Läckande gaskartusch - någon?

Har varit ute på en veckas paddling längs västkusten. Dag 6 tog den första kartuschen slut, så vi bytte till en ny vid frukost (Primus Power Gas 450g). När lunchen skulle tillagas samma dag var kartuschen mer eller mindre tom. Skall till Grönland i sommar på 3-veckorspaddling och tänkte först köra med gas, men nu undrar jag om inte bensinaren får följa med istället.

Någon annan som råkat ut för detta? Funderade på om det var så att jag inte stängt vredet ordentligt medan brännaren kallnade, men det är för kort tid för att en hel kartusch skulle hinna pysa ut. Har kollat runt lite i forumet men inte hittat något om detta. Är det alltså så att gasen helt enkelt pyst ut? Pyspunka så att säga.
 
förekommer men väldigt sällsynt att det händer.

är man lite uppmärksam, snusar efter doft med näsan (om man inte är luktdöv) så märker man om det läcker eller inte då det luktar illa även vid väldigt små läckor. Märker man att det läcker så får man låta köket/slangen vara påskruvat tills det är tomt.

Normalt sett skall gasol vara luktsatt, även om jag sett då och då i vissa batcher att man har man missat det
 
Det verkar på mig vara ett handhavandeschabbel, trist men det är av bl a misstagen vi lär oss. Är det varmgrader ute är gas komfortablast.
Go tur
 
Onödigt att starta en ny tråd.

Skruvade precis på en ny Optimusflaska (230g) på mitt Crux. Troligtvis är "ventilpinnen" för lång, för innan packningen i köket fått kontakt sprutade det ordentligt med gas, vilket sedan slutade när jag skruvade köket i botten.

Samma sak vid avmontering, och det tog ett antal på- och avskruvningar innan flaskan ville hålla tätt.

Jag tror den flaskan får sova utomhus inatt =)
 
Det står visserligen i instruktionen till soldatkök 90 som har Crux-brännaren att dom ska packas separat och inte får vara anslutna till flaskan nedpackade men efter 40 år med gas i olika former kommer flaska och kök inte att delas innan flaskan är tom då risken för läckage är avsevärt större från flaskventilen än kökets ventil.
 
Det står visserligen i instruktionen till soldatkök 90 som har Crux-brännaren att dom ska packas separat och inte får vara anslutna till flaskan nedpackade men efter 40 år med gas i olika former kommer flaska och kök inte att delas innan flaskan är tom då risken för läckage är avsevärt större från flaskventilen än kökets ventil.

Står i manualen till det civila också.
Den varningen beror troligtvis på den uppenbara risken att brännarens ventil skruvas upp oavsiktligt i ryggsäcken om man har hela ekipaget löst. Dessutom finns risken att fästet (ventilen, gängorna, etc.) skadas och riskerar att brista om köket är monterat och någon sätter sig på väskan. Det blir ju gode hävstången med toppmonterade kök =)


För att återgå till mitt problem.
Samma gasflaska läcker inte om jag skruvar på min micronlantern. Frågan är om:
*mitt exemplar av Crux har för lång "pinne".
*Gasflaskan har för lång "pinne".
*Både gasflaskans och kökets pinnar är inom toleranserna, men på lång-gränsen så att säga.

Någon som känner till att Crux haft detta problem tidigare?
 
Onödigt att starta en ny tråd.

Skruvade precis på en ny Optimusflaska (230g) på mitt Crux. Troligtvis är "ventilpinnen" för lång, för innan packningen i köket fått kontakt sprutade det ordentligt med gas, vilket sedan slutade när jag skruvade köket i botten.

Samma sak vid avmontering, och det tog ett antal på- och avskruvningar innan flaskan ville hålla tätt.

