Någon som testat detta köket?

På marken

Att kalla det kök tycker jag är överdrivet.. mobil eldstad eller kasnke kastrullställ med vindskydd? :)

Det är nog inget fel på funktionen förutom att man måste ta hänsyn till att man eldar på marken både vinter och sommartid.

Har inte Trangas ( vad den nu heter ) botten?

Mitt Glemrings kök ger minimal påverkan på en sten med mossa, där är elden ca 10 cm över marken. Man kan se att mossan fått lite värme men inte mer. Men det väger mer så smaken är som Tyskland en gång var.

Är det då inte bättre att ta en gryta storlek större än den man ska koka i och klippa lite i den och sedan ställa den på tre stenar? Väger mer ...... givetvis.
 
Hejhej, det är jag som gjort köket. Jag tycker man kan kalla det kök eftersom det uppfyller flera funktioner, dels bär upp kastrullen , dels skyddar elden för vinden, dels ger ett självsug genom hålen nere vid marken så att man får ett luft flöde , det brinner mycket bättre i detta köket än om man bara eldar mellan stenar. Jag tror det är luftströmmarna som skapas in genom hålen som ger sådan skjuts på elden. Visst kan man ha en botten men varför då? Jag har aldrig ens tänkt på att göra en sådan. Är det för att det inte skall bli svart på marken? I så fall kan man aldrig heller göra en mysbrasa och grilla korv ute i skogen? I så fall blir det inget roligt friluftsliv. Det svarta på marken försvinner nog snabbt. Dessutom blir ju köket tyngre ju fler delar man har. Tanken bakom det är väl enkelheten. Det funkar väldigt bra men jag måste säga att kastrullerna blir väldigt sotiga och det är inte så ofta jag använder det nuförtiden. Men det var kul att hitta på det och det är faktiskt både mysigt och effektivt när man väl tar sig tid o ork att laga mat på det. Blir väl alltid några gånger per år.

Mvh Gustav
 
Att kalla det kök tycker jag är överdrivet.. mobil eldstad eller kasnke kastrullställ med vindskydd? :)

Jag håller med... Det är inget kök utan bara ett vindskydd. Ser dock väldigt intressant ut och jag kommer att överväga att bygga ett själv. Borde gå att bygga ett som passar till mitt MSR-kök och som även går att använda som vindskydd för en vanlig eld när jag har slut på bensinen.

/Stellan
 
Det finns många kök som liknar mitt nästan identiskt (även om jag gjorde mitt före dom flesta, mitt är ca 20 år gammalt) exempelvis kan nämnas trangias triangel, klickstand stove, the hobo stove mm ... alla dessa kallas för kök eftersom kastrullen står på köket. Ett vindskydd är något som skyddar för vinden, oftast aluminium folie, men som kastrullen inte står på.
Det går bra att söka på google på woodstove så kommer ni nog hitta ganska många kök som funktionsmässigt liknar mitt väldigt mycket. Alla dessa kallas stove eller kök på svenska.
Om ni föredrar att kalla alla dessa för vindskydd så gör för all del det, men det visar bara att ni inte riktigt är insatta i ämnet. Skulle vara roligt att höra era defenitioner på vindskydd resp kök,,, vad är skillnaden enligt er?

/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
jffoto Någon som provat 360° Degrees Furno Brenner? Kök och brännare 13
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
davst Läckande gaskartusch - någon? Kök och brännare 52
Polar300 Någon med erfarenhet av Titanspork? Kök och brännare 12
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
fredl Någon som provat Nuwick kök? Kök och brännare 0
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
Skipper_ Knäppa vätskor i multifuelköket? Vad har du testat? Kök och brännare 11
magkar80 Primus Etapacklite, testat? Kök och brännare 6
mpd Nån som testat EtaPower MF? Kök och brännare 15
realout Gravity MF testat Kök och brännare 12
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Davva2 Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka. Kök och brännare 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.