ETApower eller Stormkök

Hej

Är det någon som testat Primus nya ETApower och jämfört det med stormkök från Trangia. Primus pratar om hur effektivt deras kök är med vindskyddet, men den typen av vindskydd har ju suttit på Trangia köken länge. Vilket kök är effektivast, dvs förbrukar minst energi, eller är de relativt lika? Någon som vet något eller har testat?

/Mikael
 
Anledningen till att ETA power är effektivt har inget med vindskyddet att göra utan det beror på flänsarna som sitter fast i botten på kastrullerna.
Och visst gör dom köket effektivare!

Om du vill så går det att köpa kastrullerna separat och använda till ett annat kök.

//Peter
 
Jeg har ikke testet, men observerer at Primus sier at dette er bedre enn annet.

Etapower kjelen har en bølget metallplate under som gir stor flate (yta?) som må gi bra opptak av varme.

1)
Vindskyddet derimot går bare litt opp på kjelen, mens trangia omgir kjelen, og derfor kan ta opp varme helt opp til kanten.


2)
Brennerkonstruksjonen er veldig lik Trangia sin, med gassrør gjrnnom flammen, noe som bør gjøre det mulig å kjøre med gassboksen opp-ned ved sterk kulde.
Men Primus lar flammen komme opp konsentrert mot midten, Trangia's gasbrenner (som jeg tror er fra primus) har en ringfomet varme. Med trangia kjele vil Eta brenneren lett gjøre at maten blir brent i midten, men får bedre utnyttelse av varmen med Eta kjelen.

3)
Gisning (Konklusjon)
Jeg vil tro at jo sterkere vind, jo bedre for Trangia, og omvendt.
Eta kjele og brenner er spesialdesignet for hverandre, anvender man en Eta kjele i Trangia (om kjelen passer) vil man få noe bedre utnyttelse av varmen, setter man så inn Eas brenner, og kjele i Trangia så blir det vanskelig å få det mer effektivt.

Jeg har ikke vurdert vekt i sammenhengen.


Det hadde vært fint om noen kunne teste dette på ordentlig.

dsk

PS!
Ser at det er gjort målinger og erfaringer på andre forum, her kommer Eta utrolig bra ut.
Primus's Eta power MF (dansk)
GASS - Primus EtaPower EF noe å satse på? (norsk)

dsk
 
Senast ändrad:
(klipp)

Om du vill så går det att köpa kastrullerna separat och använda till ett annat kök.

//Peter


Instämmer!

Har själv använt en Eta-kastrull ett tag nu och det är en dramatisk förbättring jämfört med "vanliga" byttor.

Är däremot skeptisk till primus "egna" Eta-powerkök, det verkar tungt och inte helt genomarbetat.

Mycket bättre enligt min mening att köpa en bra multifuelbrännare/gasbrännare med folievindskydd och en separat kastrull.

Priset borde inte bli så mycket att tala om så länge man håller sig till gasbrännare. Multifuel blir ju dyrare men får lägre dirftskostnader och högre kapacitet i kallt väder...

//J
 
använde eta power under förra fjällturen med familjen (4 st perssoner) normala fal så gjorde vi av med 1 liten gas flaska på 2 dagar (vi bakar mycket bröd så det går åt en del gas samt vi har kok mat )
med eta power så räckte flaskan 3 dagar

för att köra eta power energi snålt så får man inte öppna gaskranen för mycket . kör man på full kräm så är inte skilnaden så stor.

skulle inte byt tillbaka till stormköket.
 
Det låter väldigt intressant. Tack för alla länkar.
Funderingarna får gå vidare. Vet inte om en kastrull räcker för mer matlagning, men det kanske går att stapla kastrullerna i varandra, vilket dock påverkar vikten en hel del. De verkar ganska tunga. 347g för den lilla. Ett alternativ kanske kan bli att använda en "vanlig kastrull" dvs utan den speciella botten.
 
Om man skall se rent viktmässigt (som jag alltid gör) så är i och för sig ETA kastrullerna tunga men i gengälld så drar de mindre bränsle.