Jag tror den flaskan får sova utomhus inatt =)

Jag har haft samma problem fast då med Biltemas gamla gasburkar (ljusgröna och med skarp kant upptill). Då med en trangia-primus brännare. Sedan dess provar jag alltid burkarna före avfärd. Före och efter det tillbudet har jag använt samma brännare med ett trettiotal andra burkar utan problem. Jag tror inte att det finns så många tillverkare av dessa ventiler så jag tvivlar på att det är relaterat till märket på gasolburken. Av tråden att döma har samma problem ju dykt upp med burkar från Primus, Optimus och för mig Biltema.

Mvh, Klas
 
Står i manualen till det civila också.
Den varningen beror troligtvis på den uppenbara risken att brännarens ventil skruvas upp oavsiktligt i ryggsäcken om man har hela ekipaget löst. Dessutom finns risken att fästet (ventilen, gängorna, etc.) skadas och riskerar att brista om köket är monterat och någon sätter sig på väskan. Det blir ju gode hävstången med toppmonterade kök =)
Fortfarande OT men då får man lösa problemet själv. En adapter (som man får tillverka själv) och en liten hydraulsnabbkoppling av något slag och vips slipper man skruva mer än när man ska byta flaska, dessutom håller den kopplingen för många hundra bars tryck och är 100% tät, samt går att byta o-ring på i fält om den skulle tendera att börja läcka.
 
Fortfarande OT men då får man lösa problemet själv. En adapter (som man får tillverka själv) och en liten hydraulsnabbkoppling av något slag och vips slipper man skruva mer än när man ska byta flaska, dessutom håller den kopplingen för många hundra bars tryck och är 100% tät, samt går att byta o-ring på i fält om den skulle tendera att börja läcka.

Givetvis, men då det finns människor av alla typer är det lätt att förstå varför varningen finns där =)
 
Jag har haft samma problem fast då med Biltemas gamla gasburkar (ljusgröna och med skarp kant upptill). Då med en trangia-primus brännare. Sedan dess provar jag alltid burkarna före avfärd. Före och efter det tillbudet har jag använt samma brännare med ett trettiotal andra burkar utan problem. Jag tror inte att det finns så många tillverkare av dessa ventiler så jag tvivlar på att det är relaterat till märket på gasolburken. Av tråden att döma har samma problem ju dykt upp med burkar från Primus, Optimus och för mig Biltema.

Mvh, Klas

Det lustiga är som sagt att det fungerar bra med micronlantern. Denna är ju dock bara på 300w, vilket kanske gör att den ventilen inte öppnar flaskan lika mycket. Hade jag köpt brännare i lokal butik (vilket jag normalt gör, men butiken hade den inte hemma naturligtvis) hade jag ju enkelt kunna gå dit och be att få testa den på ett tiotal gasflaskor, men det är ju svårt när man handlat över nätet.

Jag är lite orolig att jag har fått ett defekt kök, vilket inte skulle vara förvånande. Vad jag än köper för pryl så är det tillverkningsfel på den. Säkert till 50% =)
 
Det har hänt mig också

Jag har råkat ut för det två ggr att använda flaskor (primus) läckt under förvaring. Och de har då inte varit anslutna till någon brännare el. liknande. Det luktade gasol i min förvaringslåda så det var lite otrevligt. Det har dock aldrig hänt mig med ventillösa flaskor anslutna till min markilladapter.

/Tommy
 
Det är väl bara att skruva snabbt så det inte hinner läcka ut så mycket?

Så som ventilen och packningen på kopplingen är gjord är det nästan omöjligt att undvika lite läckage om ventilen ska kunna öppna. Packningen är ju en O-ring som bara tätar ordentligt när kopplingen är skruvad i botten, men pinnen måste ju börja trycka tidigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
flying_c Läckande stormlykta Clas Ohlson Kök och brännare 7
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister Gaskartusch, gastub, campinggas; när kom campinggas som vi känner den med 7/16-anslut Kök och brännare 8
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
jffoto Någon som provat 360° Degrees Furno Brenner? Kök och brännare 13
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
Polar300 Någon med erfarenhet av Titanspork? Kök och brännare 12
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
fredl Någon som provat Nuwick kök? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.