock så mycket det går, med kanske en liten pinne istucken för att få en _liten_ ångpysglipa - då kan lågan dras ned till minimum och det bubbla på ändå, utan lock kan det dra 5-dubbelt så mycket gas och mer för samma bubbel. Använd matolja/fett som skumdämpare när så det behövs.
 
Senast ändrad:
Blev en EtaExpress. Tycker om att den är så pass kompakt och att man får plats med allt i kokkärlet. Vikten är OK. Visst finns det lättare och mindre, men jag tycker att det här verkar vara en bra kompromiss. Har provat att koka några liter och allt verkar fungera som det ska. Vet inte om det är så mycket snabbare än Trangiat(med gas), men jag har kanske varit alltför försiktig med gaspådraget. Kan nog bli bättre. Enda problemet är hur man ska få ner gasbehållaren och vindskyddet utan att repa kokkärlets beläggning. Svårt att se hur man kan lyckas vira in allt i en disktrasa och få plats med alltihop. Klippte ut en rundel av den medföljande skyddsduken och la i botten på kokkärlet. Hoppas att jag inte glömmer att ta bort den.. Köpte till ett "fotstöd". Stadigt!

Tack för all hjälp!
 
Observera att det finns två olika stora såna här fotstöd. Man kan omöjligt skilja dem åt med ögat. Jag blev helförvånad förra året när mitt fotstöd glappade ordentligt. I ett annat fall knäckte jag mitt andra då det var just lite för litet till flaskan. Tydligen är flaskorna minimalt lite olika i storlek beroende på om de kommer från Frankrike eller Asien.

primus_fotst_324.jpg

Aha! Då fattar jag varför jag inte fick till det nu i somras... testade ju inte fotstödet hemma eftersom jag förutsatte att om man säljer ett fotstöd till gasbehållare så passar dom... men icke... och gissa om jag svor när jag upptäckte det... undrade om produktutvecklaren bara fick blåa brandbilar som barn, något stog ju liksom inte rätt till :-/

Tack för förklaringen. Även om jag tycker att dom kan ge fan i att sälja skiten om det nu är sådana uppenbara variationer i storlekarna på behållarna.
 
Är nog bara en storlek på fotstödet, men flaskorna har olika storlekar. Har såväl Primus 220g som Optimus 220g. Optimus har några mm större diameter än Primus. Stödet funkar på båda, men man får klura en stund innan man får den att passa på Optimus utan att man använder våld..
 
Enda problemet är hur man ska få ner gasbehållaren och vindskyddet utan att repa kokkärlets beläggning. Svårt att se hur man kan lyckas vira in allt i en disktrasa och få plats med alltihop. Klippte ut en rundel av den medföljande skyddsduken och la i botten på kokkärlet. Hoppas att jag inte glömmer att ta bort den.
Skyddsduken är ju just det - en skyddsduk. Stoppa ner den löst, och sedan vindskydd och gasflaska samtidigt. Tryck till! Voilà!

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pilgrimen Vikter på EtaExpress? Kök och brännare 3
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
The Trooper Primus eller Optimus. Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.