Jag räknar själv med att varje uppkok drar ca 10g gas på min pocket rocket och har en Primus Litech trek kettle (240g).
Om man tänker sig (för jag vet inte!) att liknande uppkok på en ETA Power skulle dra 6g. Detta innebär att för min del skulle jag behöva göra ungefär 25-30 uppkok för att det skulle löna sig för min del.

Jag ser det väl som att det först är när man är ute på lite längre turer eller att man gör lite mer seriösa uppkok som ETA Power lönar sig.

Men om man jämför med ett Trangia (Spritkök) så lönar det sig alla gånger!

//Peter
 
Men om man jämför med ett Trangia (Spritkök) så lönar det sig alla gånger!

Vet inte om jag håller med. Tycker Trangiaköken fungerar rätt bra (kör med gas). Trivs med att de har två kastruller och en stekpanna (inte bara för att värma upp vatten till frystorkade påsar).

Väljer just nu mellan ett nytt Trangia 25 UL/HA (Ultralätt/Hardanodized) med 1.75 + 1.5L kastruller samt stekpanna (totalt 865g) och ett EtaPower EF eller MF med en kastrull 2.1L och stekpanna (samt vad jag hört från annat håll en rätt tung påse som inte är inkluderad i vikten?)

Visst spelar bränsleförbrukningen också en stor roll. Synd att ingen jämförelse finns. Lite dyrt att köpa bägge och jämföra själv just nu...
 
Men om man jämför med ett Trangia (Spritkök) så lönar det sig alla gånger!

Vet inte om jag håller med. Tycker Trangiaköken fungerar rätt bra (kör med gas). Trivs med att de har två kastruller och en stekpanna (inte bara för att värma upp vatten till frystorkade påsar).

Väljer just nu mellan ett nytt Trangia 25 UL/HA (Ultralätt/Hardanodized) med 1.75 + 1.5L kastruller samt stekpanna (totalt 865g) och ett EtaPower EF eller MF med en kastrull 2.1L och stekpanna (samt vad jag hört från annat håll en rätt tung påse som inte är inkluderad i vikten?)

Visst spelar bränsleförbrukningen också en stor roll. Synd att ingen jämförelse finns. Lite dyrt att köpa bägge och jämföra själv just nu...

Nu menar jag att det lönar sig alla gånger, rent viktmässigt. Med mina spritkök jag har haft tidigare kan ett uppkok som kräver 10g gas jämföras med 0.5dl sprit (50g). Alltså på två uppkok med spritkök kan jag göra 10st uppkok med gaskök.

Problemet med spritkök är ju just den att det tar lång tid att uppnå kokpunkten. Möjligtvis kan denna tid och därmed också spritmängden minskas om man använder en ETA kastrull till sitt spritkök. Men jag kan ändå aldrig tänka mig att det skulle löna sig!

//Peter
 
Peter,

Vet inte om du misstolkade mig.

Jag menade att jag använder gas till mitt stormkök (tranigiat), dvs jag använder ingen T-sprit....
(Använder både Trangia (med gasbrännare) och ett Micronkök från Primus (när jag är ensam)
 
Peter,

Vet inte om du misstolkade mig.

Jag menade att jag använder gas till mitt stormkök (tranigiat), dvs jag använder ingen T-sprit....
(Använder både Trangia (med gasbrännare) och ett Micronkök från Primus (när jag är ensam)

Aha!
Eftersom du skrev "stormkök" så förutsatte jag att du menade spritkök. Det är möjligt att det var min egen definition som gjorde att jag feltolkade dig :)
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
MickeD etaPower MF - vart tog markskyddet vägen? Kök och brännare 7
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
mpd Nån som testat EtaPower MF? Kök och brännare 15
Gubben på Udden EtaPower EF - tidiga erfarenheter Kök och brännare 2
Polarnatt Test av EtaPower Kök och brännare 6
Staffan Andersson EtaPower EF Kök och brännare 11
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.