Nån som testat EtaPower MF?

Jag ska handla nytt vinterkök. Är det någon som hunnit testa EtaPower MF än och kan dela med sig av sina erfarenheter?

/Mattias
 
Skulle också gärna vilja ha svar på den frågan. Har tidigare själv använt mig av Trangia med gas- resp. spritbrännare. Nu finns utöver toppmonterad gasbrännare bara Snuskburken med tillhörande spritbrännare i hemmet. Har testat MSR XGK i den äldre utgåvan. Annars är erfarenheten från MF-kök/bensin kök ytterst begränsad.

Vill ha ett kök som går att köra på bränsle som inte är omöjligt att få fatt i, någorlunda underhållsfritt och inte väger som en hel spis. Tycker om kompletta kök, typ Trangia, jägarköket, eta osv., men det är inte krav. Det viktigaste är en "vinterbrännare".

Ska passa till vinterturer i framför allt skogsmark, men får även tåla en tur upp på fjället. -30 ska inte vara några problem. Men det innebär inte att köket ska lägga av vid -32.

EtaPower MF verkar vara ersättaren för mitt Trangia med sprit som jag sålde för många år sedan.
 
Jag skulle satsa på Omnifuel eller xgk om det är -30 kapacitet som önskas.
ETAköket fungerar fint i stockholmsvinter men frågetecken för prestanda i riktig kyla.

...kastrullerna finns ju separat och det medföljande vindskyddet behöver ändå kompletteras med vikbart alu...

//J
 
En kamrat till mig fick tillfälle prova det i ett infrysningsrum i ett fryshus -35° han blev inte nöjd. Precis som Johan skriver så behövs riktig vindskydd om man inte kan bygga läat kök av snöblock.
Kastrullerna från 1-2,9l finns som lösgodis och en beprövad modell med 3400W ut blir inte omodern. YMMV
 
...en beprövad modell med 3400W ut blir inte omodern. YMMV

Vilken är det du tänker på här? XGK'n? Jag kommer ihåg att den inte hade slang utan ett rör, vilket gjorde att den var strulig att packa. Och om jag minns rätt så satt kranen på brännaren och inte på flaskan vilket gjorde att det alltid sölade lite när man tog isär. Vad jag kan se på bilder så är detta ändrat nu.
-------
Hmmm... Lus-läser alla forumtrådar till höger och vänster och blir inte klokare. Men jag kan förstå att EtaPower MF inte är ett alternativ. Sen började jag snegla mer mot Nova+, men det har ju fått en kritik som säger "köp inte" bland recenssionerna.

Edelrid Hexon Multifuel verkar ju intressant ur vikt synpunkt. Ligger ju på 220 g och kan även användas med gas. Detta är ju dock ett märke som jag inte har sett någonstans när det gäller kök. (Håller mig som regel till svenska sidor.)

Nova+
Omnifuel
XGK Expedition
????
 
Edelrid Hexon Multifuel var nånting nytt, det har jag inte sett förut... eller har jag?
Jag undrar om dom tillverkar hela köket själva... tycker brännaren, slangen och pumpen liknar kovea booster +1, vääldigt mycket. Men jag gillar att deras fot är förberedd för att monteras i tex ett trangia! =)
 
(klipp)-------
Hmmm... Lus-läser alla forumtrådar till höger och vänster och blir inte klokare. Men jag kan förstå att EtaPower MF inte är ett alternativ. Sen började jag snegla mer mot Nova+, men det har ju fått en kritik som säger "köp inte" bland recenssionerna.

Edelrid Hexon Multifuel verkar ju intressant ur vikt synpunkt. Ligger ju på 220 g och kan även användas med gas. Detta är ju dock ett märke som jag inte har sett någonstans när det gäller kök. (Håller mig som regel till svenska sidor.)

Nova+
Omnifuel
XGK Expedition
????


Jag förordar Omnifuel om du vill kunna reglera lågan. Pålitligt och väl beprövat under alla möjliga förhållanden. Fuingerar i de lägre temperaturintervallerna.

XGK både äldre modeller och den nyare saknar utluftning av slangen så det blir alltid ett litet spill när man tar isär köket och släpper ut trycket ur flaskan. Man kan vända upp och ner på hela härligheten och få ut luften den vägen, men också då kan det bli lite spill.

Edelrid är för mig helt okänt. Kan ju ändå vara ngt iofs, men jag gillar kök som är kända ;)...
...ska det fungera i sprängvinter så bör man nog pria väl beprövade konstruktioner...som Namne skrev så är också 111 ett alternativ då...

//J
 
Jag förordar Omnifuel om du vill kunna reglera lågan. Pålitligt och väl beprövat under alla möjliga förhållanden. Fuingerar i de lägre temperaturintervallerna.

Omnifuel kan reglera lågan mellan full och en 1/4-del fart ungefär - under detta så blir det instabil och lättutblåst - speciellt om grytan tas av.

Den brinner för hett även i lägsta gångbara fart för att kunna koka ris utan nötsmak i botten om man inte tar i extra vatten...

Skall man hålla på med riktig finlir som känslig såskok mm. så finns det egentligen bara Optimus omnifuel kvar utöver rena gasolbrännare - den går verkligen att smyga med i stort sett som en gasoldriven hattbrännare... nackdel är dåliga rykte den nu kämpar med iom. att den började kinaproduceras och man inte höll efter kvaliten en period (även om min kina-ex faktiskt fungerar bra) och att den är avsedd bara för bensin/fotogen/diesel - ej för gas.

Men å andra sidan gör sig gas inte speciellt bra på en omnifuel heller enligt min mening utan mer än nöd-möjlighet och skall man bara elda gas så finns det egentligen ingen anledning att släpa på denna relativt tunga kök utan leta efter en lättare hattbrännare med slang enbart för campingasol.

så fort man ens andas om att elda med flytbränsle så ökar kökets vikt med minst 300 gram för samma uppvärmda mängd vätska som en motsvarande campinggasollösning...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Askel Tentipi Heatpal, varför försvann den och vill nån sälja? Kök och brännare 3
såg nån som vet om coleman Faether 442 peak 1 Kök och brännare 1
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Skipper_ Knäppa vätskor i multifuelköket? Vad har du testat? Kök och brännare 11
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
magkar80 Primus Etapacklite, testat? Kök och brännare 6
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
realout Gravity MF testat Kök och brännare 12
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
MickeD etaPower MF - vart tog markskyddet vägen? Kök och brännare 7
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
Gubben på Udden EtaPower EF - tidiga erfarenheter Kök och brännare 2
Polarnatt Test av EtaPower Kök och brännare 6
Staffan Andersson EtaPower EF Kök och brännare 11
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.