Titankärl eller aluminiumkärl?

Klippt ur en annan tråd:
Men att det inte leder värme så bra det kan vi vara överens om.

Titan har en värmeledningsförmåga på: 21,9 W/(m·K)
medan aluminium har en på: 237 W/(m·K)

Det är lite skillnad!
/Peter

Undrar ju då om en lika stor kastrull av alu skulle koka vattnet snabbare, och därmed förbruka mindre gas...?


//Thomas

Är det någon som kan svara på Thomas fråga: Kokar vattnet snabbare i aluminiumkärl än i titankärl?
 
Jag pallar varken räkna på det eller leta upp infon någonstans.
Men jag resonerar så här:

Värmeledningen är klart sämre i titan men är ett mått på hur snabbt värmen leds i materialet.
Har värmen väl kommit igenom till insidan på kastrullen och börjar utsätta vattnet för värme så borde det inte vara någon skillnad.

Titan kokkärl är dessutom tunnare än aluminium (hur mycket tunnare vet jag inte) och värmen behöver inte färdas genom så mycket material innan den utsätter vattnet för värme.

Alltså borde det rimligtvis vara så att det, kanske, tar något längre tid att värma vatten i ett titankokkärl men att den skillnaden, nog, är ganska försumbar.

//Peter
 
Nu har jag testat

Testade att med mitt TiLite kök koka upp 0,9l inomhus, dv s utan vindpåverkan. Först kokade jag upp i titankärlet, utan lock. och det tog 3min och 40sek.

Sen tog jag ett Triangia 1 literskärl i aluminium och kokade upp exakt samma mängd vatten, det tog 3 min 50 sekunder.

Skumt, resultatet är alltså tvärsemot vad det borde...

Alukärlet är lite större diameter i botten och grundare, och titankärlet har mindre diameter och är därmed djupare. Det kan ju givetvis påverka resultatet.

Nu när jag stog inomhus och testade så upplevde jag titankärlet som varmare, kunde inte ta i handtaget direkt efter som i går när jag var utomhus och vinden låg på.

När jag tömt alukärlet så upplevde jag inte den som särskilt mycket varmare än titankärlet... min uppfattning från i går måste därmed revideras...

Viktmässigt så skiljer det lite, Alukärlet väger 103g, och titankärlet 95g (utan lock, 116g med) men med handtag. Så det blir sannolikt målfoto när tamojen tillkommer med alukärlet.

//Thomas
 
Senast ändrad:
Rimligtvis (jag säger rimligtvis...:)) så borde det ge ett annat resultat om man gör testet utomhus, där det är något kallare, och där vinden påverkar något även om man använder vindskydd.

Den dåliga värmeledningsförmågan i titan borde påverkas klart negativt av kallare omständigheter och vind som "blåser" bort värmen från kokkärlet.

Men detta är ju spekulationer även om jag själv tycker dom låter "rimliga" :)

//Peter
 
Handlar det enbart om vattenkokning? Då har jag ingen åsikt.
Handlar det däremot om matlagning? Då vinner alu. Titankastrullerna bränner maten lättare.

imho HåkanF
 
Handlar det däremot om matlagning? Då vinner alu. Titankastrullerna bränner maten lättare.

imho HåkanF

Ja.. det skall testas det också... har ingen lust att käka bränd gröt i två veckor...

Det känns helt klart ovisst just nu, kring vilket kärl som skall användas.

//T
 
Att titan leder sämre gör visserligen att värmen från köket har lite svårare att "komma in" i kärlet, men samtidigt måste det ju innebära att förlusterna från kärlets väggar till omgivningen minskar lite?

Så det kanske går jämnt upp i de flesta fall.
 
Ja.. det skall testas det också... har ingen lust att käka bränd gröt i två veckor...

Det känns helt klart ovisst just nu, kring vilket kärl som skall användas.

//T

Jag har testat att laga mannagrynsgröt 2ggr och minutris 2ggr i mitt titankokkärl.
Detta var examensprovet som jag skulle ge kärlet för att se om det var värt att fortsätta använda det.

Nu rörde jag om ganska så rejält under tiden det kokte men... ingenting brände fast.

Slutsatsen för min del blev alltså att jag helt klart kommer fortsätta att använda mitt kokkärl även till att laga mat i.

//Peter
 
Mitt

intryck är att koktiderna för vatten inte skiljer sig nämnvärt mellan titan och aluminium i Trangia med fotogenbrännare. Det bränner fast lättare i titankärlet än i alukastrull med teflonbeläggning men titankastrull respektive titanstekpanna är å andra sidan betydligt represistentare. Jag kör med en titankastrull och en teflonbelagd alukastrull samt stekpanna i titan.

Stekpannan är jag inte nöjd med den sprider värmen för dåligt, jag brukar woka i teflonbelagd alukastrull närmare lågan i stället.

Thure
 
Lite tankar

Diameter på kokkärl, brännarens form och vindskydd är viktiga faktorer som avgör koktid och förbrukning av bränsle per liter kokande vatten. Till detta kommer vidare tjocklek av godset och godsets tjocklek men det har förhållandevis liten betydelse pga det tunna godset i uteprylar.

Nackdelen med titan är att värmen blir ojämnt fördelad på botten, dvs värmespridning i kokkärletsbotten. Spelar ingen eg roll vid vattenkokning. Vattnet bränns inte vid. Aluminium kastrull med tjockt gods att föredra vid matlagning och ska man leka kock och steka på en liten låga med är en stekpanna av typ primus gourme stekpanna eller MSRs stekpanna att föredra pga deras tjocka gods i botten.

Trangia 25 kokkärl: Har stekpannan i duossal (tung) och titan (lätt men mycket ojämn värme). Titanpannan är dock intressant som tallrik, lock, uppläggningsfat och laga mat med mycke vätska men tämligen oduglig som stekpanna.

Trangia titan 1,75l kastrull är lätt och fin att koka vatten i. Repfri vilket inte stämmer in på de äldre alu kastrullerna, bra ur disk och hygienskäl. Vid mer krävande rätter än vatten får man tänka till lite, dra ner värmen och röra runt i grytan. Locket till Primus 2.9l passar som lock och Trangia 1,75 ti passar i 2,9l grytan. När man är många!!!
MVH Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
The Trooper Primus eller Optimus. Kök och brännare 25
-Patric- jetboil.. bra eller dåraktigt Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.